Någon här som borrar ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Någon här som borrar ?

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har tänkt att slänga i en 40mm Flinta kolv i min Monarped
finns det någon på forumet som kan borra eller tipsa om någon som gör det ? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här firman lär göra det och de har en cylinderborrmaskin. Jag känner en kille som lämnat in en cylle där och det blev bra resultat. Ska nog ta mig dit någon dag för ett studiebesök....

http://www.kalmardelen.se/foretag/KALMAR_CROSS_CENTER_AKTIEBOLAG-29616315

Nu kommer jag inte ihåg vart du bor men det måste väl finnas firmor som gör sådant där? <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad har borrat upp en cylinder åt mig, tror han brukar göra det om man frågar snällt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beror på var man bor. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu får jag väl på pälsen men dom säger det ska göras i en "riktigt" cylinderborrmaskin som är avsedd för ändamålet.

För en tid sedan såldes det en "nyborrad" cylle på Tradera och jag mejlade säljaren och frågade om den var omborrad i cylinderborrmaskin eller om den var uppsvarvad i en svarv. Svaret kom att den var "svarvad" så jag avstod att buda. Om jag gjorde rätt eller fel vet jag inte men det kändes säkrast i.a.f. <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har det för betydelse om den är borrad eller svarvad för det lilla sista ska ju ändå henas.
Dom flesta cyllarna är nog tagna i svarven skulle tro att det är lättare att centrera cyllen med klocka i svarven än i cylinderborr maskin. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det undrade jag också och då sa dom att en cylinderborrmaskin är mer stabil så hålet blir exakt rakt.

Svarvar blir ofta slitna närmast chucken (bädden) där släden rör sig mest fram och tillbaka och då blir svarvämnet koniskt.

Justermöjlighet finns på dubbdockan men den används inte vid uppsvarvning av en mopedcylle. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kvaliteten på maskinisten är av mycket större betydelse än kvaliteten på maskinen. jag brukar få konisiteten inom ett par tusendelar i den ca 40 år gamla supportsvarv jag har på jobbet. men det tar mig mellan 2 och 3 timmar så därför vill jag inte gärna ta åt mig sådana jobb.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev: Justermöjlighet finns på dubbdockan men den används inte vid uppsvarvning av en mopedcylle.
man börjar med att justera belastningen på föttern svarven står på. ibland kan man bli tvungen att bulta fast svarven i golvet så man kan förspänna bädden för att få den att gå rakt. men fråga mig inte om detaljer, jag har bara sett när andra gjort det. har alldrig fått fördjupa mig i ämnet.
sen kan man justera in dubbdockan så man får en rak axel.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha! Nu börjar jag att förstå.... :D

En cylinderborrning går smidigare och betydligt snabbare i en för ändamålet avsedd cylinderborrmaskin :idea:


Jag förstår sedan tidigare att du kan det där med metallsvarvning erlan, själv har jag bara fuskat lite som glad amatör. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Aha! Nu börjar jag att förstå.... :D

En cylinderborrning går smidigare och betydligt snabbare i en för ändamålet avsedd cylinderborrmaskin :idea:


Jag förstår sedan tidigare att du kan det där med metallsvarvning erlan, själv har jag bara fuskat lite som glad amatör. :wink:
Cylinderborrmaskin är nog bra till större grejor som inte får plats i svarven (flercylindriska bilmotorer) men att använda en sån till en moppecylinder verkar helsjukt
Jag tror alla firmor om "borrar" skulle sätta en moppecylinder i svarven.

Jag tror inte man tappar nån tid i svarven, men naturligtvis måste man ha en "frisk" svarv och en van "operatör" om det ska bli bra

Och även om man lyckas med borrningen/svarvningen så ska det honas efteråt och det kan bli fel det också <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har svårt att tro att ett svarvstål verkligen kan vara så styvt att det inte flexar när det kommer 150 mm in i ett lopp och därmed ge en viss ovalitet och kanske även konicitet.

Har någon en bild på hur ett sådant svarvstål, och även en uppsatt moppecylinder, vill jag gärna se hur det ser ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag skriver borra så menar jag och förutsätter att 98% av dom som säger att dom kan "borra" sätter den i svarven, har aldrig hört att det skall vara några problem om nu operatören kan sin maskin

har sett bilder i classicmotor tror jag där Jim skrev en artikel om att svarva
har för mig att svarvstålet var riktigt fett, som en banan i tjocklek typ <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka bekymmer !
Antalet cylindrar jag svarvat har jag slutat räkna.
I början nöp cylindrarna för att det var mager bränsleblandning eller ägaren inte hade lust att låta cylindern bli inkörd.
Numera har jag större tolerans, beroende på användnigssätt. En mycket vässad cylinder med små flänsar har jag större tolerans. En otrimmade cylinder har jag tolerans enligt spesifikaton.
Om cylindern är oval eller konisk kan man mäta upp med innermikrometer.
Jag har klocka som jag kalibrerar med vanlig mikrometer. Cylindern skall vara konisk, alltså större upptill. Konisiteten honar jag upp.
Jodå vi har en bekant i grannskapet, han svarvar dom två mittre cylindrarna på en Volvo B18 motor.
När jag var 18 bast och jobbade på ASEA Västerås, var det en man som slipade upp cylindern.
Maskinen såg ut som en karusellsvarv och hade en spindel som en pelarborr med upp och nergående rörelse. I spindeln satt en liten slipskiva. Han behövde inte hona cylindern när den var klar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Har svårt att tro att ett svarvstål verkligen kan vara så styvt att det inte flexar när det kommer 150 mm in i ett lopp och därmed ge en viss ovalitet och kanske även konicitet.

Har någon en bild på hur ett sådant svarvstål, och även en uppsatt moppecylinder, vill jag gärna se hur det ser ut.
Nåt sånt här kör jag med
http://shop.otdtools.se/stalhallare-pcln-95-25-mm-hoger-12-wodex/17160-0

Bild

25mm bom kan man svarva ner till 31mm diameter
32mm bom går ner till 39mm diameter <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Skriv svar