Kokusan på Puchmotor - Nya frågor 17/4
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inget jag direkt har funderat på. När jag höll på med willys jeepen jag hade och monterade i en cheva 400 cc motor, så byggde jag egna headders. Då fickjag lägga/dra om tändkablarna så dom inte hamnade för nära varma rör (det är trångt i ett motorrum på en willys) Några blev riktigt långa. Jag tror det mest är så att man skall ha frächa kablar bara så spelar längden på tändkabeln ingen roll inom rimliga gränser <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fint väder i helgen och lite tid över, så Dakotan plockades upp ur hobbyrummet och provstartades för att se hur förtändningen stod (vill inte meka in i det sista då årets premiärtur är chicenrace på långfredagen). Har mätt fram TDC och gjort en markering i fläktkåpan samt 1,2 och 3 mm förtändningsmarkering så man kan kontrollera tändningen med en stroboskoplampa. http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20090718/stall-tandningen-med-stroboskop Har ställt den på 2 mm (24 grader) förtändning då jag körde på det förra året med brytare och det fungerade bra för min motor. Har kopplat upp elsystemet utan batteri, baklampan ligger med ständig ström (man måste ju ändå alltid ha ljuset på) övrigt är draget som vanligt upp till ljusomkopplaren på styret. En 12 V (DC) likströms signalhorn har ersatt 6 V signalhornet <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Har du monterat regulatorn med någon pasta emellan så att den kyls bättre mot plåten också?mallgroda skrev:Jag monterade tändspole och spänningsregulatorn under dynan på ett fäste jag gjort.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spänningsregulatorn sitter på en distans för att komma upp över plåtkanten i ramen. Är det så att det behövs mer värmeavledningsyta (om det skulle bli problem) så är det lätt att montera en plåt mellan distansen och spänningsregulatorn, utrymme finns både åt sidan och bakåt under dynan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Eller så blir Montanan stubbracer å tändningen hamnar på en M50 istället..
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Oki, på min Montana har jag inte bestämt riktigt var regulatorn skall hamna, troligen i framkant av ramen under tanken å tändningen inuti ramen.mallgroda skrev:Spänningsregulatorn sitter på en distans för att komma upp över plåtkanten i ramen. Är det så att det behövs mer värmeavledningsyta (om det skulle bli problem) så är det lätt att montera en plåt mellan distansen och spänningsregulatorn, utrymme finns både åt sidan och bakåt under dynan
Eller så blir Montanan stubbracer å tändningen hamnar på en M50 istället..
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har något svagt minne av detta, men jag har för mig jag har läst 1 sekund försening per 100m tändkabel. <!-- </EdIndex> --></div>mallgroda skrev:Inget jag direkt har funderat på. När jag höll på med willys jeepen jag hade och monterade i en cheva 400 cc motor, så byggde jag egna headders. Då fickjag lägga/dra om tändkablarna så dom inte hamnade för nära varma rör (det är trångt i ett motorrum på en willys) Några blev riktigt långa. Jag tror det mest är så att man skall ha frächa kablar bara så spelar längden på tändkabeln ingen roll inom rimliga gränser
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det skulle innebära att det även tar omkring 1h och 20min för en elektrisk signal att gå från Stockholm till Göteborg, i t.ex telefonledningarna...
Uppenbarligen inte rimligt på något vis. Om man sedan tänker på att en motor @ 6000rpm går 100 varv på en sekund blir det ännu mer orimligt, eftersom 1m tändkabel skulle fördröja gnistan ett helt varv. 
Längre tändkabel innebär högre kapacitans och induktans, men om man inte går till överdrift kommer det inte ens gå mäta fram några skillnader med de grejer vanliga dödliga kan ha tillgång till. Däremot är det värt att lägga lite uppmärksamhet på hur tändkabeln dras och vad den ligger nära, den bör vara så långt från all annan metall som möjligt, särskilt jordade grejer, och på flercylindriga motorer bör man inte ens dra tändkablarna till olika cylindrar ihop.
(Man börjar inse vikten av att inte lägga tändkablar mot jord när man ser att det gnistrar mellan tändkabel och fläktkåpan på en gammal dakota när den står och går - den gick trots allt fint men uppenbarligen fanns det en del läckström som minskade energin i gnistan på stiftet.) <!-- </EdIndex> --></div>


Längre tändkabel innebär högre kapacitans och induktans, men om man inte går till överdrift kommer det inte ens gå mäta fram några skillnader med de grejer vanliga dödliga kan ha tillgång till. Däremot är det värt att lägga lite uppmärksamhet på hur tändkabeln dras och vad den ligger nära, den bör vara så långt från all annan metall som möjligt, särskilt jordade grejer, och på flercylindriga motorer bör man inte ens dra tändkablarna till olika cylindrar ihop.
(Man börjar inse vikten av att inte lägga tändkablar mot jord när man ser att det gnistrar mellan tändkabel och fläktkåpan på en gammal dakota när den står och går - den gick trots allt fint men uppenbarligen fanns det en del läckström som minskade energin i gnistan på stiftet.) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skulle det vara ett stort problem skulle nog tillverkaren informera om detta samt ha gjort en större värmeavledningsyta (och fler kylflänsar) på spänningsregulatorn.P-plats.se skrev:E de verkligen så stora problem med kylning av dessa regulatorer!?
Jag gjorde så att hålet jag borrade i ramen uppe vid tändspolen stoppade jag ett kabelgenomföringsgummi för att inte ha en vass kant som kunde orsaka framtida problem med skavda/skadade kablar. Sedan drogs tändkabel och elkablar i separata kabelskydd (systoflexslang) genom ramen.Även nere vid motor går kabelskydden ut genom kabelgenomföringsgummi <!-- </EdIndex> --></div>G-son skrev: Däremot är det värt att lägga lite uppmärksamhet på hur tändkabeln dras och vad den ligger nära.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Däremot så är det inte fel å använda lite värmeledande pasta när man monterar saker som kan bli lite varma.
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Nä det är det väl ingen som påstått heller vad jag sett i tråden.P-plats.se skrev:E de verkligen så stora problem med kylning av dessa regulatorer!?
Däremot så är det inte fel å använda lite värmeledande pasta när man monterar saker som kan bli lite varma.
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 710
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Detta har knappast med Kokusan att göra, men dock med tändsystem...
a) På en Meteor V12 (27 liter bensin strv-motor) så är tändsystemet helt skärmat, det går rör med tändkablar längs cylinderbankarna, från dessa löper skärmade "tändkablar" till resp cylinder.
b) Rolls Royce B80 (rak 8, bensin) så är oxo tändsystemet skärmat, tändkablarna är omgivna av en tät metallskärm som är jordad.
Så, bara som kuriosa... att förlägga tändkablar nära varanda i metallrör funnkar det med...
<!-- </EdIndex> --></div>
Detta har knappast med Kokusan att göra, men dock med tändsystem...
a) På en Meteor V12 (27 liter bensin strv-motor) så är tändsystemet helt skärmat, det går rör med tändkablar längs cylinderbankarna, från dessa löper skärmade "tändkablar" till resp cylinder.
b) Rolls Royce B80 (rak 8, bensin) så är oxo tändsystemet skärmat, tändkablarna är omgivna av en tät metallskärm som är jordad.
Så, bara som kuriosa... att förlägga tändkablar nära varanda i metallrör funnkar det med...

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På kronans radioterrängbil11 sitter det en Volvo B30 raksexa
Den har också skärmade kablar (jordad strumpa utanpå) och även fördelarlocket hade plåt på utsidan, det var för att inte störa radion
Så länge kablarna inte är skadade borde isoleringen räcka även om dom ligger mot plåt
Men sen kanske det finns billiga "made in kina" kablar...
<!-- </EdIndex> --></div>
Den har också skärmade kablar (jordad strumpa utanpå) och även fördelarlocket hade plåt på utsidan, det var för att inte störa radion
Så länge kablarna inte är skadade borde isoleringen räcka även om dom ligger mot plåt
Men sen kanske det finns billiga "made in kina" kablar...

Ordförande i Hallstamoppers 
