Membrancylinder Sachs
- pangerva
- Forumsponsor
Membrancylinder Sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på att göra ren min nyköpta cylinder med kolv och har ett par frågor.
Den har en membrandel med två 11 mm hål och membran som jag tycker öppnar ynkligt lite. Ska det vara så?
Tänkte ha den på min 1269 Monarscoot för att få den att gå lite bättre. Med i köpet var också en 12 mm Bing. Vad blir det av detta tro? Funkar det som en 3,5:a eller sämre?
Tacksam för info. Det är den första sådan cylinder jag haft.
Hur mycket vändkant kan man acceptera utan omborrning? <!-- </EdIndex> --></div>
Den har en membrandel med två 11 mm hål och membran som jag tycker öppnar ynkligt lite. Ska det vara så?
Tänkte ha den på min 1269 Monarscoot för att få den att gå lite bättre. Med i köpet var också en 12 mm Bing. Vad blir det av detta tro? Funkar det som en 3,5:a eller sämre?
Hur mycket vändkant kan man acceptera utan omborrning? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- SachsMekarn
Re: Membrancylinder Sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mopedcylindrar slits inte bara olika i höjdled, de slits också olika runt om så cylinderloppet blir ovalt.
Du kanske skulle göra en mätning runt om en bit ner i loppet för att kolla ovaliteten.
Det finns säkert folk här som kan svara på vart gränsvärdena ligger för en omborrning. <!-- </EdIndex> --></div>
Det sägs att mopeden framförallt blir starkare. Jag tror den går fortare också eftersom avgasporten är ett par millimeter högre än 1-hästars cylindrarna vilket höjer varvtalet.pangerva skrev:Den har en membrandel med två 11 mm hål och membran som jag tycker öppnar ynkligt lite. Ska det vara så?
Hur mycket vändkant kan man acceptera utan omborrning?
Mopedcylindrar slits inte bara olika i höjdled, de slits också olika runt om så cylinderloppet blir ovalt.
Du kanske skulle göra en mätning runt om en bit ner i loppet för att kolla ovaliteten.
Det finns säkert folk här som kan svara på vart gränsvärdena ligger för en omborrning. <!-- </EdIndex> --></div>
-
alla tester och jämförelser gjorde jag med 38mm kolv och 12mm förgasare.
motorn var en nyrenoverad 50/3 LS. avgassystemet är ett omsvetsat yamaha DT. och orsaken till det är att jag ville spara den jättefina orginalkröken till min 1279a, och hade ingen annan hemma som passade bra.
tändinställningen kommer jag inte ihåg men borde varit 2mm föd.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
jag måste väl ge membrancylindrarna en chans till. när jag testade cylindrar på nin packmoppe så var 3,5(egentligen 3,2 om man ska vara petnoga) betydligt starkare på lågvarv, jag testade både otrimmade och trimmade membrancylindrar. 3,5an var en gammal cylinder från 70-talet. den nytillverkade jofrab jag har ser ut att vara vassare. gammal 3,5a ska ha lika kort kolv som 4,3/5,5 cylindrarna. på packmoppen kör jag med en okapad suzukikolv vilket nturligtvis ger ännu bättre lågvarvsegenskaper.94482 skrev:membranaren (41mm borr) jag har på min 2000s är starkare än än 3,5 på låg och mellan men 3,5 varvar lite mer
min membranaren är en blandning av dom härnedan
alla tester och jämförelser gjorde jag med 38mm kolv och 12mm förgasare.
motorn var en nyrenoverad 50/3 LS. avgassystemet är ett omsvetsat yamaha DT. och orsaken till det är att jag ville spara den jättefina orginalkröken till min 1279a, och hade ingen annan hemma som passade bra.
tändinställningen kommer jag inte ihåg men borde varit 2mm föd.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min 3,5 va av märket jofrab,
jämförde den kolven (jofrab) och en gammal mahle kolv och höjden var lika (sånär som på under en 1/10mm)det som skilde var att jofrab kolven var jackad2,2mm men inte hela brädden av insugsporten typ strax övre hälften <!-- </EdIndex> --></div>
jämförde den kolven (jofrab) och en gammal mahle kolv och höjden var lika (sånär som på under en 1/10mm)det som skilde var att jofrab kolven var jackad2,2mm men inte hela brädden av insugsporten typ strax övre hälften <!-- </EdIndex> --></div>
sachs orginal c kolvbult- nederkant kolv 23mm
sachs 4,3 c-ned 19mm. jag hade en gamal vertex och en gammal gpm att mäta på.
jofrab 60cc kolv c-ned 18,5 mm.
det kan fela någon tiondel för det blir lite vingligt att mäta från kolvbulten och ned på kolvar med skjutmått. <!-- </EdIndex> --></div>
den är 4mm kortare.fatchance skrev:Erlan > Har du måtten på en kolv till en 4,3:a?
Dvs hur mycket kortare är den på insugssidan än en originalkolv?
Sorry Pangerva för lite off topic!
/ Googlekungen
sachs orginal c kolvbult- nederkant kolv 23mm
sachs 4,3 c-ned 19mm. jag hade en gamal vertex och en gammal gpm att mäta på.
jofrab 60cc kolv c-ned 18,5 mm.
det kan fela någon tiondel för det blir lite vingligt att mäta från kolvbulten och ned på kolvar med skjutmått. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om det är en orgina sachs 4,3a så ska den göra ca 70 med 14-28 /14-30 drevningoch compact/cr2000 storlek på hjul. motsv. för 17 o 19 tums hjul blir väl 14-34 / 14-37 ungefär.
går det mycket sämre än det finns det något fel att hitta.
min gorde ca 60 med 13-34 drev. <!-- </EdIndex> --></div>
nja 70 låter lite optimistiskt.erlan skrev:om det är en orgina sachs 4,3a så ska den göra ca 70 med 14-28 /14-30 drevningoch compact/cr2000 storlek på hjul. motsv. för 17 o 19 tums hjul blir väl 14-34 / 14-37 ungefär.
erlan
min gorde ca 60 med 13-34 drev. <!-- </EdIndex> --></div>