Koppling HVA 2 - växlad E

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MP81
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 mar 2012, 00:00
Kontakt:

Koppling HVA 2 - växlad E

Inlägg av MP81 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan!
Nu är det så att jag fått tag på en HVA flinta motor som jag börjat renovera upp. Lager och tätningar samt allt annat är så gott som klart. Nu står jag med ett litet problem som minnet tappat bort genom åren. Hur ställer man in kopplingen på en HVA motor? Gärna med ett steg för steg notisar från kopplingskorgen och framåt.

Tillägg: Det jag mest funderar över är dom 6 skruvarna. Ska man dra dom i botten med fjädrarna eller ska dom bara dras åt så att det bildar ett litet spel i mellan. Det är denna bit minnet tvekar haha. Är bara 16 år sen man skruvade med dessa.


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruvarna ska i botten. Det enda sättet man kan justera kopplingen är med fler eller färre brickor under "tryckstiftet" i kopplingscentrum. (förutom längden på själva wajern). <!-- </EdIndex> --></div>
MP81
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 mar 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av MP81 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:Skruvarna ska i botten. Det enda sättet man kan justera kopplingen är med fler eller färre brickor under "tryckstiftet" i kopplingscentrum. (förutom längden på själva wajern).

Ok. Tackar för detta. Kanske lite tur att man inte fick ihop den på engång. När jag tittade igenom sprängskissen så märkte jag 3 nya fel hehe. Tidigare ägaren hade kört med 5 kopplingslameller och 4 stållameller samt att brickan under hela huset var borta. Så nu lär jag hitta på en till stållamell och en bricka. Men det är lätt fixat i byns veteran butik :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar