Krånglande hastighetsmätare på Compact

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Welsh

Krånglande hastighetsmätare på Compact

Inlägg av Welsh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Den senaste tiden har hastighetsmätaren på min 2vxl Compact börjat krångla.
Ibland fungerar den perfekt, men en kort stund senare så hoppar nålen fram och tillbaka över skalan.
Någon gång är den helt död för att sedan fungera igen.

Finns det nån som känner igen problematiken som kan hjälpa mig med felsökning.

Mvh/Anders <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Avgången vajer, ändarna får ibland grepp i varann. Har även råkat ut för att det fyrkantiga hål som vajeränden träs in i blivit så uppglappat så det inte längre drog med vajern ordentligt.

Drivningen på framhjulet brukar ha ett par metallöron som ska greppa ett par hack i hjulet, oförsiktig montering har en tendens att kunna böja dessa öron, alternativt kärvar h-mätardrivningen så dom böjs p.g.a. bortglömd smörjning. Compan driver väl mätaren från motorn, minns inte exakt hur det är konstruerat där men gissar att samma principer kan gälla. <!-- </EdIndex> --></div>
Welsh

Inlägg av Welsh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Drivningen till hastighetsmätaren är som du säger från motorn.
Motorn är en 2vxl Sachs.
Mopeden en Compact 1240 från -71 <!-- </EdIndex> --></div>
Olle881

Inlägg av Olle881 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det en vdomätare kan du pröva att smörja varjern då slutade den krångla för mig. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla i kåpan där drevet ansluter om det fins två stift kvar som är anslutning mellan axel och mätardrivning. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade samma problem på min 1209:a med 2vxl sachs. Snäckdrevet(?) som man för ner wireänden i på generatorkåpan hade fått ett runt hål istället för ett fyrkantigt. Köpte nytt drev på Tradera. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar