Avgaskrök till Husqvarna 4012 -60 (Roulette motor)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
mk2gti

Avgaskrök till Husqvarna 4012 -60 (Roulette motor)

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som kan tipsa om hur jag får till en ny krök till min Husqvarna 4012 med roulette motor (utanpåliggande gänga). Förstår att det inte är något man köper nytt över disk längre :roll:
Finns det någon sachs motor som har liknade krök som man kanske kan modifiera lite? Någon som vet något? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp en vanlig Sachs 28 mm underliggande krök och skarva på enligt bilderna. Men då måste du ha den gamla kröken med gängan kvar, den passar invändigt Sachsens krök.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Berätta hur du lött ihop detaljerna och samtidigt behålla så mycket som möjligt av kromet. :P

Har funderat på det där ibland. Rörmockarna har en värmeavledande pasta för att inte orsaka brand när dom lödskarvar kopparrör som går in i träväggar. Men om man inte vill köpa något tänker jag mig vira om trasor som blötlagts i kallt vatten. Vad säger du? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På övre bilden är den bara provmonterad, inte svetsad. Jag tror jag tog pinnsvetsen (man tager vad man haver), men det skulle nog bli snyggare med hårdlödning med mässing eller silverlod. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, vid närmare koll ser jag skarven inte är hopfogad.

Om jag skulle göra fogningen hade jag använt mässingslod eller AGA-brons som man också kallar det.

Om mopeden är otrimmad går det nog även bra med silverlod som inte fordras så hög värme.

Tyvärr har jag nog ingen silverlod och fluss till det vad jag kommer ihåg. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom att tänka på en sak, jag har hårdlött ett fäste på en Roulette-ljuddämpare som var kromad, det gick alldeles utmärkt. Efter puts så var kromet oskadat men själva lödskarven blev lite gul såklart, knappt synligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar