Marathon 98cc 1939

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
kloge

Marathon 98cc 1939

Inlägg av kloge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har skaffat en Marathon lättviktare och det lilla jag vet om detta märke är att det ska i princip vara en Monark MC 55 och gjordes i Malmö.
Vet ni mer om detta märke?

Bild

Uploaded with ImageShack.us[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Smörj bara upp den och serva mekaniken
va härligt patinerad den är. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt skick! Vad jag kan se så har den en tank från en NV 98cc.

Maraton salufördes av AB J. Benson i Malmö. De köpte in mopeder och MC av Monark men hade egna dekaler. Senare så saluförde de MCB mopeder.
Bild

Idag säljer AB J bensons eftr. cyklar:
http://www.bensoncykeln.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, det är inget Monark i lättviktaren på bilden för jag har själv haft en Monark 98 cc för inte så länge sedan. Monark hade aldrig Sachsmotor för det var Nymans som hade handelsavtal med Fichtel&Sachs och då i huvudsak genom Torpedonaven.

Lättviktare hade som regel aldrig parkeringsstöd originalmonterat. 98:an på bilden ovan har ett sådant där typiskt tillbehörsstöd som fanns att köpa till. Ett sådant stöd har jag själv i garaget som jag hittade NOS på sjuttiotalet. Jag satte det sedan på min herrcykel jag använde mest dagligen och idag är stödet ganska glappt och slitet.... :? <!-- </EdIndex> --></div>
kloge

Inlägg av kloge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för era svar. Jag har hittat en bild på nätet med en renoverad Marathon
Men den har tankväxelspak,min har en liten spak på styret som man för upp i två steg. Orginal eller ombyggt?[url=http://imageshack.us/photo/my-imag ... .jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/url] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att det är en tank från en NV kan man se för en sån NV 98 med Sachsmotor, var den första lättviktare som jag körde i början på 50 talet närmare bestämt 1953 :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Härligt skick! Vad jag kan se så har den en tank från en NV 98cc.

Maraton salufördes av AB J. Benson i Malmö. De köpte in mopeder och MC av Monark men hade egna dekaler. Senare så saluförde de MCB mopeder.
Bild

Idag säljer AB J bensons eftr. cyklar:
http://www.bensoncykeln.se/
Den här bilden är från Torshälla. Där tillverkas prydnadssaker i lera numera. Bortanför dörren längst till höger, fins konditori Amarant, där brukar vi ta en fika (ganska ofta)
Vegges mamma i vår klubb, jobbade där på cyckeltiden. Vegges morfar hade cyckelverkstad ungefär bakom fotografen, lite till vänster. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kloge skrev:Tack för era svar. Jag har hittat en bild på nätet med en renoverad Marathon
Men den har tankväxelspak,min har en liten spak på styret som man för upp i två steg. Orginal eller ombyggt?
Motorcyklarna på bilderna har helt olika ramar, förmodligen är det olika årsmodeller. Växelväljaren på styret på din motorcykel var original för Sachsmotorn och titta noga på den ska den vara märkt Fichtel&Sachs.

Vad jag förstår hade Bensonfabriken inga kopplingar till Varberg vid den här tiden utan Monarks uppköp kom långt senare. Om jag får gissa lite köptes motorerna från Nymans i Uppsala som hade generalagenturen för Fichtel&Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->marathon är mer lik en NV än en Monark
jag tror gaffeln är ett extratillbehör här en bild på min ena Marathon med standardgaffel

http://imageshack.us/photo/my-images/36/dsc01643ax.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
kloge

Inlägg av kloge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla svar! Visst är motorn en Fichtel&Sachs. Men hur gör man med smörjning på den.Ingen olja? Finns några fettnipplar. Är det som med en traktor och trycka till lite godtyckligt? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar