Husqvarna roulette lyx, hjälp!

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
fardigh
Kontakt:

Husqvarna roulette lyx, hjälp!

Inlägg av fardigh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena, ny här på forumet och jag har precis köpt mig en Husqvarna roulette lyx! jag tänkte bara fråga lite snabbt om någon har koll på vad man kan göra åt hastigheten lite då den är väldigt slö och svag, hört talas om att vända någon insats osv men jag har ingen aning om vad man ska göra, hjälp tack! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen. Det första man bör göra med en gammal moppe om man vill öka prestandan är väl att se till att motorn är i skaplig kondition vad gäller:
Väl rengjord förgasare. Friska kolvringar å p-boxar i vevhuset. Vidare kolla skicket på tändn.detaljer som brytare kondensator tändstift. När du har förvissat dej om att allt sånt är okej, så kanske du är mer nöjd med orken i Rouletten. :wink: P.S Viktigt att avgassystemet är hyggligt ren åxå. <!-- </EdIndex> --></div>
Emilwaldner
Kontakt:

Inlägg av Emilwaldner »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:Välkommen. Det första man bör göra med en gammal moppe om man vill öka prestandan är väl att se till att motorn är i skaplig kondition vad gäller:
Väl rengjord förgasare. Friska kolvringar å p-boxar i vevhuset. Vidare kolla skicket på tändn.detaljer som brytare kondensator tändstift. När du har förvissat dej om att allt sånt är okej, så kanske du är mer nöjd med orken i Rouletten. :wink: P.S Viktigt att avgassystemet är hyggligt ren åxå.
å sen kan man ju fila lite här och där :twisted: 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fardigh
Kontakt:

Inlägg av fardigh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för att du välkomnar!
men det är just det, har inte haft så mycket mopeder och undrar va de mest kan bero på att den är klen, speciellt när de börjar luta lite uppför och då menar ja att då dör den nästan! och om man ska fila eller borra vart ska man då göra det ? eller kanske går lika bra att ta ut insatsen helt! tackar på förhand för massor med info till en nybörjare som mig :D likaså för man justera lite under tiden av körningen på den lilla justerskruven på förgasarn för att den ska gå riktigt! <!-- </EdIndex> --></div>
Emilwaldner
Kontakt:

Inlägg av Emilwaldner »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du kollat tändstiftet och tankat med ny bensin? det kan vara så simpelt! :) <!-- </EdIndex> --></div>
fardigh
Kontakt:

Inlägg av fardigh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jajemen det har jag! men att den blir så klen att den nästan dör i uppför så funderar ja på va man kan göra så den blir lite starkare och vassare!
om vi säger såhär, hur fungerar strypningen i den ? för testade att köra utan insatsen helt, men tyckte mest de bara lät mer. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den orkar bättre när man släpper lite på gasen, får den för lite soppa.En rengörninga av tank, kran och förgasare. Skrapa ur sot alldeles vid kolven i utblåset och sota resten av systemet. Därefter kan man ge sig på och kolla packboxar. Tändningen som nogån skrev. <!-- </EdIndex> --></div>
johanLP

Inlägg av johanLP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter troligtvis en liten plugg i insuget. En liten metallring som du lär ta ur. Annars kan du jacka kolven eller fila på utblåset. Fila då uppåt i utblåset några mm.

Jacka kolven = gör ett jack nedtill på kolven mot insuget. Som en halvmåne ungefär, max 1cm högt.

Testa även att sota ur avgassystemet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lägg ut en bild på moppen
Sitter förgasaren på motorblocket bredvid cylindern (slidmatad) eller på cylindern?
Dom slidmatade är väl lite svåra att få fart på :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
fardigh
Kontakt:

Inlägg av fardigh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://imageshack.us/photo/my-images/31/img0573ly.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/641/img0571py.jpg/
förstår inte hur man lägger in bilder direkt så länkar! men här är bilder på den, hoppas att ja kan få mer hjälp utav dom! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fin men det är som Braxen skrev svår att få fart på tyvärr. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Braxen du menar väll vevhusmatad, inte slidmatad :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
fardigh
Kontakt:

Inlägg av fardigh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej okej, då vet jag ju det! men jag menar att när den dör i mindre uppförsbackar är det väl något som inte står rätt till? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Braxen du menar väll vevhusmatad, inte slidmatad :roll:
Nej jag menar slidmatad, inga reedventiler här inte
Det går en "kanal" ner till en slid som snurrar med vevaxeln med ett hål som öppnar och släpper in färskgaserna
Ska kolla om jag har nån sprängskiss så får ni se hur det funkar <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade en skiss längst ner till vänster ser du veven och sliden med hålet
Man kan fila hålet så öppningtiden blir längre

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar