Etanol i sachsen?
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
- Ort: Visby
Etanol i sachsen?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Tänkte testa etanol i min Compact,kommer ha tillräckligt med förgasare för ändamålet. Undrar dock vilken 2- taktsolja jag behöver?
Har hört att vanlig 2- t olja gärna separerar?
Sen kanske ni kan varna mig om andra saker som inte alls blir bra med etanol i gammal moppe!
/ M <!-- </EdIndex> --></div>
Tänkte testa etanol i min Compact,kommer ha tillräckligt med förgasare för ändamålet. Undrar dock vilken 2- taktsolja jag behöver?
Har hört att vanlig 2- t olja gärna separerar?
Sen kanske ni kan varna mig om andra saker som inte alls blir bra med etanol i gammal moppe!
/ M <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går faktiskt att köra med ganska så många oljor till E85.
Tricket för att få det att blanda sig är att pytsa i lite T-röd för att bryta ytspänningen som gör att vätskorna har svårt att blanda sig.
INGET jag provat själv, utan jag körde på Castrol R40 den korta stunden jag använde E85. <!-- </EdIndex> --></div>
Tricket för att få det att blanda sig är att pytsa i lite T-röd för att bryta ytspänningen som gör att vätskorna har svårt att blanda sig.
INGET jag provat själv, utan jag körde på Castrol R40 den korta stunden jag använde E85. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här finns artikeln: http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20110331/e10-i-moped
Finns en bra tidningsartikel i Classic Motor på det här ämnet från 2011 också. <!-- </EdIndex> --></div>
Finns en bra tidningsartikel i Classic Motor på det här ämnet från 2011 också. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->provat i tre motorer. än så länge bara av nyfikenhet.
1. i min erlan innan jag renoverade den. : orginal gjutjärncylinder som en 15-åring kört en 17mm borr genom insuget på, i övrigt orörd. orginal otrimmad encarvi med ställbart. Den motorn blev mycket rappare på e85.
2. sachs 3vxl fot med orörd gammal s.k. 5,5a troligen zeta och en dellorto UA19 med ställbart munstycke. Märktes ingen skillnad.
3. sachs 2vxl balanserad, mycket noggrant chimsad, justerad överallt där polisen inte har mätvärden.
borrad 6:e överdim. 52 i huvudmunstycke. den fick jag inte tillräkligt med e85 genom förgasaren med ställbart munstycke. bing 1/8,5/14. behöver antgligen borras i kanalen mellan flotörhus och munstycke.
min lärdom av det hela: mopeder som har en trång strypning i insuget och fullt flöde i resten av cylindern kan gå betydligt bättre på e85. och dra nytta av den kylande effekten hos sprit.
exempelvis puch och treväxlade suzuki K50
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
1. i min erlan innan jag renoverade den. : orginal gjutjärncylinder som en 15-åring kört en 17mm borr genom insuget på, i övrigt orörd. orginal otrimmad encarvi med ställbart. Den motorn blev mycket rappare på e85.
2. sachs 3vxl fot med orörd gammal s.k. 5,5a troligen zeta och en dellorto UA19 med ställbart munstycke. Märktes ingen skillnad.
3. sachs 2vxl balanserad, mycket noggrant chimsad, justerad överallt där polisen inte har mätvärden.

min lärdom av det hela: mopeder som har en trång strypning i insuget och fullt flöde i resten av cylindern kan gå betydligt bättre på e85. och dra nytta av den kylande effekten hos sprit.
exempelvis puch och treväxlade suzuki K50
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det här med E85 började med min gamla 240 Där fick jag borra munstycket som nålen går i (SU förgasare) Först gjorde jag bara det och åkte ett tag, Men den var väldigt törstig (1.5l/Mil)
För att få ner förbrukningen planade jag toppen (3.5mm
) och då gick den på ca 1.3 men den gick ungefär som förut
Sen prövade jag med moppen Jag gjorde lika som på bilen (borrade munstycket vid nålen) Jag minns inte riktigt storleken men arean (hålets minus nålens) skulle ökas med 25% det var några tiondelar.
Det som satt på då var en tysk "femhalva" med min "garageportare" , samma som nu.
Sen åkte jag med R40 . Jag tyckte nog den gick bättre än med bensin men den sotade nåt "överdjävligt"
och det luktade "skunk" efter den...
Lika "gott" som R40+bensin luktar , Lika illa luktar det med R40+E85.
Jag slutade för att det blev lite mycket olika dunkar att hålla reda på hemma (Sachs o puch o e85 + Folkracesoppa m.m.) <!-- </EdIndex> --></div>
GodmorgonConrad Engström skrev:Braxen har kört på etanol. Han skriver nog när han vaknat.
Det här med E85 började med min gamla 240 Där fick jag borra munstycket som nålen går i (SU förgasare) Först gjorde jag bara det och åkte ett tag, Men den var väldigt törstig (1.5l/Mil)
För att få ner förbrukningen planade jag toppen (3.5mm

Sen prövade jag med moppen Jag gjorde lika som på bilen (borrade munstycket vid nålen) Jag minns inte riktigt storleken men arean (hålets minus nålens) skulle ökas med 25% det var några tiondelar.
Det som satt på då var en tysk "femhalva" med min "garageportare" , samma som nu.
Sen åkte jag med R40 . Jag tyckte nog den gick bättre än med bensin men den sotade nåt "överdjävligt"
och det luktade "skunk" efter den...

Lika "gott" som R40+bensin luktar , Lika illa luktar det med R40+E85.
Jag slutade för att det blev lite mycket olika dunkar att hålla reda på hemma (Sachs o puch o e85 + Folkracesoppa m.m.) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php,
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man är lite osäker på om det funkar så kan man ju alltid blanda i bensin.
Själv har jag kört 50/50 i Ilon och det var inga problem. Dessutom kan man blanda med vilken 2-takts olja som helst utan problem. Sen är det ju bara att öka mängden sprit vartefter om man vill. <!-- </EdIndex> --></div>
Själv har jag kört 50/50 i Ilon och det var inga problem. Dessutom kan man blanda med vilken 2-takts olja som helst utan problem. Sen är det ju bara att öka mängden sprit vartefter om man vill. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men kommer det bli något billigare att köra 50/50 än med bara bensin?
<!-- </EdIndex> --></div>ilo55cc skrev:Om man är lite osäker på om det funkar så kan man ju alltid blanda i bensin.
Själv har jag kört 50/50 i Ilon och det var inga problem. Dessutom kan man blanda med vilken 2-takts olja som helst utan problem. Sen är det ju bara att öka mängden sprit vartefter om man vill.