billykid skrev:OBS Hobex mätare är inte att rekomendera....plus du får inte hålla i kontakt ytorna då kroppen leder störm å du får fel värden.
Bäst är en dyr digitallmätare...detta är bar hur jag gör.
Den resistans kroppen har lär vara >1000 gånger högre än det man vill mäta i spolen, så det är inget att bry sig om - de mätare normalt folk har råd med visar ändå ingen skillnad. En annan femma när det är tusentals ohm man ska mäta, då spelar det ganska stor roll var man sätter fingrarna.
Billiga mätare är förvisso inga höjdare, men mycket bättre än ingen alls. Ska man mäta låga resistanser (enstaka ohm) får man börja med att sätta mätpinnarna direkt mot varann och kolla vad mätaren visar - vanligtvis omkring 0,5 ohm. Kalibreringsfel i mätaren, inget allvarligare än att man får dra av det värdet från det man får när man mäter spolen. <!-- </EdIndex> --></div>
billykid skrev:OBS Hobex mätare är inte att rekomendera....plus du får inte hålla i kontakt ytorna då kroppen leder störm å du får fel värden.
Bäst är en dyr digitallmätare...detta är bar hur jag gör.
Den resistans kroppen har lär vara >1000 gånger högre än det man vill mäta i spolen, så det är inget att bry sig om - de mätare normalt folk har råd med visar ändå ingen skillnad. En annan femma när det är tusentals ohm man ska mäta, då spelar det ganska stor roll var man sätter fingrarna.
Billiga mätare är förvisso inga höjdare, men mycket bättre än ingen alls. Ska man mäta låga resistanser (enstaka ohm) får man börja med att sätta mätpinnarna direkt mot varann och kolla vad mätaren visar - vanligtvis omkring 0,5 ohm. Kalibreringsfel i mätaren, inget allvarligare än att man får dra av det värdet från det man får när man mäter spolen.
Oj min el lära reäcker inte långt.....men G-son må jag ha lite rätt. Om spolenen är hel...borde den ge magnetisme på ändrana om den är något att ha...
Plus jag vet ....att du kan inte hålla i anslutningarna....sorry....Vet
Har du 6,5 - 7 Ohm...på den lilla spolen till gråa tråden....borde det funka....men det är bara hur jag gör,,,, å mäter.... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag vill så ett slag för enkelheten!
Tillverka en testlampa av något slag, i detta fallet torde en 6 V lampa med en effekt av 3 W vara ypperligt. Löd trådarna direkt på lampan eller sätt den i en sockel, gammal baklykta eller vad som nu enkelt kan uppbringas!
"Mät" först spänningen vid motorns anslutning, jorda i motorn block. Lyser det så är allt frid o fröjd! Lyser det inte så kan det vara så att ledningen är kortsluten till jord eller avbrott innan första anslutningen. LETA.
Nåväl, antag att lampan lyser, leta dig nu snabbt mot strålkastaren/lyktan som vägrar lysa. Behåll jorden vid motorn. Lyser testlampan vid "slutstationen" så riktas uppmärksamheten mot jordfel.
Resten överlämnar jag till er fantasi!
VARNING för multimetrar (digitala/analoga)!
Mäter man spänningen i en lampsockel då lampan är urtagen eller avbrott, så kan det räcka med lite fukt i en defekt (avbrott) "kopplingskarv"/strömställare" för att tillräckligt med ström (mycket låg) skall flyta i kretsen för att man skall få ett fullt rimligt och godkänt utslag, i närheten av 6 V t.ex.
Jag slår ett slag för enkelheten, tillverka en testlampa.
* Billigt
* Enkel att använda
* Belastar mätkretsen till ett rimligt värde
* Kan ofta ersätta spännings och resistansmätning med multimeter
Förse gärna en ledning med en krokodilklämma, bra för att enkelt kunna ansluta mot jord. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med, dom är guld värda. Dock är det ingen "nål" på min, det är som en mejsel. Tror det är någon äldre modell. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->problemet är nu löst
ljusspolen var trasig så jag tog ström från bromsljusespolen istälet, så nu lyser det igen, så nu kan jag äntligen åka på vägen när det är mörkt <!-- </EdIndex> --></div>
Ett litet råd, man skall indvika att sticka hål i isoleringen på en ledning.
Saken är den att sitter det lilla ynka hålet illa till så att det tränger in fukt så kan detta på sikt ge problem, kanske lite överdrivet när det gäller gamla moppar? Men... det hindrar ju inte att man försöker göra rätt ändå? <!-- </EdIndex> --></div>