<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har man gastät tank så kanske jag skulle tro på er när ni säger att eran bensin håller sig fräsch ett halv år i tanken utan fylla på. kolvätet "dunstar" och kvar finns en blandning som saknar de lättaste gaserna som gör motorn går lätt = mopeden/bil/mc vilket fordon som helst som drivs av bensin, får inte sin fulla potens.
och har ni en gastät tank, så undrar jag hur ni får ut bensinen ur den när ni vrider på kranen
men sen kanske ni använder motorer som går skit vanligtvis, så då märker ni säkert ingen skillnad. eller möjligtvis har ni trampor och brukar få kämpa med dom ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop skrev:
och har ni en gastät tank, så undrar jag hur ni får ut bensinen ur den när ni vrider på kranen
luftskruv!
erlan
moped tanken är väl knappast en båttank? oftast sitter det en ventil i locket till tanken. ibland även en slang. och sitter den kvar och släpper ut gaser <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->compcten har väl bara luftskruven för att kunna tanka. ur rann väl bensinen ändå. eller minns jag fel?
däremot har jag för mig att jag sett tankar till påhängare med luftskruvar på tanklocken. men har ingen aning om det var orginaltanklock.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Plockade fram min Dappe med portad athena o mikuni 24 i går. Stått sedan oktober gick lika bra som i höstas 100+ . <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->o min packis startar inte alls men de beror npg på att den tömts o att dessutom kondensatorn e trasig. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Daggis skrev:Plockade fram min Dappe med portad athena o mikuni 24 i går. Stått sedan oktober gick lika bra som i höstas 100+ .
Och tanken är luft tät? Annars har exempelvis butanen dunstat med en mängd andra saker i bensinen som gör den lättare att tända. Går inte motbevisa fakta, bensin som står längre än tre månader har mycket sämre kvalite. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, i praktiken så dunstar skiten. i teorin, så dunstar skiten
Att din moped går över 100+ så har du inte mack soppa i tanken som stått i mer än 3 månader, och jag skulle råda dig att behålla den bensinen, skicka in den på analys, sen försöka sälja innehållet till exempelvis shell eller något annat, eller ta patent på den, och sen tvinga stora oljebolag att betala dig för inte släppa innehållet, eftersom det är nog stor sannerligen att du lyckats hitta perfekt blandning som inte släpper ifrån sig dom lätta ämnena och bibehåller sin form.
kör 1 km på den bensin du har i nu, sen tankar du i nytt, och kör samma bit igen båda gångerna med tid. får du inte varierande resultat, så har du nog en guld gruva där.
bensin som aldrig blir dålig och håller sig fräsh? kan finnas ett nobel pris där, kolväte som inte dunstar, bensin som inte blir gas, men ändå blir gas när den passerar in i motorn och kan antändas... eller har du trycksatt tank med bensin i? det förklarar ju en hel del <!-- </EdIndex> --></div>