
Zündapp Lifanette-61
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ha ha,fränt.Kör på
<!-- </EdIndex> --></div>

Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sidovagn har jag tillverkat till en Harley å det är lite saker som man bör tänka på. Nu vet ja int om det är så viktigt på en moped men eftersom den där går lite fortare än 30 kanske det gör ont om det blir fel..
Vissa framgafflar funkar bättre till sidvagn, sämst funkar en teleskop eftersom axelavståndet ändras fram å tillbaka när hojen fjädrar.
Bäst funkar en Earlsgaffel.
Som fjädring i mitt sidvagnschassie monterade jag in 1/4 torsionsfjädring från en bubbla dvs ett halvt rör..monterade en sänkningssats så det gick att justera förspänningen samt tillverkade en egen axel/pendelarm. korgen gjorde jag avfjädrande i spiraler.
Mitt chassie hade 4 individuella fästpunkter. Dom nedre är för att skicka vagnen närmare/längre från hojen dessa sitter även excentriskt så det går att lyfta/sänka vagnen & även få den att förflytta sig framåt/bakåt i förhållande till MC:n det är viktigt var på hojen sidovagnens hjul befinner sig (överstyrning/understyrningsförhållanden).
Sedan tillverkade ja två övre fästen så långt i från varann som det gick
kan ju även nämna att stelbensram är att föredra..
Dom två är utformade som stora vantskruvar med alla dessa fästen kan man sen justera in vagnen.
Ungefär som med framvagnen på en bil så krävs det camber/caster å toe in/out justering + justeringsförhållande längsled..
lite att tänka på när du bygger
Jag monterade även en styrdämpare så det inte fladdrar så lätt.
Numera är den såld å jag har nu en original hoj med sidovagn från Steib å den är i princip identiskt uppbyggd bara lite klenare prylar å sämre dämpning i chassiet (gummibussningar)
ska bli kul att följa ditt bygge har haft funderingar på ett liknande men.. på min tandem med påhäng. Å kanske en separat påhängare på sidovagnshjulet bara mest för syns skull å ett enhjuligt släp bakom..
ooohh så cooolt
<!-- </EdIndex> --></div>
Vissa framgafflar funkar bättre till sidvagn, sämst funkar en teleskop eftersom axelavståndet ändras fram å tillbaka när hojen fjädrar.
Bäst funkar en Earlsgaffel.
Som fjädring i mitt sidvagnschassie monterade jag in 1/4 torsionsfjädring från en bubbla dvs ett halvt rör..monterade en sänkningssats så det gick att justera förspänningen samt tillverkade en egen axel/pendelarm. korgen gjorde jag avfjädrande i spiraler.
Mitt chassie hade 4 individuella fästpunkter. Dom nedre är för att skicka vagnen närmare/längre från hojen dessa sitter även excentriskt så det går att lyfta/sänka vagnen & även få den att förflytta sig framåt/bakåt i förhållande till MC:n det är viktigt var på hojen sidovagnens hjul befinner sig (överstyrning/understyrningsförhållanden).
Sedan tillverkade ja två övre fästen så långt i från varann som det gick
kan ju även nämna att stelbensram är att föredra..
Dom två är utformade som stora vantskruvar med alla dessa fästen kan man sen justera in vagnen.
Ungefär som med framvagnen på en bil så krävs det camber/caster å toe in/out justering + justeringsförhållande längsled..
lite att tänka på när du bygger

Jag monterade även en styrdämpare så det inte fladdrar så lätt.
Numera är den såld å jag har nu en original hoj med sidovagn från Steib å den är i princip identiskt uppbyggd bara lite klenare prylar å sämre dämpning i chassiet (gummibussningar)
ska bli kul att följa ditt bygge har haft funderingar på ett liknande men.. på min tandem med påhäng. Å kanske en separat påhängare på sidovagnshjulet bara mest för syns skull å ett enhjuligt släp bakom..
ooohh så cooolt

- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jäkligt liten Bild men tips på vad man kan göra sidvagn av (oljefat).
Bara du får ner Pia och hunden
http://2.bp.blogspot.com/_Qel5aEB8Vug/SXpw_fQw4pI/AAAAAAAAA3s/Uhid3ztBIXs/S45/P5030037.JPG <!-- </EdIndex> --></div>
Bara du får ner Pia och hunden

http://2.bp.blogspot.com/_Qel5aEB8Vug/SXpw_fQw4pI/AAAAAAAAA3s/Uhid3ztBIXs/S45/P5030037.JPG <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jag menade ju alltså inte att hon skulle sitta i sidovagnen.
Hon kör såklart å hynna sitter i vagna. Förövrigt är hon en erfaren sidovagnsåkare . Hon hade en goldwing gl 1100 under många år med påmonterad dubbel watsonian-vagn. Det blev många mil för både ungar å hundar i den
<!-- </EdIndex> --></div>
Hon kör såklart å hynna sitter i vagna. Förövrigt är hon en erfaren sidovagnsåkare . Hon hade en goldwing gl 1100 under många år med påmonterad dubbel watsonian-vagn. Det blev många mil för både ungar å hundar i den

- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, va dum jag är. Men då finns det lättare grejor. 
http://www.annonsera.se/images/01090/0/sidovagn-till-trampcykel.jpg
eller
http://henriksson.ee/?p=7&vehicle=5&osa=26
=
http://bernerlyans.se/images/IMG_8475el%20Oskar%20i%20sidovagn.JPG
och här hittar du en Puch med sidvagn på bild 2 i bildspelet.
http://www.vf.se/nyheter/filipstad/isracing-lockade-tusentals <!-- </EdIndex> --></div>

http://www.annonsera.se/images/01090/0/sidovagn-till-trampcykel.jpg
eller
http://henriksson.ee/?p=7&vehicle=5&osa=26
=
http://bernerlyans.se/images/IMG_8475el%20Oskar%20i%20sidovagn.JPG
och här hittar du en Puch med sidvagn på bild 2 i bildspelet.

http://www.vf.se/nyheter/filipstad/isracing-lockade-tusentals <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
ja det är samma här ..unge å hund i vagn här bara hund..Levve skrev:Ja jag menade ju alltså inte att hon skulle sitta i sidovagnen.
Hon kör såklart å hynna sitter i vagna. Förövrigt är hon en erfaren sidovagnsåkare . Hon hade en goldwing gl 1100 under många år med påmonterad dubbel watsonian-vagn. Det blev många mil för både ungar å hundar i den

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Gillar!ZEb skrev:En helt vanlig dag på jobbet! Levve provkör "Lifanetten"
http://www.youtube.com/watch?v=6G5b68mhQgo

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har börjat kröka till ett chassie på lite lösa ideér. Vet fortfarande inte om det kommer att funka, men wtf.. blir det knas så har man i alla fall provat..

Uploaded with ImageShack.us
Åsså dit med fästöron och koll av lite höjder mm.
<script src='http://img542.imageshack.us/shareable/? ... 3.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>
</noscript>
Modifiering omgående eftersom det hjul jag tänker använda (20" BMX) inte passar i ramen på den höjd som jag tänkte..

Uploaded with ImageShack.us
Å så hjulet på plats.. Bättre så eftersom det hamnar längre bak.

Uploaded with ImageShack.us
Jag har faktiskt kommit lite längre än så här, men jag återkommer med det.
<!-- </EdIndex> --></div>

Uploaded with ImageShack.us
Åsså dit med fästöron och koll av lite höjder mm.
<script src='http://img542.imageshack.us/shareable/? ... 3.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>

Modifiering omgående eftersom det hjul jag tänker använda (20" BMX) inte passar i ramen på den höjd som jag tänkte..

Uploaded with ImageShack.us
Å så hjulet på plats.. Bättre så eftersom det hamnar längre bak.

Uploaded with ImageShack.us
Jag har faktiskt kommit lite längre än så här, men jag återkommer med det.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
imponerad av din uppfinnigsrikedom och fingerfärdighet Levve...
blir ju riktigt coolt... <!-- </EdIndex> --></div>
Levve skrev:Har börjat kröka till ett chassie på lite lösa ideér. Vet fortfarande inte om det kommer att funka, men wtf.. blir det knas så har man i alla fall provat..
Uploaded with ImageShack.us
Åsså dit med fästöron och koll av lite höjder mm.
<script src='http://img542.imageshack.us/shareable/? ... 3.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript></noscript>
Modifiering omgående eftersom det hjul jag tänker använda (20" BMX) inte passar i ramen på den höjd som jag tänkte..
Uploaded with ImageShack.us
Å så hjulet på plats.. Bättre så eftersom det hamnar längre bak.
Uploaded with ImageShack.us
Jag har faktiskt kommit lite längre än så här, men jag återkommer med det.
imponerad av din uppfinnigsrikedom och fingerfärdighet Levve...

fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja här var vi kreativa,det där ser ju lovande ut.
<!-- </EdIndex> --></div>

Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt jobbat 
Kanske skulle skräpa ner lite i tråden.
1950 var jag 4 år och far hade köpt en 29 ans HD med sidovagn.
Vi, far, mor, bror 9 år och syster 2 år. Vi skulle åka från södra Helsingfors till en bit utanför Esbo (där vädurspumpen stog som jag tidigare skrev om) Ungefär strax inan där den berömda pumpen stog, var en uppförsbacke och där gick ett fäste av till sidovagnen. Där vi stannade fans en busshållplats och vi lämnade av mamma bror och syster. Pappa fick tag i ett rep och band ihop sidovagnen med Hd n och jag fick sitta bak på HD n. Vilken upplevelse för mig
Efter ett par kilometer fans en smedja där vi lämmnade sidovagnen. För mig ett stort minne. <!-- </EdIndex> --></div>

Kanske skulle skräpa ner lite i tråden.

1950 var jag 4 år och far hade köpt en 29 ans HD med sidovagn.
Vi, far, mor, bror 9 år och syster 2 år. Vi skulle åka från södra Helsingfors till en bit utanför Esbo (där vädurspumpen stog som jag tidigare skrev om) Ungefär strax inan där den berömda pumpen stog, var en uppförsbacke och där gick ett fäste av till sidovagnen. Där vi stannade fans en busshållplats och vi lämnade av mamma bror och syster. Pappa fick tag i ett rep och band ihop sidovagnen med Hd n och jag fick sitta bak på HD n. Vilken upplevelse för mig
