sachs 2v hand med trampor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
klasinacka
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2012, 00:00
Kontakt:

sachs 2v hand med trampor

Inlägg av klasinacka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena,
Håller på med en gammal o sliten Compakt.
Har nu lyckat få motorn att gå runt. Tänkte snaaaart försöka få den att
starta också.
Jo min fråga är att den är väldans tung trampad. Har iofs en växel i då kåpan inte är monterad. MEN inte ska det sitta någon kick på den utan man startar den med tramporna?? På högra sidan sitter det precis innaför trampaxeln splich (hur tusan stavar man det??) men det borde vara för någon broms funktion?!

o inte kan man starta den med mutterpickan då lossnar ju muttern till svänghjulet :evil:

Mvh Klas <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är det trampor ska den ligga i friläge annars drar du runt hela växellådan oxå. kopplingen ska inte var indragen för du frikopplar du hela motorn inklusive startanordningen. rätt olja är viktig annars slirar kopplingen när du ska dra runt dmotorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du saknar en bromsarm.

Men ska du verkligen ha en trampmotor på en Compact?
Eller det kanske var du som köpte den där bastarden på Tradera. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
klasinacka
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av klasinacka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yes det var jag. Vet inte om det det ska vara tramp eller inte på den.
O det sitter fotpinnar på en axel med broms så den hoppar jag.
Funderade en stund om det kanske skulle sitta en kick på den.
Mina döttrar ska ha den om ett år så får jag bara igång motorn så är allt lugnt. O då fungerar det bra med handväxel o trampor.

Tack för tipset ang växeln!! Sätter tillbaka motorn o börjar montera växelvajer.

//Klas <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du både trampor och fotpinne på? går tramporna fritt från fotpinnen? kan du posta en bild vore intressant o se <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
klasinacka
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av klasinacka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst kan jag det! Ska erkänna att jag inte provat
Så tramporna går fritt.
Återkommer om några dagar.
//klas <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du fotpinnar går inte tramporna fritt.
Antingen får du rulla igång den eller så sätta trampor på motorn och ta bort fotpinnarna. Det är där bakom högertrampan du saknar en bromsarm som ska sitta på splines.
Det ska vara kickmotor på alla Compacter. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går bra att ha en pedal som kick och dra tillbaka den, när bromsarmen är demonterad. På min tid hade jag en Ilokick på höger sida och en returfjäder från en gammal klocka. Övre motorfästbulten förlängd, som stopp för kicken i övre läget. Men jag hade bromsarmen avsågad och kvar.
I början på 60 talet fick man inte ha fotpinnar, men när lagen ändrades ville man ju ha fotpinnar. Så det var min lösning på problemet. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det går bra att ha en pedal som kick och dra tillbaka den, när bromsarmen är demonterad. På min tid hade jag en Ilokick på höger sida och en returfjäder från en gammal klocka. Övre motorfästbulten förlängd, som stopp för kicken i övre läget. Men jag hade bromsarmen avsågad och kvar.
I början på 60 talet fick man inte ha fotpinnar, men när lagen ändrades ville man ju ha fotpinnar. Så det var min lösning på problemet. :D
Jag har ju en högerkick på mitt hopplock med hemmagjord fjäder. Har inte löst kickstoppet ännu men en förlängd bult har jag inte tänkt på. Tack för tipset. Det kanske är det enklast möjliga :D
Just nu ligger den ner på fotpinnen. Funkar bra men lite jobbigt då man ska kicka, dvs att fiska upp kicken. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Det ska vara kickmotor på alla Compacter.
Inte helt sant alla SVENSKSÅLDA kanske, i Finland fanns det Compacter med 2vxl flinta trampmotor. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Svartsjö skrev:
pangerva skrev:Det ska vara kickmotor på alla Compacter.
Inte helt sant alla SVENSKSÅLDA kanske, i Finland fanns det Compacter med 2vxl flinta trampmotor.
Ja så är det, men jag skrev underförstått om Sverige. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
scoiattolo
Inlägg: 80
Blev medlem: 22 aug 2010, 23:00
Ort: Lund

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det tillåtet att använda andra motortyper än vad som en gång fabriksmonterades?

För ca trettio år sedan hörde jag talas om en som monterade en fartvindskyld motor på en Puch Dakota. Motorn var inte trimmad men polisen ingrep ändå för att mopeden inte överensstämde med typintyget. Löjligt kunde man ju tycka. Om det blev böter eller vad som hände minns jag inte. På den tiden hade ju polisen en pärm med uppgifter om alla typgodkända mopeder.

I dag tycks det monteras lite av varje men är det verkligen lagligt, eller är det bara så att ingen orkar bry sig? <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja tillåtet är det ju inte men det är ju tveksamt om ngon orkar bry sig :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
scoiattolo
Inlägg: 80
Blev medlem: 22 aug 2010, 23:00
Ort: Lund

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dagens poliser skulle knappast klara att skruva av ett insugningsrör för att tolka innerdiametern eller se om en kolv är jackad osv.

Men om en olycka inträffar och fordonet tas in för teknisk undersökning kan det nog bli annorlunda. Nitiska poliser finns det fortfarande och försäkringsbolagen brukar inte heller vara lätta att ha att göra med.

Själv skulle jag inte våga köra med något som inte stämde med typintyget. <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fegis... Åk till mellstaträffen i augusti vettja. Du kanske får lite inspiration där :wink:
Förresten ... Snuten i skåne har väl LIIITE annat att göra än att larva sej
med moppejakt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar