<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland bläddrar jag igenom Traderas annonser med mopedtillbehör och ikväll råkade jag hitta en säljare som bjuder ut en STEFA svänghjulsmagnet med alusvänghjul och som påstås varit monterad på en HVA Flinta. Jag höll på rätt mycket med HVA Flinta då jag var i mopedåldern men har inget minne av något sådant svänghjul. Samtliga jag såg då, både tidiga och sena, hade STEFA:s K1 magnet med "svart" stålsvänghjul.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har vi inte diskuterat det här förr? Kanske inte...
Iaf, jag har servat en Flinta åt en kompis för runt 10 år sedan, med rem, som hade Alu-svänghjul med utseende som gamla Stefa, såg ut som på bilden, minns inte beteckningen dock. MEN, den hade utanpåliggande tändspole. Satt på en Husqvarna moped (har för mig den hette 4312). <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, det känns som den besvärliga gåtan går mot sin lösning. Jag kollade en gång till på bilden och tändspolen där ser verkligen inte ut som original Stefa.
Kanske var det så också att Flintamotorn allra först hamnade på Husqvarnas egentillverkade mopeder och på så vis kom i en första upplaga med Stefa alusvänghjul tillsammans med likaså Stefa flygspole?
Nej Amarace, just det här har vi inte diskuterat tidigare. Förra gången vi var inne på Stefa gällde det ljusspolens märkliga koppling med bakljuset. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kört flinta motor med alusvänghjul. Ingen utpåliggande, utan vanlig t-spole. Håller med om att hålet i centrum ser mycket skumt ut. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror Conrad har lite rätt angående just den här Är iaf ILO gummigenomföring. Men OM det är Ilo bultmönster på dom två hålen mittemot varandra, varför är det då hålbild även för 3st skruvar som Ilo aldrig hade?
(måste kolla upp vad svänghjulet hör till på beteckningen)
Oavsett fanns det Alu till Flinta nån gång. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace skrev:(måste kolla upp vad svänghjulet hör till på beteckningen)
Hur gör du det?
Iaf till Ilo ska jag ha nåt papper vilka svänghjul/tändsystem som fanns (om jag hittar åt det) och har för mig jag ska ha till Flinta också. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace skrev:Tror Conrad har lite rätt angående just den här Är iaf ILO gummigenomföring. Men OM det är Ilo bultmönster på dom två hålen mittemot varandra, varför är det då hålbild även för 3st skruvar som Ilo aldrig hade?
(måste kolla upp vad svänghjulet hör till på beteckningen)
Oavsett fanns det Alu till Flinta nån gång.
Hade inte de gamla med Noris tre skruvar? Minns inte riktigt.
Skulle i så fall kunna ersätta Noris(Bosch). <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådant här skrot som sälgs, kan vara vad som hälst. Jag menar att vem säger att tändplattan tillhör hjulet. <!-- </EdIndex> --></div>