Hur mycket trasigt gjutjärn har folk stående på hyllorna?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
bigge skrev:när du lärt dig svetsa i gjutjärn så kan du ge dig på aliminium :D de e en historia försig
Det vet jag att han vill, men att plånboken har sin egna vilja! :roll:
aa tyvär e det så :( man skulle vart rik fastdå vore de ingen sport <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Givetvis står aluminiumsvetsning med på schemat, men som sagt, dendär plånboken verkar ha en helt annan agenda. Har lite grejer som ligger och väntar på reparation om och när aluminiumsvetsningen funkar, men inget panikjobb så det får vänta tills jag har blivit rik(are). :( <!-- </EdIndex> --></div>
scoiattolo

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis som allt som i dagligt tal kallas gjutjärn är aluminium ett samlingsnamn på en rad legeringar med väldigt varierande egenskaper.

Vissa av dessa är relativt enkla att svetsa medan andra är omöjliga. Till de lättsvetsade hör bl a de legeringar som är vanliga i dagens cykelramar, medan sk flygplansaluminium, som många ficklampor är tillverkade av, är osvetsbart.

Som alternativ till svetsning finns goda möjligheter att löda med gott resultat. Lodet är då baserat på zink. I Classic Motor har Jim beskrivit hur detta kan göras på ett billigt och mycket elegant sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

scoiattolo skrev:Som alternativ till svetsning finns goda möjligheter att löda med gott resultat. Lodet är då baserat på zink. I Classic Motor har Jim beskrivit hur detta kan göras på ett billigt och mycket elegant sätt.
Är det Jim's mekarhörna? Har du någon länk??

Jag kommer ihåg i skolan när någon skulle svetsa i en förgasare och den bara smälte ihop i liten hög..... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
scoiattolo

Inlägg av scoiattolo »

56:an skrev:
scoiattolo skrev:Som alternativ till svetsning finns goda möjligheter att löda med gott resultat. Lodet är då baserat på zink. I Classic Motor har Jim beskrivit hur detta kan göras på ett billigt och mycket elegant sätt.
Är det Jim's mekarhörna? Har du någon länk??

Jag kommer ihåg i skolan när någon skulle svetsa i en förgasare och den bara smälte ihop i liten hög..... :lol:
Visst har jag en länk! Här kommer den:

http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100212/aluminiumlodning-med-zink

Jim kan man alltid lita på. Han skriver aldrig något som inte stämmer och har alltid prövat metoderna grundligt innan han delar med sig av sitt stora kunnande. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, det var värst, där ser man....

Jag är inte så bevandrad i motortidningar men jag brukar läsa i dom på vårdcentralens väntrum när jag är där. Jag visste heller inget om Jim förrän jag gick med här i Raketsport men nu börjar jag förstå det är en riktigt hejjare på att meka och reparera så jag bugar mig och visar största.... :respekt:

Jag tycker han skriver bra också och den kombinationen gör det helar lyckat.
Hoppas han har bra betalt för det är han värd..... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
scoiattolo

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Classic Motor har jag läst sedan 1983 då den fortfarande hette Signalhornet.

En bättre tidning är svårt att tänka sig. Om Jim är välbetald vet jag inte men att han är en sann entusiast är uppenbart. Att han dessutom väcker entusiasmen hos andra gör ju inte det hela sämre.

Många av artiklarna finns på hemsidan, tillgängliga för alla. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dagens misshandel av Sachscylinder. Slog bort ett öra och byggde upp ett nytt, den något udda svetstråden syns också... 8)

Bild

Bild

Bild

Mycket grovt avplanat med vinkelharry, men syns i alla fall att det inte är någon enorm mängd porer eller annat otrevligt i det uppbyggda godset. <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->duktigt!! detta vill vi se mera av :)
har själv en gassvets hemma men håller mig till att lappa bilen :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar