MCB Compact 1247 renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
decib3L skrev:
NiklasHögberg skrev:
decib3L skrev:
NiklasHögberg skrev:Hur går det här då??
Ikväll blir det öl och moppemek =)
se där ja de blir o justera till hjullager bak eller? ta de vackert bara o slarva inte bort lagerkulorna. ha i gott om nytt fett.
Jo det får nog bli det =) Jadå, Toffe är ju som tur är inte helt tappad, så vi kanske klarar av det.. haha!

Hjullagerfett har jag liggandes här hemma, men det var tur du sa det!
får väl se framåt kvällen om ja eventuellt kikar förbi så får ni se va ja åker på. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
decib3L
Kontakt:

Inlägg av decib3L »

NiklasHögberg skrev:
decib3L skrev:
NiklasHögberg skrev:
decib3L skrev: Ikväll blir det öl och moppemek =)
se där ja de blir o justera till hjullager bak eller? ta de vackert bara o slarva inte bort lagerkulorna. ha i gott om nytt fett.
Jo det får nog bli det =) Jadå, Toffe är ju som tur är inte helt tappad, så vi kanske klarar av det.. haha!

Hjullagerfett har jag liggandes här hemma, men det var tur du sa det!
får väl se framåt kvällen om ja eventuellt kikar förbi så får ni se va ja åker på.
hehe trevligt :D Ja det är bara å höra av sig =) <!-- </EdIndex> --></div>
decib3L
Kontakt:

Inlägg av decib3L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ikväll blev det meka med moppen =) I all glädjeyra med ett par öl, trevligt sällskap och halvkass radiomusik glömde jag helt bort att ta bilder.

Men en bild lyckades jag iaf att ta. Och det var när Niklas precis fått av bakhjulet och pillade med kullagren. Vi trodde att det fattades ett. Men helt plötsligt dök den sista kulan upp. Så nu är bakhjulet på och inget glapp i lagret!!! :D

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur har det gått här då?? kört ngt efter min lagerjustering?? verka de bättre?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
decib3L
Kontakt:

Inlägg av decib3L »

NiklasHögberg skrev:hur har det gått här då?? kört ngt efter min lagerjustering?? verka de bättre??
Skulle precis uppdatera hur det gått, återkommer strax med bilder :wink:

Sådär! Nu är jag tillbaka igen med en rapport på vad som hänt sen sist.

Efter att Niklas varit på och trollat lite så sitter nu hjulet på plats igen, och det sitter precis hur bra som helst. Glappar inte minsta lilla. Efter en provtur igår så mätte jag upp den enligt gps till skrämmande 32.9 Km/h!
Men då var det faktiskt riktigt mycket motvind och jag fick den inte att gå rent :wink:

Nåväl! Idag var en ny dag, och jag tänkte ju på mina medmänniskor här på forumet. Så idag har jag tvättat rent motor och ram och tagit bilder på det!

Så, jag får väl avsluta med bilderna då :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Ni som har ögonen med er kan se att jag inte monterat varken tuta eller kåpa. Men det kommer så småningom. Måste ju ha mer att göra :D

Tack också till NiklasHögberg som snällt gav bort en riktigt Luftnippel samt kick-gummi! Glömde bort att ta bild på det. Men fixar det tills nästa uppdatering :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nice att hjulet vart okej med lite enkel vård av lagren. den lär kännas trevligare baktill nu när de inte vinglar lika illa. appropå tvätt så bör ja snart tvätta av min pärla men de får vänta till de e torrt ute. hihi <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
decib3L
Kontakt:

Inlägg av decib3L »

NiklasHögberg skrev:nice att hjulet vart okej med lite enkel vård av lagren. den lär kännas trevligare baktill nu när de inte vinglar lika illa. appropå tvätt så bör ja snart tvätta av min pärla men de får vänta till de e torrt ute. hihi
Det lovar jag att det är :D Underbart att köra nu! Vore dock roligare att åka lite snabbare :)

Hehe det låter bra det. Fick på något dunderstarkt motortvätt. Så all skit bara försvann typ :D <!-- </EdIndex> --></div>
decib3L
Kontakt:

Inlägg av decib3L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena! Händer inte så mycket för tillfället då man väntar på mer pengar till att köpa delar. Men är ute efter ett större drev. Vet dock inte exakt vad jag har för framdrev just nu. Men det vet nog du NiklasHögberg =) Om inte annat får jag väl skruva bort kåpan och titta slider_anon.gif

Nåväl, var iväg på en liten åktur idag i solskenet. Kåpan och tutan är fortfarande inte monterat. Men jag skyller på att min moppekompis ligger i magsjukan och dom grejerna ligger hemma hos honom :(

här har ni bilder!
Bild

Bild

Är riktigt sugen på att skruva bort främre hjulet och putsa upp nav och allt. Men det såg jobbigt ut idag. Så en annan kvart :lol:

Tack sålänge! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en sån där pjäs ska drevas 14-28 om du inte viste det. dessutom har jag för mig att alla var handväxlade men där är jag osäker.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
decib3L
Kontakt:

Inlägg av decib3L »

erlan skrev:en sån där pjäs ska drevas 14-28 om du inte viste det. dessutom har jag för mig att alla var handväxlade men där är jag osäker.

erlan
Jaha det var som fan.. Sitter ett 37-drev i bak. Vet inte vad som sitter fram..

Ja, jag har också funderat på det. Men hittade senast idag en 1247 på blocket med fotväxel. Nåja, jag är nöjd med det iaf =)

Kollade annonsen igen, och det visade sig att jag hade fel.. Den jag såg hade handväxel. Skumt.. Vadan detta? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur går den?
14-28 skulle ju innebära att du skulle ha 18 eller 19 fram i jämförelse med 14-28. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
decib3L
Kontakt:

Inlägg av decib3L »

pangerva skrev:Hur går den?
14-28 skulle ju innebära att du skulle ha 18 eller 19 fram i jämförelse med 14-28. :?
Ptja den går riktigt fint.. Som vilken annan moppe som helst typ..

Skulle vara nice att få veta en gång för alla vad det är för bygge det här egentligen.. Och det känns lite märkligt att det fattas så mycket detaljer från den. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->baknavet är lite för nytt för en 1247a men det antog jag att ni redan hade kommit på, som trogna gäster på forumet.

känns lite hpd eller byggt ihop nåt av överblivna delar. å andra sidan, hade den varit bruksmoped i 33 år så självklart har det gått åt lite delar. men som bruksmoped spelar det väl ingen roll. motorn bryr sig nog inte så mycket om vilken ram den sitter i. den tuffar på ändå.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
decib3L
Kontakt:

Inlägg av decib3L »

erlan skrev:baknavet är lite för nytt för en 1247a men det antog jag att ni redan hade kommit på, som trogna gäster på forumet.

känns lite hpd eller byggt ihop nåt av överblivna delar. å andra sidan, hade den varit bruksmoped i 33 år så självklart har det gått åt lite delar. men som bruksmoped spelar det väl ingen roll. motorn bryr sig nog inte så mycket om vilken ram den sitter i. den tuffar på ändå.

erlan
Ja, det är nog ett riktigt hemmabygge. Men relativt säker på att det ändå är en 1247 <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->högermonterad soppakran avgör väl en del i de hela. sen vet ja ej om sadelstänget e anorlunda för de e ju ej lika på din som min mer vanliga compact!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar