Monark lättviktare
Monark lättviktare
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Någon som vet vilken modell eller ev. årsmodell det kan vara på Monarken på nedan bild ? Vilken motortillverkare kan det vara ? Ilo,BSA eller ???
Ser ut som en M70 modell men motorn känner jag inte igen.
Tack för alla kunniga ev. svar.
http://ladda-upp.se/bilder/uxfsuwqorlwiq/ <!-- </EdIndex> --></div>
Någon som vet vilken modell eller ev. årsmodell det kan vara på Monarken på nedan bild ? Vilken motortillverkare kan det vara ? Ilo,BSA eller ???
Ser ut som en M70 modell men motorn känner jag inte igen.
Tack för alla kunniga ev. svar.
http://ladda-upp.se/bilder/uxfsuwqorlwiq/ <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan Ullen!
Det är en Monark BSA 125cc och det måste vara en tidig rackare med de stora 26" hjulen. Den är i ovanligt fint skick på den så renovera inte mer än nödvändig är du klokast. Renoveringar kan du göra hur många som helst men originalskicket får du bara en gång. Tänk på det
Jag kommer ihåg jag läste då för länge sedan att just 2-takt BSA 125:an utvecklades för militärt bruk och då för att få en liten, lätt och behändigt motorcykel. Monarks i Varberg hade svårigheter att få tag på motorer omedelbart efter kriget men de här motorerna fanns kanske tillgängliga p.g.a. krigsproduktion så det kanske kan vara förklaringen till att en engelsk BSA motor hamnade i svensk Monark motorcykel
Motorn är lite speciell med våra mått mätt därför svängmassan i vevaxeln är betydligt större än vanligt. Förutom ett ordinärt svänghjul, vänt åt rätt håll
, har motorn ovanligt stora och massiva vevskivor likt systemet på större engelska motorcyklar där hela svängmassan låg i ett jättestort runt vevparti.
Det var jag som köpte flintamotorn av dig förresten....
<!-- </EdIndex> --></div>
Det är en Monark BSA 125cc och det måste vara en tidig rackare med de stora 26" hjulen. Den är i ovanligt fint skick på den så renovera inte mer än nödvändig är du klokast. Renoveringar kan du göra hur många som helst men originalskicket får du bara en gång. Tänk på det

Jag kommer ihåg jag läste då för länge sedan att just 2-takt BSA 125:an utvecklades för militärt bruk och då för att få en liten, lätt och behändigt motorcykel. Monarks i Varberg hade svårigheter att få tag på motorer omedelbart efter kriget men de här motorerna fanns kanske tillgängliga p.g.a. krigsproduktion så det kanske kan vara förklaringen till att en engelsk BSA motor hamnade i svensk Monark motorcykel

Motorn är lite speciell med våra mått mätt därför svängmassan i vevaxeln är betydligt större än vanligt. Förutom ett ordinärt svänghjul, vänt åt rätt håll

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tack för informationen. Tyckte det såg ut som en BSA 125 motor men ser ingen beteckning. Vet du vad modellen av monark heter. Påminner om M70 eller M71 tycker jag. ??? Grattis till motorn förresten. Hoppas du blev nöjd56:an skrev:Hejsan Ullen!
Motorn är lite speciell med våra mått mätt därför svängmassan i vevaxeln är betydligt större än vanligt. Förutom ett ordinärt svänghjul, vänt åt rätt håll, har motorn ovanligt stora och massiva vevskivor likt systemet på större engelska motorcyklar där hela svängmassan låg i ett jättestort runt vevparti.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en bra länk:
http://home.swipnet.se/dick-n/sida2.htm
Tydligen tillverkades endast 52 exemplar av modellen du visar på bilden och Monark beteckningen ska vara M70. Den moderniserade modellen M71 har mindre och mer motorcykellika hjul och den på M71:an på bilden var röd istället för grön. Kanske man bytte färg också?
Jo, tack jag är nöjd med motorn. Det var en flisa borta vid svänghjulet på motorhalvan men jag har en extra sådan halva som är hel så det ordnar sig. Kicken var ett renoveringsobjekt men sådant fixar jag också med bussningar och/eller påsvetsning av gods. Vevstakslagret är glappt men det berättade du i annonsen och det är väl mer regel än undantag att dom är glappa. När jag var femton var vevstakslagrena på Flintorna oftast bra men å andra sidan var motorerna ofta bara några år då.
På motornumret ser man att det är en tidig motor och det är något jag gillar för de motorerna hade den berömda tandremmen som gjorde att motorn gick så tyst och mjukt. Remmen verkar hel men jag har endast kollat den genom att kika in i oljepåfyllningen med en ficklampa, men jag ska nog gå ut nu och tappa resten av oljan och lossa på kåpan och kolla ordentligt. Sådant är alltid spännande....
Tydligen tillverkades endast 52 exemplar av modellen du visar på bilden och Monark beteckningen ska vara M70. Den moderniserade modellen M71 har mindre och mer motorcykellika hjul och den på M71:an på bilden var röd istället för grön. Kanske man bytte färg också?
Jo, tack jag är nöjd med motorn. Det var en flisa borta vid svänghjulet på motorhalvan men jag har en extra sådan halva som är hel så det ordnar sig. Kicken var ett renoveringsobjekt men sådant fixar jag också med bussningar och/eller påsvetsning av gods. Vevstakslagret är glappt men det berättade du i annonsen och det är väl mer regel än undantag att dom är glappa. När jag var femton var vevstakslagrena på Flintorna oftast bra men å andra sidan var motorerna ofta bara några år då.
På motornumret ser man att det är en tidig motor och det är något jag gillar för de motorerna hade den berömda tandremmen som gjorde att motorn gick så tyst och mjukt. Remmen verkar hel men jag har endast kollat den genom att kika in i oljepåfyllningen med en ficklampa, men jag ska nog gå ut nu och tappa resten av oljan och lossa på kåpan och kolla ordentligt. Sådant är alltid spännande....

Tackar , tackar för all information. <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Här är en bra länk:
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Finns säkert någon intresserad den dag jag bestämmer mig för att sälja den hel. Ovanlig sak.
Inuläget vet jag inte om något till den 98cc som du nämner. Det är ju dock Lidköpings veteranmarknad nu på lördag. Kanske finns något där ? Hör av mig om det dyker upp något dock
Nä jag skojar baraRaketsport skrev:Jaja, nu ska vi inte beivra oss. Köpare lär du nog få på M70'n.
Om du kommer över avgassystem eller ljuddämpare till 98cc sachs så hör av dig. Gärna slitet och jävligt så det passar hojen.

Inuläget vet jag inte om något till den 98cc som du nämner. Det är ju dock Lidköpings veteranmarknad nu på lördag. Kanske finns något där ? Hör av mig om det dyker upp något dock

-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp M70 med BSA125 motor
Om ni tittar på min avatar så ser ni en likadan
Har en sån i källaren helt komplett
På din bild saknas tändplattan den ska sitta utanför svänghjulet
På min sitter fotbromsen till vänster och den är kopplad både till framhjulet (Wire) och bakhjulet (stag)
Nånstans på cdskiva har jag instruktionsbök <!-- </EdIndex> --></div>
På min sitter fotbromsen till vänster och den är kopplad både till framhjulet (Wire) och bakhjulet (stag)
Nånstans på cdskiva har jag instruktionsbök <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fanns en motor på tradera nyligen
http://www.tradera.com/bsa-motor-125cc-ca-1950-arsmodell-renoverad-vev-bra-skick-auktion_302253_151509474 <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.tradera.com/bsa-motor-125cc-ca-1950-arsmodell-renoverad-vev-bra-skick-auktion_302253_151509474 <!-- </EdIndex> --></div>
Ja en ovanlig och häftig maskin . Får se vad det blir av den framöver. <!-- </EdIndex> --></div>Braxmatte skrev:Japp M70 med BSA125 motor
Nånstans på cdskiva har jag instruktionsbök