Demontering av skoterett baksving

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
glenn g

Demontering av skoterett baksving

Inlägg av glenn g »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Har gått å blivit med en maratonskoterett som jag tänkte renovera.
Men nu till mitt problem, får inte loss baksvingen. Fråga: är det bara att lossa den långa genomgående bulten eller? Sitter väldigt hårt på min. Kom gärna med tips till en skoterettnovis! :D <!-- </EdIndex> --></div>
ganglium
Kontakt:

Re: Demontering av skoterett baksving

Inlägg av ganglium »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Om du får loss muttern på ena sidan kan du slå ut axeln från samma sidan med något långt. Jag använde en gängstav (med mindre diameter än axeln) att slå på. Tydligen var jag lite oförsiktig så jag fick köpa en ny axel från SIMTUS. <!-- </EdIndex> --></div>
glenn g

Inlägg av glenn g »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, tack för tipset :D ! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och om man får låss båda muttrarna, kan man använda ena sidan som avdragare. Brickor under ena muttern och drag åt muttern och mera brickor. lite olja på gängan och mellan brickorna minskar friktionen. Tyvärr kan gängan ge sig, det är ju en skuren gänga. Skuren gänga är när man tar bort material. Rullad gänga är när man pressar ihop materialet till en gänga, den är starkare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.youtube.com/watch?v=YYtxfYwpYXQ <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte ovanligt att såna axlar rostat fast ordentligt. Bli inte förvånad om det slutar med att du får gå in med ett bågfilsblad och kapa axeln t.ex. mellan sving och ram, för att sedan avlägsna axelresterna bit för bit.

Fetta in axeln ordentligt när allt monteras ihop igen, så kommer den vara lätt att få loss åtminstone ett antal år framåt. Torrmonteras allt kan det rosta fast så illa att det är kapen som gäller efter bara någon månad. (Fråga inte hur jag vet... :roll: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar