STEFA alusvänghjul

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

STEFA alusvänghjul

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->STEFA:s alusvänghjul torde varit i tillverkningen sådär 1957 - 1962 och kanske t.o.m. senare om det användes i andra applikationer än mopeder.

Jag minns att STEFA tändning med alusvänghjul användes på JLO Piano, Husqvarna (Cornette?), och på den tyska Expressmotorn men jag tror det vara flera motorfabrikat som använde STEFA, vissa Puch har jag hört sägas här på forumet. Komarmopeden har jag för mig hade STEFA men det borde väl i så fall vara K1 magneten?

Ja, vad säger ni, vilka fler mopedmotorer hade STEFA tändning med alusvänghjul? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NV-marin båtmotor har stefa med aluminiumsvänghjul.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade inte alla Hva Ägg Stefa, samma som Ilo? Iaf dom med förgasare på cylindern hade då det.

Jag har haft två båtmotorer med samma Stefa också, tror dock inte det var NV, dom hade även Bing 12 förgasare, samma som nyare Puch fartkyld hade (och Zundapp fast dom hade ju 10mm). Och märkligt nog satt ljusspolarna kvar på dom.

Undras om dom Puch som hade Stefa var samma som hade Encarwi förgasare? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar