Vad håller sachsen för?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Oldie

Vad håller sachsen för?

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funderar lite på hur jag ska få min champ att gå lite bättre, har ju en extra motor och en 17mm kyrkport liggandes på hyllan.
Nu är frågan om jag ska köra på en 5,5hk eller en 60cc?
(kommer att köra med 28mm avgass.)

På min 2000 har jag en 3 1/2hk men jag tycker mig känna att motorn tar stryk. Växlarna hoppar ur ibland bl.a. vill inte att detta ska hända med min 3vxl. Klarar en 3vxl fot av 5,5hk alt 60cc i längden? Någon som kört med något av dessa trim en längre tid? <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som 15åring hade jag 3pet fot, lite filad 60cc, 17bing och jamarcol dämp.

Den gick väldigt hårt ett par år, och klarade det bra konstigt nog :lol:

Flertalet gånger, minst 5 iallafall, så vibrerade skruvarna som håller ihop motorblocken ur, med resultatet att man såg tydligt att blocken delade lite på sig när man kopplade ur.. det resulterade i drastisk sänkning av oljenivån i motorn och antagligen en del tjuvluft i vevhuset..

Men jag tuffade alltid hem och skruvade ihop den och fyllde på olja och så var det bara att gasa igen :lol:

Så nog tål dom en del stryk dom gamla skrammelburkarna.. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rätt renoverad går dom fint , min med 60cc+ går tyst och fint trots att den plågats hårt ända ifrån första metern , hade 60cc på en annan med 28 krök och ljuddämpare gick bra (billig blåsa) , bytte till 32 krök senare märkte ingen förbättring. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är "samma" prylar i en sachs EKF, där vi kör med 80cc. Dom håller förvånansvärt bra för 80cc. Då bör dom hålla ännu bättre för sketna 60cc. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj då hade jag lite fel uppfattning, nu ligger det en köpes annons ute och en säljes :) tack för alla kloka svar! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är bara dom svenska modellerna som hade låg effekt,den finns i 4,3hp utförande i tyskland med 17mm kyrkport.
Kör den varianten på min till jobbet moppe,funkar perfekt.
Gått så i 4år,kommer nog gå några år till innan renovering.
Så den effekt du funderar på fanns i original utförande.
Trimma lungt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Oldie

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha då var en 60cc Jofrab inköpt! Montering och test sker nästa vecka... Ska bli kul att se om det är någon skillnad mot min 2000 med 3 1/2hk+12mm som jag tycker går bra, säkert 45-50km/h :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Oldie skrev:Aha då var en 60cc Jofrab inköpt! Montering och test sker nästa vecka... Ska bli kul att se om det är någon skillnad mot min 2000 med 3 1/2hk+12mm som jag tycker går bra, säkert 45-50km/h :)
"Håll i hatten"
det borde bli en märkbar skillnad
Vad har du för gashantag?
Med "kyrkportaren" går det inte med "glidnippelhandtag" det blir bara 3/4 gas
Kolla att den ger fullt trottelutslag <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

Rexxy skrev:Det är "samma" prylar i en sachs EKF, där vi kör med 80cc. Dom håller förvånansvärt bra för 80cc. Då bör dom hålla ännu bättre för sketna 60cc. :wink:
ja så kan man också uttrycka sig. sketna vette tusan. en moped är en moped o inget annat!! de går att o vrida ur bra effekt med 50cc me! min flakis e rejält stark o då väger ju moppen sina kilon me. 100 kilo på flaket e nemas problemas o den har SKETNA 50cc! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snabbgashandtag bör monteras för riviga starter :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

NiklasHögberg skrev:
Rexxy skrev:Det är "samma" prylar i en sachs EKF, där vi kör med 80cc. Dom håller förvånansvärt bra för 80cc. Då bör dom hålla ännu bättre för sketna 60cc. :wink:
ja så kan man också uttrycka sig. sketna vette tusan. en moped är en moped o inget annat!! de går att o vrida ur bra effekt med 50cc me! min flakis e rejält stark o då väger ju moppen sina kilon me. 100 kilo på flaket e nemas problemas o den har SKETNA 50cc!

Ojdå, någon som haft en dålig dag?

Jag jämförde 80cc med 60cc, och menade då att 60cc inte ger lika mycket effekt som 80cc. Säger inte att 60cc är dåligt, har ju själv en 60cc cylinder på en moped. 50cc är inte heller dåligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag åker ju 50cc på alla mina mopeder
Det funkar ju för mig också <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det är ju trots allt mopeder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu ska vi inte börja med "En moped är 50cc och 1hk" diskussion. Den åsikten är väldigt delat, och alla har rätt till sin egna åsikt. <!-- </EdIndex> --></div>
sachs

Inlägg av sachs »

Rexxy skrev:Nu ska vi inte börja med "En moped är 50cc och 1hk" diskussion. Den åsikten är väldigt delat, och alla har rätt till sin egna åsikt.
alla har olika åsikter men jag tycker ekf är lite fusk för då är det ingen moped längre <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar