sachsmotor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

sachsmotor

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!Jag är ute efter mer vridmoment så den inte saktar så mycket i backar. Inte bara hög hastighet.Har tänkt mej en uppborrad cyl till 39mm och insuget upptaget till ca12mm?.Det är en sachs 2-växlad.Vore intressant med olika svar på det?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
CR1151
Inlägg: 85
Blev medlem: 21 jan 2008, 00:00
Ort: Sockna
Kontakt:

Inlägg av CR1151 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->41mm membran <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
CR1151 skrev:41mm membran
Hade svarat samma sak...

*skratt , var ju iofs inte ett olika svar <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolv 41 mm ,alla kanaler bredare.
Eller höj varvet och mindre drev fram. <!-- </EdIndex> --></div>
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det jag undra över vad man får på den åtgärden som jag beskrev?.Om det blir bättre vridmoment så man inte sänker sig till 20km/tim i en backe?.
MVH/valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att borra upp cylindern 1mm gör nog varken hit eller dit... Däremot kommer du att märka en skillnad om du kör 12mm insug (och förgasare). Sen får du väl labba lite med drevningen. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:Att borra upp cylindern 1mm gör nog varken hit eller dit... Däremot kommer du att märka en skillnad om du kör 12mm insug (och förgasare). Sen får du väl labba lite med drevningen.
Klart det blir skillnad med mer cc
Har själv compakt med 8,5mm förgasare som gör 50+
Membran cylle och 28 krök...
bytte till 12mm förgasare , det som hände är väl att den drar mer soppa... <!-- </EdIndex> --></div>
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

sachsmotor

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ju mer cc ju mer vridmoment!.På att borra upp cyl till 39mm så skulle volymen öka till ca50cc.Och att dessutom ha ett insug på ca 12mm på cyl så måste det ge ett bra vrid så man inte tappar fart i backar tycker jag?
MV/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->läste inget om 39mm sorry
min idé var ju 41mm direkt <!-- </EdIndex> --></div>
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

sachsmotor

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en kolv 39mm liggande. så jag tänkte mej att borra upp cyl till det .och samtidigt ta upp insuget lite grann.Mest för att få den lite starkare mer vrid på låga varv.Jag tycker det ska räcka med det?.Vore intressant med andras synpunkter på det?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla så att avgasporten och överströmmarena öppnar helt och justera med packningar eller plåt under cylinderfoten. kompensera kompet med att svarva av cylindern på övrsidan. Brädda utblåset och överströmmarna. kompensera cylinderhöjningen med att fila upp insugningssidan på kolven (en lucka) Slipa på insidan av cylinderväggen innanför övrströmmaren ett "dike eller kalla det spår" ca7mm brett och 5 mm djup.
Anpassa överströmmarena mot vevhuset, går inte att få eksakt men runda av så flödet inte störs av kanter. På gammla Sachsmotorer fins det styrlister i vevhuset för överströmmarena,slipa bort dom. Bästa ljuddämparen till en Sachs med den justeringen av cylinder, är Sachs orginal dämpare utan insats. Den dämparen som har konisk avslutning bakåt, med det fina avslutet längst bak.
Det fins mera för att öka vridet men börja där. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Slipa på insidan av cylinderväggen innanför övrströmmaren ett "dike eller kalla det spår" ca7mm brett och 5 mm djup."

Hur menar du här? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pararellt med överströmmaren till underkant av den i cylindern ett spår, blir en extra överströmningskanal. På var sida i cylindern förståss. Ökar fyllnadsgraden <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar