Etanol i sachsen?
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
- Ort: Visby
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om du har munstycket utskruvat drygt 4 varv så ska
du öppna det ett varv till, men jag tror inte att det är öppet så mycket.
Du måste testa dig fram, det kan skilja från moped till moped med
samma setup hur mycket munstycket är utskruvat. <!-- </EdIndex> --></div>
Nej, den behöver teoretiskt 18% mer bränsle.Olle881 skrev:Så ett varv?
fatchance skrev:18%
Om du har munstycket utskruvat drygt 4 varv så ska
du öppna det ett varv till, men jag tror inte att det är öppet så mycket.
Du måste testa dig fram, det kan skilja från moped till moped med
samma setup hur mycket munstycket är utskruvat. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kortfattat kan man säga att när man kör på etanol behöver motorn
ca 30% mer bränsle än när man kör på 95 oktan.
Missuppfattade dig, trodde du skulle köra på 60% sprit.
Kör du på 40% e85 betyder det att den teoretiskt behöver 12% mer
bränsle. Men som sagt det är bara teoretiskt. <!-- </EdIndex> --></div>
Nej du behöver inte borra förgasaren.Olle881 skrev:Tack!
Men jag behöver väll inte borra förgasaren om jag bara har 4/10 etanol
Kortfattat kan man säga att när man kör på etanol behöver motorn
ca 30% mer bränsle än när man kör på 95 oktan.
Missuppfattade dig, trodde du skulle köra på 60% sprit.
Kör du på 40% e85 betyder det att den teoretiskt behöver 12% mer
bränsle. Men som sagt det är bara teoretiskt. <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag minns även att det inte sotade något med den oljan som jag körde med.
Jag bytte bara från 95 Oktan till E85, pilla enbart lite på munstycket och ändrade läge på nålen.
Det vill säga att toppen var sotig när jag började med sprit, men efter några tankar så var toppen ren från sot
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag bytte bara från 95 Oktan till E85, pilla enbart lite på munstycket och ändrade läge på nålen.
Det vill säga att toppen var sotig när jag började med sprit, men efter några tankar så var toppen ren från sot

-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den vanliga visan folk är rädda o misstänksama mopt e 85 men mina erfarenheter från bil o mope är enbart positiva går bättre och billigare kör dock mest på 50/50 blandning så oljan ine skär sig i mopen då. i bilen likaså men det är mest för att originalinsprutsystemet ine kan kompensera för mer bränsle än så, detta är dock olika från bil til bil man får prova sig fram. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
En kompis gjorde det på en törstig Edsel, soppaförbrukningen minskade med 1liter
per mil
Sen om man vill åka E85 är det ju bara mappa om lite <!-- </EdIndex> --></div>
Det lutar åt ett Megasquirt2 sprut på min plymouth istället för jätteförgasaren som sitter på nuvolvomannen skrev:den vanliga visan folk är rädda o misstänksama mopt e 85 men mina erfarenheter från bil o mope är enbart positiva går bättre och billigare kör dock mest på 50/50 blandning så oljan ine skär sig i mopen då. i bilen likaså men det är mest för att originalinsprutsystemet ine kan kompensera för mer bränsle än så, detta är dock olika från bil til bil man får prova sig fram.
En kompis gjorde det på en törstig Edsel, soppaförbrukningen minskade med 1liter

Sen om man vill åka E85 är det ju bara mappa om lite <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
När dyker det upp ett programmerbart system till en encylindrig 2taktare
Prata med din "polare" om inte han vet nåt <!-- </EdIndex> --></div>
Mappningen gör man med vanlig laptop , Tänk om man hade haft såna grejor förr när man trimmade Amasnabben med borrad B20 med dubbla 48orSura skrev:En polare i Västerås, Bubbla Nicke bygger och mappar Megasquirt sprut.
Han kör det på sin bubbla som är bland dom snabbare i landet som körs på gatan.
När dyker det upp ett programmerbart system till en encylindrig 2taktare

Prata med din "polare" om inte han vet nåt <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så nu kör jag med laptopen.
Här finns lite 2 takts godis.
http://www.ecotrons.com/2_Stroke_Small_Engine_EFI_kit.html <!-- </EdIndex> --></div>
Här finns lite 2 takts godis.
http://www.ecotrons.com/2_Stroke_Small_Engine_EFI_kit.html <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län