Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725 Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad
Inlägg
av selma » 10 mar 2012, 18:44
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snacka om skaparglädje
<!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504 Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
Inlägg
av Lasse väss » 10 mar 2012, 18:54
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev: Snacka om skaparglädje
En riktig "grusgårdsuppfinnare"
Det gäller att utnyttja alla motorns
dolda egenskaper <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639 Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige
Inlägg
av HillBilly » 10 mar 2012, 20:40
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser ut som en Hedundare
<!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305 Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Inlägg
av fatchance » 10 mar 2012, 20:43
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser att det är en Don Godden från mitten av 80-talet, så långt är jag med!
Men sen...
Utnyttjar han vevhuset som ett extra förbränningsrum?? <!-- </EdIndex> --></div>
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294 Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger
Inlägg
av Hasse » 10 mar 2012, 20:53
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är inte alls med. Äre nån speedway rova eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405 Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund
Inlägg
av Conrad Engström » 10 mar 2012, 20:57
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter en redd i det bakre röret i vevhuset, förmodligen också i det främmre.. Smart kompressormatning. <!-- </EdIndex> --></div>
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504 Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
Inlägg
av Lasse väss » 10 mar 2012, 20:58
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:lol:
Äntligen fick ni huvudbry
<!-- </EdIndex> --></div>
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504 Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
Inlägg
av Lasse väss » 10 mar 2012, 20:59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev: Sitter en redd i det bakre röret i vevhuset, förmodligen också i det främmre.. Smart kompressormatning.
<!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130 Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Inlägg
av 56:an » 10 mar 2012, 21:05
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trimning är inte riktigt min grej men det ser ut som kompressormatning där vevhuset utnyttjas som en kolvkompressor, bladventiler finns i vevhusets anslutningar och röret som går i en båge bakom sadeln (?) tillbaka till förgasaren är för att kyla luften så den blir mer syrerik. Den lilla gastuben är lustgas för effektökning.
Blev det något rätt?
<!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305 Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Inlägg
av fatchance » 10 mar 2012, 21:40
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev: Conrad Engström skrev: Sitter en redd i det bakre röret i vevhuset, förmodligen också i det främmre.. Smart kompressormatning.
Joo, det kunde man väl ge sig på att "garagemurveln"
listade
ut vad alla rör och slangar hade för betydelse!
Men Conrad dricker inte öl, så att..
man kanske kan ta hans
plats på den punkten
Vet inte om han äter kolbotten heller..
<!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405 Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund
Inlägg
av Conrad Engström » 10 mar 2012, 22:05
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tekniken är gammal. <!-- </EdIndex> --></div>
SachsMekarn
Inlägg: 4094 Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län
Inlägg
av SachsMekarn » 10 mar 2012, 22:15
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev: Lasse väss skrev: Conrad Engström skrev: Sitter en redd i det bakre röret i vevhuset, förmodligen också i det främmre.. Smart kompressormatning.
Joo, det kunde man väl ge sig på att "garagemurveln"
listade
ut vad alla rör och slangar hade för betydelse!
Men Conrad dricker inte öl, så att..
man kanske kan ta hans
plats på den punkten
Vet inte om han äter kolbotten heller..
Du vill väll inte ha båda ölen?
<!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405 Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund
Inlägg
av Conrad Engström » 10 mar 2012, 22:54
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har skrivit om det tidigare: Jag gick i 8 i skolan och hade tillvalt motorlära. Gubben Grankvist var mattelärare. Åkte Monarkskoter. Hade träbåt med kultändare. Han var gammal redan då och hade varit med om en del när det gällde motorer. Han ritade på tavlan motorkonstruktioner som poppar upp ibland, som mc här ovan. Eller när minnet vaknar. fyrtaktare med en ventil, satt på flygplan. Eller fyrcylindrig motor och halva arbetar som kompressor. <!-- </EdIndex> --></div>
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559 Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers
Inlägg
av Braxmatte » 11 mar 2012, 00:24
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nåt för Martti att göra på hans 4-taktade Flintamotor
<!-- </EdIndex> --></div>