sachsmotor
sachsmotor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!Jag är ute efter mer vridmoment så den inte saktar så mycket i backar. Inte bara hög hastighet.Har tänkt mej en uppborrad cyl till 39mm och insuget upptaget till ca12mm?.Det är en sachs 2-växlad.Vore intressant med olika svar på det?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har själv compakt med 8,5mm förgasare som gör 50+
Membran cylle och 28 krök...
bytte till 12mm förgasare , det som hände är väl att den drar mer soppa... <!-- </EdIndex> --></div>
Klart det blir skillnad med mer ccNorman skrev:Att borra upp cylindern 1mm gör nog varken hit eller dit... Däremot kommer du att märka en skillnad om du kör 12mm insug (och förgasare). Sen får du väl labba lite med drevningen.
Har själv compakt med 8,5mm förgasare som gör 50+
Membran cylle och 28 krök...
bytte till 12mm förgasare , det som hände är väl att den drar mer soppa... <!-- </EdIndex> --></div>
sachsmotor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ju mer cc ju mer vridmoment!.På att borra upp cyl till 39mm så skulle volymen öka till ca50cc.Och att dessutom ha ett insug på ca 12mm på cyl så måste det ge ett bra vrid så man inte tappar fart i backar tycker jag?
MV/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
MV/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
sachsmotor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en kolv 39mm liggande. så jag tänkte mej att borra upp cyl till det .och samtidigt ta upp insuget lite grann.Mest för att få den lite starkare mer vrid på låga varv.Jag tycker det ska räcka med det?.Vore intressant med andras synpunkter på det?.
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla så att avgasporten och överströmmarena öppnar helt och justera med packningar eller plåt under cylinderfoten. kompensera kompet med att svarva av cylindern på övrsidan. Brädda utblåset och överströmmarna. kompensera cylinderhöjningen med att fila upp insugningssidan på kolven (en lucka) Slipa på insidan av cylinderväggen innanför övrströmmaren ett "dike eller kalla det spår" ca7mm brett och 5 mm djup.
Anpassa överströmmarena mot vevhuset, går inte att få eksakt men runda av så flödet inte störs av kanter. På gammla Sachsmotorer fins det styrlister i vevhuset för överströmmarena,slipa bort dom. Bästa ljuddämparen till en Sachs med den justeringen av cylinder, är Sachs orginal dämpare utan insats. Den dämparen som har konisk avslutning bakåt, med det fina avslutet längst bak.
Det fins mera för att öka vridet men börja där. <!-- </EdIndex> --></div>
Anpassa överströmmarena mot vevhuset, går inte att få eksakt men runda av så flödet inte störs av kanter. På gammla Sachsmotorer fins det styrlister i vevhuset för överströmmarena,slipa bort dom. Bästa ljuddämparen till en Sachs med den justeringen av cylinder, är Sachs orginal dämpare utan insats. Den dämparen som har konisk avslutning bakåt, med det fina avslutet längst bak.
Det fins mera för att öka vridet men börja där. <!-- </EdIndex> --></div>
-