Motorrengörning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Crille
Kontakt:

Motorrengörning

Inlägg av Crille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som har bra tips om hur man bäst får cylinder och topplock rena från olja och damm,det är ju så trångt så det är ju svårt att putsa och borsta. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nedan ett gammalt tips från mig och som jag gjorde på sjuttiotalet. Tiderna och metoderna förändras dock så idag kan helt andra sätt gälla. En fördel med nedanstående är att du behåller den ofta blanka pressgjutna ytan (alu-prylar) som annars helt förändras från sitt ursprungliga utseende vid blästring. Undantag senare Sachstoppar som tycks ha en blästrad yta redan från fabrik.

Så här gjorde jag:

Häll upp någon liter cellulosaförtunning i en fyra liters tom och rengjord färgburk med lock. Låt toppen - cyllen ligga i blöt i vätskan något dygn.

Ta en likadan burk till men häll i någon liter vanlig lacknafta (fotogen) istället. Efter något dygn ta toppen kvickt som attan och flytta över den till lacknaftaburken (snabbt för att inte förtunningen ska förångas, dunsta bort, och smutsen torka fast igen). Pensla sedan mellan flänsarna med liten flat pensel med rätt styv borst. Det brukar gå bra med sådana penslar som konstnärer använder.

Viska sedan toppen lite i lacknaftan och spola till sist av den med riktigt hett vatten.

OBS Viktigt!!!!

Gör inte detta inomhus. Stå utomhus och gärna där det fläktar och blåser lite lagom. Ha inte huvudet direkt över byttorna heller utan försök håll lite avstånd. Stoppa heller inte fingrar och händer i vätskan utan gör något handtag, t.ex. i tändstifthålet som det går att greppa med.

Lycka till!

Du får säkert fler tips :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har hört att MrMuskle ungsrengöring ska funka bra. har dock inte hunnit prova det själv.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, kan hända det gör.

Själv har jag en stor skepsis mot rengörningsmedel ö.h.t. Här köps i stort sett ingenting numera mer än fosfatfritt tvättmedel och flytande tvål till mig själv. Resten har jag redan kan man säga. Det står här i burkar och flaskor och ibland kör jag en del till tippen när jag anser det "för gammalt".

Min utgångspunkt är att vatten är det bästa rengöringsmedlet men ibland måste annat till som komplement eller avskiljt för sig.

Jag har köpt en del gamla alutoppar på Tradera och det blir nog lite "huskurer" med dom så småningom. Återkommer då om resultat. :P <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En simpel högtryckstvätt kan riva bort mycket... <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, maskiner kan underlätta...

Det här kan nog vara någonting:

Först en timmes karuselltvätt i åttio-nittio grader med nytt vatten och nytt tvättmedel

Sedan avpolning med högtryckstvätt, munstycke med kula (slagstråle) och hetvatten.

Garanterat bra resultat! <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en hink kokande hetvatten, 1-2 tabletter maskindisk,Låt ligga o dra,
skölj rent med vatten.blås torrt med tryckluft. <!-- </EdIndex> --></div>
Crille
Kontakt:

Inlägg av Crille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för era svar, bara för mej att prova ! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
umekille skrev:en hink kokande hetvatten, 1-2 tabletter maskindisk,Låt ligga o dra,
skölj rent med vatten.blås torrt med tryckluft.
Hmm... ja, det där låter nåt. Jag har nämligen hört att maskindiskmedel som de använder på restauranger och andra större matställen ska vara mycket starka saker..... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bromsrengöring funkar kanon. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nejdu min vän... kommer inte in hos mig.... :Stop_:

Jag tror det innehåller trikloretylen... :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bromsrengöring är vanlig kemisk bensin. <!-- </EdIndex> --></div>
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en hink med bensin och låt grejerna liga några dagar så blir det rent <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

sachs skrev:en hink med bensin och låt grejerna liga några dagar så blir det rent
Med dagens soppapris blir det inte så billigt? <!-- </EdIndex> --></div>
sachs

Inlägg av sachs »

Rexxy skrev:
sachs skrev:en hink med bensin och låt grejerna liga några dagar så blir det rent
Med dagens soppapris blir det inte så billigt?
så dyrt blir det inte,
kan man förbruka 3 liter så blev det inte så dyrt 45kr.
man kan ju även använda överblivet/ gräsklipar soppa. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar