Seriös MC-farsa

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Seriös MC-farsa

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute idag och blev omkörd av en MC-farsa med ett barn bakpå.
Båda hade hjälm......... men grabben bak hade 22_yikes.gif cykelhjälm!!!!

Syns lite dåligt på bilden (får alltid små bilder från denna dator) men så var det. Fy fan rent ut sagt, hur fan tänker folk :twisted:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Från transportstyrelsen;

"Du måste ha hjälm när du kör motorcykel. Passagerare som inte fyllt sju år kan använda annat lämpligt huvudskydd, till exempel ridhjälm, skidhjälm eller cykelhjälm" <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->problemet med små barn på motorcyckel är väl att dom kan få nackskador av tyngdkraften från en riktig hjälm. t.ex vid en kraftig inbromsning.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker egentligen att man inte ska ta med sig så pass små barn på en motorcykel. Åker man mc så bör man ha ordentligt skydd och inte cykelhjälm. <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag tog bilkörkort för någon vecka sedan, så tog den här frågan upp.

Det har tydligen till stor del att göra med att nacken på yngre barn är väldigt känslig för påfrestningar, och därför kan en vanlig Mc-hjälm skada barnet allvarligt om huvudet plötsligt "kränger till" och barnet inte orkar hålla emot pga hjälmens tyngd.

EDIT: Erlan skrev samma sak medan jag skrev inlägget. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men knattekrossungarna har tydligen kraftigare nacke. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Men knattekrossungarna har tydligen kraftigare nacke. :?
Bra Conrad.
Antingen riktig hjälm eller så ska de inte åka med. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hjälm å stödkrage kanske vore nåt.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

börjar dom så tidigt nu för tiden? i go-kart har jag för mig att dom börjar köra vid 10 år? på 70-talet vill jag minnas att det var 12 år för att börja köra knattecross. jag syftar nu på organiserad tävlingsverksamhet.

när föräldrarna köper en "leksaksmotorcyckel" till sin som så är det ju som måste ta ansvar för barnets hälsa och bedöma hur mycket hjälm som behövs, och som nacken klarar av. dessutom är det nog lättare att få barnet att sätta på sig en stödkrage om det får köra själv. än när det är frågan om att åka med pappa till affären och köpa mjölk.

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

pangerva skrev:
Bra Conrad.
Antingen riktig hjälm eller så ska de inte åka med.
instämmer i princip med tanken. men av den anledningen att barnen bör bli så pass stora att dom kan ha riktig hjälm och så att dom når ner till fotpinnarna. nu skrev du aldrig hur litet barnet som diskusionen börjde med var. men jag har utgått från att det var relativt litet.

Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

erlan skrev:
börjar dom så tidigt nu för tiden? i go-kart har jag för mig att dom börjar köra vid 10 år? på 70-talet vill jag minnas att det var 12 år för att börja köra knattecross. jag syftar nu på organiserad tävlingsverksamhet.

när föräldrarna köper en "leksaksmotorcyckel" till sin som så är det ju som måste ta ansvar för barnets hälsa och bedöma hur mycket hjälm som behövs, och som nacken klarar av. dessutom är det nog lättare att få barnet att sätta på sig en stödkrage om det får köra själv. än när det är frågan om att åka med pappa till affären och köpa mjölk.

erlan
Det kvittar om man ska 100meter eller 100mil. som förälder ska man kunna sätta gränsen att ska du med på MCn så ska du ha riktig hjälm. Annars kanske man borde övervägt tanken att bli förälder en gång extra.

Jag började åka Go-kart som 7åring, det som gällde då var att hjälmen inte fick väga över 1050g pga nackstyrka. Det finns hjälmar i vettig prisklass som väger under det och sedan för den rike finns ju bla kolfiberhjälmar neråt 400g strecket. Så det är inget snack om saken i min värld.

Antingen sätter man på sin medpassagerare en fullt godkänd och (om det nu behövs pga nacken bla) lättviktig hjälm. Eller så åker man solo. PUNKT SLUT!

Jag skulle inte vilja stå som ansvarig till ett spräckt pannben om någon liten parvel åker med mig. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

erlan skrev:

erlan
Så var det erlad 12 år gällde när min sin borjade, och det fanns hjälmar som var svemo godkända, så även nu finns bra lätta hjälmar till barn, så det finns ingen anledning att vara utan :P <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ge ungen en riktig hjälm och rigtiga kläder! ramlar man så gör det ont å man glider en bit å man vet aldrig va som kan hända

själv hade jag inte satt min unge bak på! isf när han/hon var 14 år eller något <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Killen var väl ca 8-10 år <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Bullock

Inlägg av Bullock »

NRoos skrev:Jag tycker egentligen att man inte ska ta med sig så pass små barn på en motorcykel. Åker man mc så bör man ha ordentligt skydd och inte cykelhjälm.
Håller med dig. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar