Den hade ingen fjädring kvar, var behängd med mossa, lera och barr. Men den hette Maraton (alltså tydlig koppling till Torshälla strax norr om Eskilstuna) och den var gratis..

Jag kan inte skryta med att jag gör inlägg på forumet särskilt ofta men jag gillar stämningen och hämtar ofta inspiration och kunskap här, för några förkunskaper har jag inte. Jag har i och för sig renoverat en orange Crescent Compakt (se läsarnas mopeder, nånstans), så den har 1279:an var något nytt. Isär skulle den i allafall.

Motorn diskas varligt innan ny färg sprayas på. Nästa moped kommer jag inte låta sätta äktenskapet på spel. Förståelsen var mycket varierad när jag använde köksdomänerna och stal alla diskkuddar.

Handtagsmekanismrengöring på samma plats, mitt i natten. Handtagen gick inte att rubba. Dessa detaljer tar mer tid än man tror. Hela ramen togs isär och var så anfrätt av mossa och mögel så jag tog Jossans råd från tidigare inlägg och bestämde mig för att helrenovera den.

Nya vattendekaler från Autoarkiv (tack forumet). Snabb, kunnig och proffsig service; stort tack. Tidigt bestämde jag mig för att överge den blå färgen. Jag blev mycket inspirerad av den renovering som C Ohlsson gjorde med sin Ilo-Monarped. Jag kände att jag ville göra något liknande.

Detaljer jag fixat och betraktar som väntande... Ramen, fälgarna och alla karossdetaljer skickade jag iväg till en lackerare som också har en sjuhelsikes stor bläster. Som tur är gillar han klassiska mopeder och förstod direkt när jag berättade att jag ville ha fälgarna lackerade för att lira bättre med vitsidedäck.

Lacken är en pulverlack; polisvit och STENHÅRD.

Karossdetalgerna och fälgarna är skickade och då får man försöka sätta samman det man kan. Dämparna är en present från grannarna på 40-årsdagen (moppen är lika gammal, förresten) och svingen lackade jag själv med motorfärg.

...och äntligen kom karossdetaljerna. En röd tvåkomponentslack med runda flakes från Rover i England. Ganska nära "granatröd" som orginallacken kallades. Men jag menar att skall man helrenovera en moped till i stort sett nyskick kan man göra lite avsteg efter eget huvud; jag ville inte grumla tanken om en klassiker, dock.

Försiktig sammansättning av delar. Nu är jobbet med moppen riktigt kul. Borta är alla barr, alla lera och allt grus. Allt är rent och sätts samman med nya rostfria bultar och kupolmuttrar (tack för inspirationen Ricky S). Nya kabelbanor är inköpta och ljuset i tunneln kommer inte bara från ett 4,5-voltsbatteri.

Märket fick jag från en samlare i Eskilstuna som släppte ifrån sig tre märken när han fått beskrivet för sig vad jag skulle göra med mopeden. På märket står det självklart "J Bensonbolagen Eskilstuna". Sadeln skaffade jag en renoverad på Ekeby veteranmarknad (Kent Rylander i Örby).
Jag troratt de flesta som vänt ut och in på en moppe vet vad det innebär, både arbetsmässigt och ekonomiskt. Medan ni har medlidande med mig i eran vetskap om detta bjuder jag på några foton på den färdiga moppen tagna på innergården...

Jag har åkt på den vid flera tillfällen till jobbet. Jag kan inget annat än le när jag blir omåkt av plastpopcorn som samtidigt inte kan släppa min Maraton 1279 med blicken...
Nu tar jag en paus från mopeder och renoverar familjen. Nästa projekt kommer att bli en Rex Comet Cross från -74 eller en Ilo-Monarped som jag inte vet så mycket om. Det jag ville göra var att få fram tankar på en klassiker- kommentera gärna och ha det bra.
Thomas i Eskilstuna <!-- </EdIndex> --></div>