Någon här som borrar ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Har svårt att tro att ett svarvstål verkligen kan vara så styvt att det inte flexar när det kommer 150 mm in i ett lopp och därmed ge en viss ovalitet och kanske även konicitet.

Har någon en bild på hur ett sådant svarvstål, och även en uppsatt moppecylinder, vill jag gärna se hur det ser ut.
jag har aldrig lyckats mäta några sådana problem. däremot så skulle jag gärna vilja mäta upp en NOS orginalcylinder och se hur exakt en sådan är i mått. svarvstålet har ju samma överhäng från stålhållaren hela hålet så svikten är ju samma hela vägen. dom första cylindrarna jag borrade mätte jag väldigt noga mitt för portarna men jag lyckades aldrig mäta någon skilnad i mått där heller.
jag brukar ta c:a 0,1 mm i dom tre sista skären. och jag brukar svarva till 0,01 - 0,02 mindre än färdigt mått och bara putsa det sista med fin (320-400) smärgelduk. det finns det säkert någon som har åsikter om, men jag resonerar som så att en tvåtaktare har ingen oljeskrapring som ska slita in sig och täta. så då är det inte lika kritiskt med krysshoning med exakta vinklar som det är på en fyrtaktare. hitills har det funkat bra för mig.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Cylindern skall vara konisk, alltså större upptill. Konisiteten honar jag upp.
det här var däremot nytt för mig. jag har altid gjort cylindrarna helt cylindriska. eller raka om ni så vill.
hur mycket koniska ska dom vara? och var mäter du upp önskat kolvspel? uppe eller nere?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att citera MC-bibeln (Teknos reparationsteknik för motorcyklar) så är de flesta cylindrarna cylindriska, ett fåtal har tillverkats koniska med mindre diameter längst upp för att i teorin bli cylindriska i drift när övre delen blir varmare. Att döma av texten är det inte värt besväret att borra koniskt vid omborrning av ens dom som var koniska från fabrik. Gammal bok, men det är ju gamla motorer också... :roll:

Har nog inte sett några andra referenser till cylinderlopp som inte är cylindriska såvitt jag minns. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, då vet jag vilka svarvstål som används.

Hur spänner ni upp cylindern, med backskiva?

Alternativet är väl att göra en cylindrisk distans som spänns fast i cylindern men hur centrarar ni då loppet? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har en "distans" som jag spänner fast chucken och sedan tar jag ett finskär på ytan som cylindern ligger an mot. sedan är det gängade hål motsvarande bulthålen i cylindern. spelet i bulthålen brukar vara tillräckligt för att sätta en vippindikator i cylindetloppet på ytan ovanför vängkanten där slitaget är minimalt, och rikta in cylindern på någon hundradel när. eftersom samma spel i bulthålen finns när man monterar cylindern på motorn är det för modligen överdrivet. men man kan aldrig vara för noggrann, bara för slarvig.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som erlan skriver monterar jag också cylindern. Om det är en stor repa i cylindern kan man förskjuta den, efter behov.
Eftersom jag inte har haft tillgång till literatur i ämmnet, har jag fått laboreret själv efter egna funderingar och lyssnat på andra. Dessutom har jag funderat ut var cylindern nyper och gjort den större där.
Ang honingsrepor är det viktigt att dom korsar varandra. Honingsreporna skall lagra upp oljan. Honingsreporna skall korsa varandra som en gänga, för att oljan skall bytas. Om dom går i 90 grader mot loppet byts inte oljan.
Man får dessutom ta hänsyn till hur en cylinder är trimmad. Om man tar bort gods kommer den att röra sig på ett annat vis. Det får man använda sin fantasi och erfarenhet till.
Jag tror att om man på en firma borrar en cylinder och aldrig ser den mera, får man ingen erfarenhet vad som händer med den.
Om man kör med bitarna själv och river isär efter ett tag så ser man vad man skall ändra på. Dessutom vid rasade prylar kan man bygga därefter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->interesnt om honingsrepor. jag har alltid vetat att dom har varit viktiga på en fyrtaktare. men jag har trott att på en tvåtaktare där det spolas med ny olja med bränslet både över och under kolven varje kolvslag så har dom mindre betydelse. jag har väl haft tur som inte har nypt nån nyborrad cylinder än.

erland <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så nu har jag fått tips på en som kan "borra"
skall plocka med mig en cylinder när jag drar till torpet nästa gång

Har för mig att man måste slipa ur toppen lite när man kör med Flinta kolv
någon som vet hur mycket som behövs tas bort
tänkte vilken tops jag skall köra, ha både orginal och helplanad
och det vore ju onödigt att slipa ur den planade om det funkar med orginal <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lättare att ta lite på kolvkanten, det behövs inte så mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eller tjockare cylinderfotspackning.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:eller tjockare cylinderfotspackning.

erlan
Ok, är det så lite att det räcker med dubbla packningar
eller får man tillverka en själv av lite tjockare material ? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här disktant tror jag du har funnit kunnandet och expertisen du behöver.

Det var väl inte dåligt va? :D

Jodå, jag läser och lär jag också....
  • :mutt:
<!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar