fs1 värre trimm
fs1 värre trimm
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej jag har börjat med ett fs1 projekt och skulle vilja ha svar på lite frågor angående trim
på min förra fs1:dx hade:
60cc
43mm topplock planat
16,5 insug/förgasare
32mm krök och ljuddäpare utan insatts
16/38 fram/bak drev
den gick ruskigt bra 95-100kmh på 3:ans växel på 4:an blev den för slö
nu hade jag tänkt att nya projektet skulle bli värre
och vill ha lite svar på om det änns är möjligt att genomföra
nya setupen:
portad 60cc
planat topplock
längre vevstake (självklart med cylinder spacer)
ombyggt insug med 19mm förgasare
och avstämt avgasarör
skulle det funka eller är det nåt av dessa saker som gör att effekten blir sämmre portingen kommer genomföras av någon som kan portning samma sak gäller avasröret <!-- </EdIndex> --></div>
på min förra fs1:dx hade:
60cc
43mm topplock planat
16,5 insug/förgasare
32mm krök och ljuddäpare utan insatts
16/38 fram/bak drev
den gick ruskigt bra 95-100kmh på 3:ans växel på 4:an blev den för slö
nu hade jag tänkt att nya projektet skulle bli värre
och vill ha lite svar på om det änns är möjligt att genomföra
nya setupen:
portad 60cc
planat topplock
längre vevstake (självklart med cylinder spacer)
ombyggt insug med 19mm förgasare
och avstämt avgasarör
skulle det funka eller är det nåt av dessa saker som gör att effekten blir sämmre portingen kommer genomföras av någon som kan portning samma sak gäller avasröret <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vi prata om cylindrar i en annan tråd om FS1, de finns 45mm borr
cylindrar till Yamaha Chappy med reedkorgen i cylindern istället
för blocket, potenta grejer och funkat förr, och då kan du gå upp
mer i milimeter på förgasarnivån om du skulle vilja det <!-- </EdIndex> --></div>
cylindrar till Yamaha Chappy med reedkorgen i cylindern istället
för blocket, potenta grejer och funkat förr, och då kan du gå upp
mer i milimeter på förgasarnivån om du skulle vilja det <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vad är tanken bakom längre vevstake? Det ger inget utom sänkt vevhuskomp.
Original reedventil klarar inte ens fullt flöde från en vanlig 16,5mm förgasare. Bör modfieras, bytas, eller hellre, använda den tidigare nämnda 45mm cylindern med plats för en större reed och rejäl förgasare. <!-- </EdIndex> --></div>
Dom 43mm FS1 cylindrar som funnits och köpa ett antal år nu har milt uttryckt förj*vligt dåligt gjutna kanaler. Grejer som ser ut på det viset ska inte ens gå bra.cobra karlsson skrev:Satans va bra den gick då![]()
![]()
inte ofta man hör att fs1or går så bra nå längre till skillnad mot ungdomen i slutet 70talet början 80 då gick dom bra
![]()
hälsn cobra

Vad är tanken bakom längre vevstake? Det ger inget utom sänkt vevhuskomp.
Original reedventil klarar inte ens fullt flöde från en vanlig 16,5mm förgasare. Bör modfieras, bytas, eller hellre, använda den tidigare nämnda 45mm cylindern med plats för en större reed och rejäl förgasare. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
läste på twostroke att det finns längre vevstakar till am6 motorena och det ger tydligen mer vrid <!-- </EdIndex> --></div>G-son skrev:Dom 43mm FS1 cylindrar som funnits och köpa ett antal år nu har milt uttryckt förj*vligt dåligt gjutna kanaler. Grejer som ser ut på det viset ska inte ens gå bra.cobra karlsson skrev:Satans va bra den gick då![]()
![]()
inte ofta man hör att fs1or går så bra nå längre till skillnad mot ungdomen i slutet 70talet början 80 då gick dom bra
![]()
hälsn cobra
Vad är tanken bakom längre vevstake? Det ger inget utom sänkt vevhuskomp.
Original reedventil klarar inte ens fullt flöde från en vanlig 16,5mm förgasare. Bör modfieras, bytas, eller hellre, använda den tidigare nämnda 45mm cylindern med plats för en större reed och rejäl förgasare.
Re: fs1 värre trimm
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Den gick då friskt med oportad cylle.16 mm förgasare och planad topp !!!chevy_57 skrev:hej jag har börjat med ett fs1 projekt och skulle vilja ha svar på lite frågor angående trim
på min förra fs1:dx hade:
60cc
43mm topplock planat
16,5 insug/förgasare
32mm krök och ljuddäpare utan insatts
16/38 fram/bak drev
den gick ruskigt bra 95-100kmh på 3:ans växel på 4:an blev den för slö
nu hade jag tänkt att nya projektet skulle bli värre
och vill ha lite svar på om det änns är möjligt att genomföra
nya setupen:
portad 60cc
planat topplock
längre vevstake (självklart med cylinder spacer)
ombyggt insug med 19mm förgasare
och avstämt avgasarör
skulle det funka eller är det nåt av dessa saker som gör att effekten blir sämmre portingen kommer genomföras av någon som kan portning samma sak gäller avasröret

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tänker du inte på vevpartierna med längre slaglängd? Slaglängd och längd på vevstaken är två olika saker.. <!-- </EdIndex> --></div>chevy_57 skrev:läste på twostroke att det finns längre vevstakar till am6 motorena och det ger tydligen mer vridG-son skrev:Dom 43mm FS1 cylindrar som funnits och köpa ett antal år nu har milt uttryckt förj*vligt dåligt gjutna kanaler. Grejer som ser ut på det viset ska inte ens gå bra.cobra karlsson skrev:Satans va bra den gick då![]()
![]()
inte ofta man hör att fs1or går så bra nå längre till skillnad mot ungdomen i slutet 70talet början 80 då gick dom bra
![]()
hälsn cobra
Vad är tanken bakom längre vevstake? Det ger inget utom sänkt vevhuskomp.
Original reedventil klarar inte ens fullt flöde från en vanlig 16,5mm förgasare. Bör modfieras, bytas, eller hellre, använda den tidigare nämnda 45mm cylindern med plats för en större reed och rejäl förgasare.
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.