SachsMekarn skrev:Härligt skogsobjekt! Vad är det för moped?
Efter att ha fått lite hjälp utav några kunniga personer här på forumet, så har jag fått reda på att det är en Svalan Salong årsmodell 58-59 <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte igår en motor på en auktion.
Min fråga till er nu är vad det är för nått?
Det står FMC på den och den är väldigt liten. Ena sidan har det vart snör start och andra sidan en rem. Den sitter på en ställning med gasreglage och tank.
Tror ju inte det är en moppemotor, men vad kan den ha vart till? <!-- </EdIndex> --></div>
bjo skrev:Köpte igår en motor på en auktion.
Min fråga till er nu är vad det är för nått?
Det står FMC på den och den är väldigt liten. Ena sidan har det vart snör start och andra sidan en rem. Den sitter på en ställning med gasreglage och tank.
Tror ju inte det är en moppemotor, men vad kan den ha vart till?
Små stationära motorer användes till att driva lite allt möjligt. Typ gamla åkgräsklippare, pumpar av olika slag, elverk, snöslungor m.m
Ungefär hur många kubik är den på? <!-- </EdIndex> --></div>
ZEb skrev:
Små stationära motorer användes till att driva lite allt möjligt. Typ gamla åkgräsklippare, pumpar av olika slag, elverk, snöslungor m.m
Ungefär hur många kubik är den på?
Har ingen aning, men om man jämför med tändstiftet så ser den ju pytteliten ut, typ 15-25 cc skulle jag tippa.
Glömde säga att jag gav hela hundra spänn för motorn <!-- </EdIndex> --></div>
ZEb skrev:
Ungefär hur många kubik är den på?
Har ingen aning, men om man jämför med tändstiftet så ser den ju pytteliten ut, typ 15-25 cc skulle jag tippa.
Glömde säga att jag gav hela hundra spänn för motorn
Oj! Så liten Då vette 17! Gör nåt skoj med den <!-- </EdIndex> --></div>
Roos skrev:Patinerat skogsvrak som nyss har fraktats hem
(Kommer så småningom att få komma ut på vägarna igen).
Hade en Svalan som 15-års moppe!
Köptes i liknande skick som din, om än lite bättre.
Fast med bottenlänksgaffel.. Lite customiserad med framstänkan bak, kapad bakstänka fram, dubbla cykellysen, orange/mattsvart lack och trimmad 3pet sachs <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det insuget får du nog slöjda själv. jag tror inte det fanns några färdiga insug till den. men jag byter gärna åt mig den mot en bing 1-15-43 som passar direkt på en ilo.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns korta 20mm insug till Zündapp vill ja minnas, hur bra form osv de är för en ilo vet ja inte <!-- </EdIndex> --></div>
erlan skrev:det insuget får du nog slöjda själv. jag tror inte det fanns några färdiga insug till den. men jag byter gärna åt mig den mot en bing 1-15-43 som passar direkt på en ilo.
erlan
Jag lägger bytet på minnet, kan ju bli aktuellt längre fram