Bussningar F50!!??

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Bussningar F50!!??

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilket antiklimax! :cry: Åkte till Momentum fåt att köpa nya bussningar till tank och sving till F50. Ingen av dem fanns.
Någon som har ett annat tips!

Tankbussning
Innerdiameter: 8mm
Ytter: 25mm
Djup: 10-11mm

Sving
Innerdiameter: 8mm eller 10mm
Ytter: 18,7mm
Djup: 30mm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Svingbussningarna är samma som till någon av Puchmodellerna. Kommer inte ihåg till vilken men tror det var Alabama. Jag köpte dem iaf. från Alvars. På deras hemsida står vilka mått busningarna har. Jag känner inte igen era mått riktigt. Är ni säkra? De bussningarna jag köpte efter måtten på mina gamla passade iaf. exakt. <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måtten är helt off mot Puch. Hittar ingen som är 19mm (18,7) i ytter diameter eller 30 djup.
Har inte orginal svingbussningar i min, det satt 1½ sachs motorbussning på varje sida. Har mätt efter hålet där bussningen ska sitta så måtten ska stämma.

Har budat på en F50 sving på tradera, kanske jag har fel sving. Den ser oroginal ut, men vem vet......... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kontakta den här firman dom har det mesta i gummi/metallbussningar, även motorkuddarna till Sachs

http://www.mecmove.se/produkter.asp

Eller mopedfantasterna:
http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=248&category_id=21&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=34 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag kollat hur det var... Det är ju ett år sen jag satte ihop min F-50 och man glömmer ju...

Bussningarna jag använt är samma som till Alabama eller Florida. Hål=10mm. Ytterdiam=22mm. Längd yttre hylsa=30mm. Längd inre hylsa=33mm.

Det sammanlagda måttet: bussning-motorfäste-bussning ska bli samma som avståndet i ramen (Om nu ingen klant har varit och kladdat).

Det låter som att de gamla ytterhylsorna sitter kvar i er sving och att man satt motorbussningarna innuti dessa? De sitter svetsade fast med ett par små loppor som man får slipa bort. Sen fick jag klyva dem med bågfilsblad för att kunna knacka loss dem.

Den inre hylsan är längre än den yttre för annars skaver ju den yttre mot ramen då moppen fjädrar. Det är viktigt att dra ihop paketet ordentligt och få fast bussningarna i svingen med någon loppa eller kanske loctite el. dyl. så att det är i gummit i bussningen det rör sig och ingen annanstans. 8) :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så är det säkert! :D Tittade noga på svingen igår och tänkte pecis detta att kanske bussningens ytterhylsan är kvar. Då vi köpte moppen var den redan bruksskicks renoverad, då såg jag inga tecken på att hylsan skulle vara kvar.
Men då blir det till att slipa, såga, knacka och lacka igen. Tack för hjälpen! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske gammal tråd .. eh , men passade bussningarna med 22 i yttermått ??
Mopedfantasternas
Lagerbussning för sving axel 10/22/33 mm MCB & PUCH <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte behövt köpa dom till F50'n, för jag hittade i mycket bra skick dagarna efteråt. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar