Jag har blivit med moppe

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Shazi

Jag har blivit med moppe

Inlägg av Shazi »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->God morgon alla glada. Vill först passa på att säga hej, eftersom detta är mitt första inlägg på forumet.

Jag har sedan en tid tillbaka haft en gammal DBS Panter på halsen. Den är nog äldre än vad jag är, och det börjar märkas kan man säga. Det har under en längre tid funnits en del, mindre viktiga men ändå trasiga, delar. Detta har väl inte stört mig särskilt mycket, men på senare tid har en del lite vitalare delar börjat rosta ihop och ramla av (t.ex avgasröret och samtliga elsladdar, aj aj aj).

Jag står nu alltså inför valet och kvalet att antingen ta tag i problemet eller skaffa mig ett nytt (problem och moppe alltså :wink:). Men jag har faktiskt bestämt mig för att ge den gamla skrammellådan en chans.

Nu är jag desvärre ingen hängiven mekaniker själv, men jag brukar vara rätt orädd när det kommer till att plocka isär och pilla runt med saker jag inte borde (både på gott och ont).

Jag har därför några rätt enkla frågor som jag hoppas ni hängivna entausiaster kan hjälpa mig med :)

1. Jag kommer att behöva rengöra tanken från eventuellt skräp som hamnat däri. Har fått tipset att först tömma tanken, sedan hälla i lite diesel och några gamla skruvar och muttrar för att sedan skaka om hela härligheten och hälla ut det (självklart inte på backen). Låter rätt vettigt men känner mig fortfarande lite osäker. Kan detta fungera?

2. Jag har fått tag på dom flesta saker jag behöver köpa, men några detaljer verkar näst intill omöjliga att få tag på, skulle bland annat behöva ett nytt säte. Är det auktion eller tradera.se som gäller eller finns det kanske någon återförsäljare jag missat?

3. Just nu står moppen lutat mot ett staket, hade tänkt att ändra på detta genom att köpa ett nytt stöd (det gamla är trasigt). Även detta verkar näst intill omöjligt att få tag på, kan man kanske använda någon typ av "universal" stöd? Och i så fall vilken typ?

Jag kommer lägga in lite bilder också så fort jag får fart på digitalkameran :)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På 1.kan jag svara det går lika bra med avfettning för den disel som är nu är inte så rengörande som förr. 2.Om du tittar på länkar på den hemsidan så hittar du en länk med sadelklädsel ,eller så dyker det upp på tradera ibland,jag har en modifierad F50 sadel på min sport. 3. Jag har modifierat ett stöd från en zyndapp blev inte perfekt måste nog bocka in det i bakkant för det tar i kjedjan.Det är en länk till Kjell berg på den här sidan har myckett delar till DBS men ligger tyvärr inorge så priserna blir dyra. <!-- </EdIndex> --></div>
Shazi

Inlägg av Shazi »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar så mycket, ska kolla dom där länkarna genast :) <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan även kika på http://norscand.jetshop.se/default.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
Shazi

Inlägg av Shazi »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jajamensan, har nu troligtvis fått tag på ett originalstöd och eventuellt en pakethållare :)

Jag ska hålla er underrättade om hur det går :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag rekomenderar att använda oblandad bensin och skruvar för tankrengöring. Skaka som bara den, skölj med bensin igen och montera bensinfilter.

Bensinen rengör bäst och du behöver aldrig besvära dig med att rengöra tanken ytterligare från annat rengöringsmedel heller. Skruv o mutter fungerar som blästring och tar bort flagor och skräp vilket inte avfettning gör.

Norscand har inte hunnit lägga ut DBS delarna på hemsidan, men ring dom och fråga. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Shazi

Inlägg av Shazi »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag både rengjort tanken och fått upp nytt avgasrör och ljuddämpare. Nästa steg är elen. har inventerat lite i mopeden och konstaterat att det finns vissa färgkoder på sladdarna som inte verkar gå att köpa.

Det finns huvudsakligen två sladdar som jag är osäker på, den ena är brun och går från tutan till tut-knappen på styret. Den andra är ljusblå och går från tutan ner under motorn.

Jag skulle kunna chansa på att den ljusblå egentligen är en vanlig blå sladd, men den bruna har jag inte en aning om desvärre...

finns det någon som är lite el-kunning som kanske hr en idé?

EDIT: Kom precis på det att den bruna sladden som går upp från tutan till knappen bergis är en jord-sladd (dvs en svart) (knappen nere, tutan är jordad, el far igenom. Knappen uppe, tutan ej jordad, ingen el far igenom)

Låter detta vettigt?? :P <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den ljusblå är vanligtvis gul i standard-elshemat

http://www.raketsport.com/el_etype_.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar