Ilo, hur mycket kan jag plana ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Ilo, hur mycket kan jag plana ?

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall lämna en cylinder för omborrning, skall bli 40mm
tänkte samtidigt slänga med en topp för planing

Har sett maxplanade Ilotoppar, men funkar det när man kör Flintakolv ?
man får väll lite bonuskomp med den kolven, och det är ju inte bra att ha för mycket <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Frågan är om du får "bonuskomp". JLO-kolven har väl aningen rundare överdel än Flinta-kolven. Däremot måste det ju finnas plats för den något något högre ytterkanten som Flintakolven har.
Själv filade jag lite runt om på min Flintakolv så att den inte var högre än JLO-kolven.

Det finns fler här på forumet som har andra lösningar vet jag, t.ex. dubbla cylinderfotspackningar.

Avvakta några fler kommentarer. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ingen aning, har bara läst tidigare att man måste justera för den högre kolven, antingen i toppen eller på kanten på kolven
men att man skall få bättre komp, vilket borde vara sant då kolven går högre

men om flintan är planare så lär det ju inte bli någon skillnad direkt
och frågan är då hur en planing ställer till det
hur mycket kan man slipa av på kolven ? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bump :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så långt ifrån expert i frågan man kan komma.
Om jag emellertid förstått rätt så flyttas momentkurvan uppåt med varvtalet med högre komp. Rätta mig om jag har fel ni som kan.
Det skulle innebära att med standardkomp blir motorn mer körbar på lägre varv.
Då kan man själv välja vad man föredrar.

Som sagt rätta mig om jag har fel!!!! :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo,Man kan se på gammla stationära motorer att det är ett stort förbränningsrum. Det för att få ett bra vrid i motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad, då har jag inte fattat helt fel i alla fall. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag hade en 39:50mm kolv och ett helt planat topplock fick jag göra förbrännings rummet lite större i diameter så kolven inte slog i :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Maxplanat ?

Bild

:?

/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flintakolven är planare än JLO-kolven så någon bonuskomp blir det inte, tvärtom. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:Maxplanat ?

Bild

:?

/ P
Har du distanshylsor under muttrarna ? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar