<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->offtopic Måste bara säga att du har en mycket fin Avatar 56:an är det en hederlig Volvo B16? <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En del tror att Volvo gjordes som "Svenssonbil" här i Sverige men så var det INTE. Volvo byggdes minst lika mycket för stora USA-marknaden och det måste varit USA:s skattelagstiftning som gjorde gamla Volvos till astörstiga bränsledrögar här hemma för med bensinpris utan skatt ställs heller inga krav på bränslesnåla bilar.
Bilden kommer från en Volvobroschyr för USA-marknaden där Volvo PV Sport marknadsförs som "a Family Sport Car" och där bilen poserar tillsammans med en riktig snygging (tjej) utanför en flott villafasad någonstans "over there" på andra sidan Atlanten.... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:En del tror att Volvo gjordes som "Svenssonbil" här i Sverige men så var det INTE. Volvo byggdes minst lika mycket för stora USA-marknaden och det måste varit USA:s skattelagstiftning som gjorde gamla Volvos till astörstiga bränsledrögar här hemma för med bensinpris utan skatt ställs heller inga krav på bränslesnåla bilar.
Bilden kommer från en Volvobroschyr för USA-marknaden där Volvo PV Sport marknadsförs som "a Family Sport Car" och där bilen poserar tillsammans med en riktig snygging (tjej) utanför en flott villafasad någonstans "over there" på andra sidan Atlanten....
Ja visst och det finns ett mycket stort intresse fortfarande i Usa för gamla svenska volvobilar. <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var artonårsåldern var det biopremiär för filmen "Sista natten med gänget". Som artonåring hade jag själv ingen speciell vilja utan gjorde ofta som de andra och så satt vi plötsligt några stycken i biosalongen. Någonstans i filmen var det en scen i dagsljus vid en mindre trafikerad bred gata. Sekvensen varade några sekunder och det enda man såg på gatan var en parkerad vit Volvo PV, skulle tro -65 eller -66 års modell. Bland biopubliken hördes ett lågmält förvånat sorl: En Volvo PV!!!! och sedan blev det tyst igen och filmen och musiken snurrade vidare.
Ja det där var något jag minns från den tiden men för några år sedan hittade jag en liknande företeelse på Youtube som kallades Italian Grafitti och som tilltalade mig mycket med scootrar, mc-bilar och 50-talets schlagermusik. Jag får nog kolla lite där igen vid något tillfälle för på Youtube är det hela tiden en tillväxt och som kan upplevas som "nyheter". <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace skrev:Tror Conrad har lite rätt angående just den här Är iaf ILO gummigenomföring. Men OM det är Ilo bultmönster på dom två hålen mittemot varandra, varför är det då hålbild även för 3st skruvar som Ilo aldrig hade?
(måste kolla upp vad svänghjulet hör till på beteckningen)
Oavsett fanns det Alu till Flinta nån gång.
Hade inte de gamla med Noris tre skruvar? Minns inte riktigt.
Skulle i så fall kunna ersätta Noris(Bosch).
Noris hade bara två skruvar, likaså Bosch.
56:an, ska skriva ner vilka tändsystem som är till Ilo senare, både Stefa, Noris och Bosch, alla Stefa heter iaf "E2/75**", men måste kolla om svänghjulen är märkt lika som själva tändplattorna. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stefa:s magnet för JLO Piano tror jag heter "E-magneten". Vad resten står för vet jag inte. Däremot har jag konstaterat med hjälp av bilder här på forumet att det finns en ännu senare Bosch svänghjulsmagnet för JLO Piano och som till utseendet liknar Boschmagneten för Sachs/Zündapp/Puch. Om det sedan är "stora eller lilla typen" (85 eller 88 mm) vet jag däremot inte än.
Det verkar dock som Stefas E-magnet även finns på Husqvarnas motorsåg MS90. Jag hade rätt stor mängd veteranmotorsågar tidigare men nu har jag bara några kvar och bl.a. den en HVA MS90. Den står i ett skåp i källaren får se om jag orkar rota fram den en dag och kolla vad det är för svänghjulsmagnet på den. Ofta hade man fler än en leverantör så det kan lika gärna vara en Bosch magnet där. <!-- </EdIndex> --></div>