Funderingar över knutkors i kardanstång
-
Funderingar över knutkors i kardanstång
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->undrar om någon mer här har vart ute för missljud från kardanstången? har ett mystiskt ljud när man kör lite saktare med veteranbilen. sen när det går fortare e det tystare. verkar om ja inte e vilse som det är främre knutkorset som framställer ett ljud som fortplantar sig i kardanstången. vad tror ni andra experter?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
samma hade ja på min 142. men de rasade totalt. det beter sig inte alls lika på denna bil!! <!-- </EdIndex> --></div>volvomannen skrev:jag hade ett malande vinande ljud i 144 en gång det var urtrampningslagret. Men det lagade sig själv slutade helt plötsligt att låta så det var bara att köra vidare
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dåliga knutkors brukar orsaka vibrationer, som blir värre med ökande hastighet.
du har inte "ståsula" d.v.s. däcket har format sig efter golvet om den stått still över vintern. sådana problem med bakdäcken kan vara luriga att komma på första gången man råkar ut för det.
inredning i ljuddämpare som rostat sönder så det ligger lös plåtbitar inne i ljuddämparen kan också ge upphov till svårhittade missljud.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
du har inte "ståsula" d.v.s. däcket har format sig efter golvet om den stått still över vintern. sådana problem med bakdäcken kan vara luriga att komma på första gången man råkar ut för det.
inredning i ljuddämpare som rostat sönder så det ligger lös plåtbitar inne i ljuddämparen kan också ge upphov till svårhittade missljud.
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
felet är funnet. var till min bror på hans jobb ikväll o tog upp den på stora körbanelyften så man hade hjulen på marken och det ej spände i kardan på ngt vis. det var att främre knutkorset som är kass, ståsula har ja undvikit genom rejält pumpade däck. som tur är nu trots att bilen är engelsk så finns de knutkors i sverige då de är samma som volvo 140 serien bland annat. så snart blir ja av med oljudet sen nu när du säger det så har det blivit ett lite konstigt resonansljud i bilen o de kan ja ju förstå nu!! <!-- </EdIndex> --></div>erlan skrev:dåliga knutkors brukar orsaka vibrationer, som blir värre med ökande hastighet.
erlan
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ett tips. om det är rost utanför lagerskålarna är det lätt att något "öra" på knuten blir vint om man inte har snitsen att slå isär stången.
jag brukar fuska och skära korset i bitar så jag kan knacka alla skålarna inåt.
men då får man ju passa sig så man inte skadar stången eller medbringaren när man kapar/skär.
volvokorset till amason m.fl. finns lite överallt för det sitter även i kraftöverföringsaxlar till hyraulpumpar vinchar mm på maskiner av olika slag.
jag brukar fuska och skära korset i bitar så jag kan knacka alla skålarna inåt.
men då får man ju passa sig så man inte skadar stången eller medbringaren när man kapar/skär.
volvokorset till amason m.fl. finns lite överallt för det sitter även i kraftöverföringsaxlar till hyraulpumpar vinchar mm på maskiner av olika slag.