Ljusomkopplare

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
P-plats.se

Ljusomkopplare

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur mycket klarar en Universal ljusomkopplare typ denna från Norscand?

Bild

Jag tänkte köra 12V och jag undrar hur mycket man kan beslasta den... <!-- </EdIndex> --></div>
fredrök

Inlägg av fredrök »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan säkert lägga på ganska många ampere om du vill utan att omkopplaren brinner upp, det enda problemet är att du får ett ganska högt spänningsfall över omkopplaren (spänningsfall=>förlorad effekt) om du har hög ström.
Om du måste ha många ampere kan du använda dig av ett relä som du kopplar in så att det slår till när omkopplaren slår till och då kan du ha (nästan) hur många ampere du vill, dock drar också ett relä lite ström. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kommer köra ca 12V 40W kontinuerligt och funderar på om jag ska köra med relä eller ej... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skaffa en bra jord! va alltid lika spännande att koppla och bromsa när de regna.. :bike_pedalare: <!-- </EdIndex> --></div>
fredrök

Inlägg av fredrök »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:Jag kommer köra ca 12V 40W kontinuerligt och funderar på om jag ska köra med relä eller ej...
Eftersom omkopplaren är byggd för 6V och 2,5A (=15W) så borde inte 12V och 3,3A (=40W) vara ett problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använder originalomkopplaren till Ducati tändsystemen (likvärdig med kokusan). Och jag klagar inte på ljusstyrkan! 8) <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

Rexxy skrev:Och jag klagar inte på ljusstyrkan! 8)
Har du kontrollmätt spänningsfall någon gång? Skulle vara intressant. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

G-son skrev:
Rexxy skrev:Och jag klagar inte på ljusstyrkan! 8)
Har du kontrollmätt spänningsfall någon gång? Skulle vara intressant.
Om jag hade gjort det, skulle du vetat om det! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar