Kolla, det här har jag köpt!!
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag tror "magnapull" är ett låneord från engelskan. Varför skulle det då vara oväsentligt vad det heter på tyska men inte på engelska??? <!-- </EdIndex> --></div>Amarace skrev:Fast det är väl ovesäntligt vad det heter på tyska?
Här i Sverige verkar Magnapull allmänt vedertaget just på en snörstartsanordning. Så jag fortsätter använda det
Strunt samma, Dom flesta säger Magnapull, en del säger DRagstart.
Conrad, samma finns på många snöskotrar, men på Saxonetten går inte det.
Nödstart på Saxonetten är ett påhitt av mig, kan inte komma på nåt bra ord för det. <!-- </EdIndex> --></div>
Därför att vi i sverige säger just Magnapull, inte den tyska benämningen, därför är den tyska ovesäntlig.56:an skrev:Jag tror "magnapull" är ett låneord från engelskan. Varför skulle det då vara oväsentligt vad det heter på tyska men inte på engelska???Amarace skrev:Fast det är väl ovesäntligt vad det heter på tyska?
Här i Sverige verkar Magnapull allmänt vedertaget just på en snörstartsanordning. Så jag fortsätter använda det

Strunt samma, Dom flesta säger Magnapull, en del säger DRagstart.
Conrad, samma finns på många snöskotrar, men på Saxonetten går inte det.
Nödstart på Saxonetten är ett påhitt av mig, kan inte komma på nåt bra ord för det. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Amarace,
Jag har funderat lite...
Somliga kallar den här startanordningen för ryckstart och jag skulle nog vilja använda det ordet som en möjlig svensk benämning eftersom man "rycker till" i handtaget vid start, och på min stora 50cc HVA motorsåg där får man rycka till ordentligt...
Lite snopet bara när man står med det lilla svarta plasthandtaget i näven och snöret spolats in i kåpan och verktygen glömde man hemma.....
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag har funderat lite...
Somliga kallar den här startanordningen för ryckstart och jag skulle nog vilja använda det ordet som en möjlig svensk benämning eftersom man "rycker till" i handtaget vid start, och på min stora 50cc HVA motorsåg där får man rycka till ordentligt...

Lite snopet bara när man står med det lilla svarta plasthandtaget i näven och snöret spolats in i kåpan och verktygen glömde man hemma.....

Jag förstod den sen för när jag kollat i boken så fattade jag det som man cyklade igång motorn med pedalerna och då var den här anordningen nödvändig och den var också ofta synkroniserad med "pysen" för att underlätta start.Amarace skrev:Nödstart på Saxonetten är ett påhitt av mig, kan inte komma på nåt bra ord för det.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här ropade jag in nyligen.
http://www.tradera.com/volvo-164-140-repsats-bromsok-bak-ate-auktion_302203_151967779
Lagomt pris tycker jag
http://www.tradera.com/volvo-164-140-repsats-bromsok-bak-ate-auktion_302203_151967779
Lagomt pris tycker jag

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag var jag på motormässan i Malmö.
Där var det en hjälmförsäljare som hade utförsäljning
Det fanns både ollon och "vanliga" moppehjälmar för 300kr.
Tyvärr var alla ollon för små för mitt jättehuvud, men jag hittade en grönflakad vanlig hjälm som passade.
Så nu är jag redo för sommarens äventyr
Där var det en hjälmförsäljare som hade utförsäljning

Det fanns både ollon och "vanliga" moppehjälmar för 300kr.
Tyvärr var alla ollon för små för mitt jättehuvud, men jag hittade en grönflakad vanlig hjälm som passade.
Så nu är jag redo för sommarens äventyr

Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
Andra gamla fordon med kylflänsar...
-
-
Puch 68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle köpt en Puch Dakota 68 idag, men skick och pris stämde inte helt med varandra.
Istället kom jag hem med detta. Affischen har jag aldrig sett förut. Så jag är nöjd ändå.
Istället kom jag hem med detta. Affischen har jag aldrig sett förut. Så jag är nöjd ändå.

Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
-
Re: Puch 68
grattis! <!-- </EdIndex> --></div>Caddylasse skrev:Skulle köpt en Puch Dakota 68 idag, men skick och pris stämde inte helt med varandra.
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Re: Puch 68
Otroligt snygg affisch. Du får nog trycka upp fler och sälja på traderaCaddylasse skrev:Skulle köpt en Puch Dakota 68 idag, men skick och pris stämde inte helt med varandra.

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
-