Olja skall det vara, men vart?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
macaholic

Olja skall det vara, men vart?

Inlägg av macaholic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla
Jag håller, sakta men säkert, på att färdigställa min flakmoped som jag hoppas kom ut och rulla några mil på under sommaren.
jag har aldrig haft en moped med en sachsmotor förut och undrar med anledning av detta vart man fyller på olja och i vilken mängd?
Vad jag kan se om jag vänder motorn upp och ner så finns det två avtappningshål men endast ett påfyllning?
Det låter säker som en hur korkat fråga som helst men jag har ingenstans att söka svar förutom här på forumet.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enligt originalhandboken är det där du har ritat som oljepåfyllning skall ske.

Men... ingen har tid med detta, skruva loss S kåpan (den lilla) vid kopplingen och fyll på 2 dl olja, nivån ska stanna ca 1 cm under kåpkanten, då är det rätt mängd olja i växellådan. <!-- </EdIndex> --></div>
macaholic

Inlägg av macaholic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon annan förmåga sade att den lilla nippeln är till för hastighetsmätare?

Jag antar att vi snackar SAE 80 olja? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo nippeln är för hastighetsmätarn och olje på fyllning, SAE 80 är riktigt. <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Tompa för infon om oljenivån !

Det hade annars blivit min nästa fråga.

Jag hade för mig att det var som du beskrev ungefär, men nu vet jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar