Den har stått i många år, men verkade rätt fräsch ändå.
Den har då definitivt aldrig skruvats i på sina 40år.
Tanken är lite rostig, men nu har den fått stå och dra ren bensin en andra gång och bensinen tömdes ren och klar. Med ny kran, slang, soppafilter och en bättre flottör så flödade bensinen som den skulle. Förgasaren var faktiskt ren så den fick vara orörd.
Oljan som egentligen bara var vatten och bensin med lite slam hade inte skadat blocket eller kåpan speciellt mycket. Nåja, den hade ärgat i botten av sidokåpan vid undre fastskruven, men den höll tätt.
Lamellerna var däremot rejält svullna.

Lite puts så var all smuts borta från korgen och stållamellen.
Okej, så var det kopplingsvajern också. Den hade nästan gått av efter ett försök att frikoppla. Ytterhöljet var fräscht så vi tog ny innerwire och lödde på de gamla nipplarna. Och det hade ju funkat bra om vi haft en bättre lödkolv, men ett tag skulle det hålla i alla fall.
Så var det dags. Ett kick och den startade. Inget skrammel och lugn jämn gång. Den la i växlarna perfekt och tuffade på utan brööl. Okej den är inget fartvidunder, men efter en sotning så bör den gå som vilken Sachs som helst.
Vilket kanon köp!

Mona är rätt nöjd också... Misstänker att hon vill motionera denna moppe på RaketRallyt.
