Gammal bensin!?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
Daggis skrev:Värst vad känsliga grejor ni har, jag har har aldrig märkt någon skillnad med soppa som stått en vinter i tanken.

mvh

Daggis
Samma här...

Men hallå!!!!!
Du kör ju hela året så din bensin har väl aldrig varit gammal.

Eller är det så att den går så dåligt hela tiden så att du inte märker någon skillnad? :nod: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag ju mer än en moped... :roll: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

zappafan skrev:Nu har jag ju mer än en moped... :roll: :wink:
Då gäller väl det som skrevs som rad två. staff_italiamac_fastidioso.gif :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
nissebro1

Inlägg av nissebro1 »

Daggis skrev:Värst vad känsliga grejor ni har, jag har har aldrig märkt någon skillnad med soppa som stått en vinter i tanken.

mvh

Daggis
Håller med Daggis. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har man gastät tank så kanske jag skulle tro på er när ni säger att eran bensin håller sig fräsch ett halv år i tanken utan fylla på. kolvätet "dunstar" och kvar finns en blandning som saknar de lättaste gaserna som gör motorn går lätt = mopeden/bil/mc vilket fordon som helst som drivs av bensin, får inte sin fulla potens.

och har ni en gastät tank, så undrar jag hur ni får ut bensinen ur den när ni vrider på kranen

men sen kanske ni använder motorer som går skit vanligtvis, så då märker ni säkert ingen skillnad. eller möjligtvis har ni trampor och brukar få kämpa med dom ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Pop skrev:
och har ni en gastät tank, så undrar jag hur ni får ut bensinen ur den när ni vrider på kranen
luftskruv!

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

erlan skrev:
Pop skrev:
luftskruv!

erlan
moped tanken är väl knappast en båttank? oftast sitter det en ventil i locket till tanken. ibland även en slang. och sitter den kvar och släpper ut gaser <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Compact <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->compcten har väl bara luftskruven för att kunna tanka. ur rann väl bensinen ändå. eller minns jag fel?
däremot har jag för mig att jag sett tankar till påhängare med luftskruvar på tanklocken. men har ingen aning om det var orginaltanklock.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Daggis

Inlägg av Daggis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Plockade fram min Dappe med portad athena o mikuni 24 i går. Stått sedan oktober gick lika bra som i höstas 100+ . <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->o min packis startar inte alls men de beror npg på att den tömts o att dessutom kondensatorn e trasig. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Pop

Inlägg av Pop »

Daggis skrev:Plockade fram min Dappe med portad athena o mikuni 24 i går. Stått sedan oktober gick lika bra som i höstas 100+ .
Och tanken är luft tät? Annars har exempelvis butanen dunstat med en mängd andra saker i bensinen som gör den lättare att tända. Går inte motbevisa fakta, bensin som står längre än tre månader har mycket sämre kvalite. <!-- </EdIndex> --></div>
Daggis

Inlägg av Daggis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är så gammal så jag vet att teori och praktik är vitt skilda saker.

Min moppe är inte ett så högteknologiskt precisionsintrument att detta du säger märks.

Eller oxå skulle inte skiten starta om den står en vecka till, vad vet jag.

Det enda jag vet är att den kändes lika bra som i höstas.

mvh

Daggis <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, i praktiken så dunstar skiten. i teorin, så dunstar skiten

Att din moped går över 100+ så har du inte mack soppa i tanken som stått i mer än 3 månader, och jag skulle råda dig att behålla den bensinen, skicka in den på analys, sen försöka sälja innehållet till exempelvis shell eller något annat, eller ta patent på den, och sen tvinga stora oljebolag att betala dig för inte släppa innehållet, eftersom det är nog stor sannerligen att du lyckats hitta perfekt blandning som inte släpper ifrån sig dom lätta ämnena och bibehåller sin form.

kör 1 km på den bensin du har i nu, sen tankar du i nytt, och kör samma bit igen båda gångerna med tid. får du inte varierande resultat, så har du nog en guld gruva där.

bensin som aldrig blir dålig och håller sig fräsh? kan finnas ett nobel pris där, kolväte som inte dunstar, bensin som inte blir gas, men ändå blir gas när den passerar in i motorn och kan antändas... eller har du trycksatt tank med bensin i? det förklarar ju en hel del <!-- </EdIndex> --></div>
Daggis

Inlägg av Daggis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska tanka, när det behövs :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar