Cheng Shin däck, bra eller dåligt?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Amarace

Cheng Shin däck, bra eller dåligt?

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är ju lite klent utbud på däck, så frågan är av alla dåliga, vilket är bäst?

Chen Shin, är dom ok?

Speed har jag förstått är riktigt dåliga (vilket jag också märkt)

Duro? <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->man får alltid vad man betalar för, och ibland har man tur och hittar något märke som är bra och billigt. men hur ofta byter man däck på en bruks moppe? varför snåla med det när det knappt kostar.

kör året runt med ena mopeden som har detta märke, och har inte märkt några sprickor eller liknande i den, det är ungefär 2-3 år sedan jag köpte dom. den står även ute i ur och skur <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hel ok däck, har också haft Cheng Shin på nån moppe i några år nu. Inte märkt av några torrsprickor eller dylikt. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var och kollade på Cheng Shin däck 54-584, ballongdäck för militärcyklar, hos en cykelhandlare och dom såg riktigt bra ut tyckte jag och de var inte särkskilt dyra heller.... <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har jag fått rätt intryck av dom, hittade ett i mina gömmor som jag köpte för 2 år sedan och glömt bort att jad hade :)

Såg dock att Ettan inte hade dom till 23"(19"), så jag måste hitta nån som har dom då.

Utbudet är ju tyvärr litet på 23" däck :( <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Då har jag fått rätt intryck av dom, hittade ett i mina gömmor som jag köpte för 2 år sedan och glömt bort att jad hade :)

Såg dock att Ettan inte hade dom till 23"(19"), så jag måste hitta nån som har dom då.

Utbudet är ju tyvärr litet på 23" däck :(
Jag köpte 19" cheng shin av Daniel (ettans) för ca 2 mån. sedan.
Priset var helt OK 190 spänn :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Amarace skrev:Då har jag fått rätt intryck av dom, hittade ett i mina gömmor som jag köpte för 2 år sedan och glömt bort att jad hade :)

dapra.se har inne <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Amarace

Inlägg av Amarace »

Raketsport skrev:

dapra.se har inne
Jo såg det, dock åker man ju på frakt då, ettans har ju fraktfritt om man beställer över en viss summa. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet inte vad det är för fel på Speed? Jag har kört det några år nu och det har funkat fint utan trubbel. Men visst är det ett billigt kina däck... <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte ett Speed ifjol, det är fullt av torrsprickor nu, och då har det inte ens stått i solen.

Dock ser jag att det finns dyrare o billigare Speed, det är det billigare jag hade.

Edit, ser ju att Ettans inte har fraktfritt längre över 500kr (det var det för nån månad sen då ja kollade), så då kvittar det ju var jag beställer, så Ditt tips Jossan tror jag det blir. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Amarace,

Nu vet jag inte riktigt hur du bor i förhållande till cykelaffärer men man kan bli positivt överaskad av vad dom kan och vad dom har hemma på lagret i däckväg. Gäller kanske inte alla cykelaffärer men om dom också sysslar med mopeder så kan man vänta sig det.

Många gånger kan dom ha kontakt med cykeltillverkarna (de få som finns kvar) vilka i sin tur har kontakt med däckstillverkarna och då kan man precis få veta vad som faktiskt finns att tillgå.

Låter kanske gammalmodigt men Internetsökningar ger inte alltid allt.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an, tyvärr har allt sånt försvunnit här :( ista affären som fanns rensades för några år sedan på det lilla som fanns kvar sedan förr (var mest gamla cykelskärmar och fälgar m.m.), jag bad om o få gå igenom lite av det som fanns kvar, men det blev bara några grå MCB vajrar och nåt Magura handtag.

Inte ens när jag var 15 (24 år sedan) så fanns det, förutom ett ställe som hade haft cykel/moppe verkstad som lades ner på 70-talet, dock hade han myycket grejjer kvar :) Fyndade då en massa originalvajrar, remmar till Ilo och Hva i originalförpackning (var runt 10st), nya förgasare, tänddelar, däck, packningar o.s.v. O det till priser som var förmånligt för en 14-15-åring (tror han tog det pris han tyckte jag trodde var skäligt, alltså var han snäll). Men då hade man inget begrepp, så inget har jag kvar :(
Då fanns ju inte munstycken till Encarwi att köpa t.ex, jag fick tag på en kartong med 10st nya ställbara och en sortimentask full med fasta till både encarwi och bing.
Han hade även en hel del verktyg som han inte sålde + en massa cykeldelar och mopeddelar jag inte var intresserad av (jag pysslade bara med Ilo, Sachs och Hva då), och var det tog vägen vet jag inte. Huset såldes för runt 10-12 år sedan, han dog väl för 15 år sedan. Men tomt är det iaf i verkstaden nu.

Den verkstaden var så gammal att det han hade pysslat med var just Ilo och Hva samt Sachs mest, så mest aktiv var han nog på 50-60-talet. En del Victoria hade han också minns jag.

I grannsamhället finns det en gammal Verkstad, som är i fullt bruk än, dock flyttade dom till nytt ställe för 20 år sen, så dom rensade nog lite då. Det var där jag köpte detta Chen Shing däck. Kolvringar hade dom till ilo också, NOS sedan gamla goda tiden (38*2,5).

Edit, där jag bor är så litet att det inte finns några som säljer cyklar ens, förutom OKQ8 och en som pysslar med allt möjligt (han kan dock fixa hem delar från Duells)
Han sa att däck nu tyvärr inte gick att hitta med riktigt bra kvalitet längre. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, nog går det hitta däck till bra kvalité.

56an var och tittade på däck på jobbet häromdagen som han skrev längre upp.

Som exempel har vi i dimensionen han kollade på 54-584. Cheng Shin med det gammeldags rutmönstret som många cyklar och moppar brukade ha.

Om man dock kan tänka sig ett modernare mönster så finns samma dimension att tillgå från Continental, och dessutom med punkteringsskydd.

Skillnaden när man känner och klämmer på dom är att Cheng Shin däcket har en aningens gråare färg, och är normaltorrt för ett nytt cykeldäck som ännu ej använts.

Medans Continentaldäcken är så feta/oljiga som ett sping nytt bildäck. Och så kolsvarta dom kan bli.

Så även om Cheng Shin hänger med i långa loppet, så går Continental ett steg längre i kvalitén. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Agent.007

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessa har jag köpt till min raketare.
Länk
Har tyvärr inte provat dem än, men snart så... ekring pågår för fullt. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det intressanta är ju att kvalitetsdäcken inte är mycket dyrare ibland tillomed lika pris som kinadäcken. jag har 16 tum på min 1237 o det finns gottom bra däck i den dimensione så nästa gång.... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Skriv svar