Hur gör man för att byta styrlås på en crescent compact?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Peewee

Hur gör man för att byta styrlås på en crescent compact?

Inlägg av Peewee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte byta styrlås på min compact. Men vet ej hur man gör det. Någon som kan berätta det? <!-- </EdIndex> --></div>
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om du undrar hur du ska ta bort det gamla så är det bara att börja med en glidhamare för att få bort locket. och låset fins det 2 enkla sät,
om du vil ha utt låset helt så ta ett gem och gör en liten böj i enden och dra den mot tenderna i låset sakta samtidigt som du vrider med en liten skruvmäjsel, tar några minuter men då får du utt låset helt :shock:
eller så tar du en 4mm bor och borar bort tänderna i låset och sen är det bara att vrida med en mejsel, men var färsiktig om du använder en vanlig bor det huger väldigt lätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm..så här har jag gjort å de funkar bra...se länk:

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=4433&highlight=&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Peewee

Inlägg av Peewee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okey får prova något utav dom. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Hmm..så här har jag gjort å de funkar bra...se länk:

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=4433&highlight=&mforum=raketsport
Oj oj det här kan vara ett känsligt ämne
Bli inte osams nu om vilken metod som är bäst :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motspelaren är utvisad. (tyvärr) Och för mig saknad. Ibland behövs det salt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Conrad Engström skrev:Motspelaren är utvisad. (tyvärr) Och för mig saknad. Ibland behövs det salt.
Allt ar bra i måttliga mängder <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja även Salt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte utlysa en låsbytartävling på Mellstaträffen! :D

Billykid kör sin metod och Tompa sin. staff_italiamac_fastidioso.gif Och vill Sachs vara med och köra sin så blir det ännu roligare.
Deltagarna tar med sig egna verktyg lämpade för sin metod.

Jag föreslår att Conrad, Braxen och jag är domare och ger deltagarna poäng efter metod, skador, skicklighet, tid och slutresultat.

En vinnare koras och den metoden blir upphöjd till den bästa!
Någon form av pris kan också delas ut. Jag skulle kunna hitta ett lämpligt pris. slider_score.gif
Det gäller bara att hitta tre ramar där låsen ska ut, men det kanske deltagarna kan ha med sig själva! Nej förresten då blir de säkert preparerade och fusk tillåts inte :Stop_: möjligen lote doping [cheers]
Ramar måste fixas, helst i närheten av Mellsta.

Vad tycks? :diablo: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Olle881

Inlägg av Olle881 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det likadant på en monarped? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag var nyss ut i garaget ock provade billykids metod.
skulle gissa att billykid hinner plocka ur sitt lås OCH njuta av en kall pilsner
innan någon hinner borra sönder en cylinder.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Olle881 skrev:Är det likadant på en monarped?
ev lite sämre att komma åt att knacka ut cylindern innifrån.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom om ramen är tom, kan man slå den innåt och seda peta ut den. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

pangerva skrev:Varför inte utlysa en låsbytartävling på Mellstaträffen! :D

Billykid kör sin metod och Tompa sin. staff_italiamac_fastidioso.gif Och vill Sachs vara med och köra sin så blir det ännu roligare.
Deltagarna tar med sig egna verktyg lämpade för sin metod.

Jag föreslår att Conrad, Braxen och jag är domare och ger deltagarna poäng efter metod, skador, skicklighet, tid och slutresultat.

En vinnare koras och den metoden blir upphöjd till den bästa!
Någon form av pris kan också delas ut. Jag skulle kunna hitta ett lämpligt pris. slider_score.gif
Det gäller bara att hitta tre ramar där låsen ska ut, men det kanske deltagarna kan ha med sig själva! Nej förresten då blir de säkert preparerade och fusk tillåts inte :Stop_: möjligen lote doping [cheers]
Ramar måste fixas, helst i närheten av Mellsta.

Vad tycks? :diablo:

Haha...inte gråter... :cry2: .. jag för att Tompa å jag haft en drabbning....de e är mest på skoj ju....kul å trimma pöjken.... staff_gemini-1.gif ... staff_gemini-1.gif

Tompa är riktig kul prick...hoppas jag får skaka hand med honom någon G.... mefipallina_yahoo.gif

Har faktiskt sparat en Compact ram länge pangerva. För att visa på Mellsta att det går utmärkt att göra som jag gjort... :?
Men tyvärr nu har jag även tagit ut detta lås då jag behövde delar för att få ett annat lås att funka till F50GLX.... 8)

Har alldrig misslyckas att ta ut ett stylås....kan även hända att jag misslyckas; man vet ju alldrig allt kan vara omöligt ibland... :shock:

Som Conrad sa... kan man slå den innåt och seda peta ut den.
Allt skall var borta vid ramens nedre styrrör, och man knäcker den lilla låsskruven genom att försiktigt men bestämt slå inåt...
man ska inte knacka ut den genast...de är fel.
Är som allt möjligt tex skruvar....går det inte åt ena hållet kör man ju inte vidare...kan man prova åt andra hållet....**ler**.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

erlan skrev:jag var nyss ut i garaget ock provade billykids metod.
skulle gissa att billykid hinner plocka ur sitt lås OCH njuta av en kall pilsner
innan någon hinner borra sönder en cylinder.

erlan
Har du inkluderat tiden nermontering av framgaffeln också då?

Ska prova jag också på några monarpeder, har aldrig brytt mig om dessa lås, men billykids metod låter ju smidig :) Får man till det är det ju en stor bonus. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar