Vevaxel "balancering/riktning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
grahnen

Vevaxel "balancering/riktning

Inlägg av grahnen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej har någon koll på det där med vevaxelbalancering/vägning? Om man byter vevatake med lager måste man så klart rikta halvorna så de ej kastar. Detta kan jag förstå. Sätta upp axeln i dubbhål och använda indikatorklocka tror jag "de gör". Frågan är nu då det där med sk "balancering"? Är det samma sak? Eller roterar man det hela på något vis och "mäter" om det är obalans? Hur är det med vikten på kolv respektive motvikten på vevaxeln. Kan denna anpassas för optimal balans? Jag är ute efter att få min motor så vibbrationsfri som möjligt. Detta har 4 fördelar: bättre komfort, tystare moped med skrammel, ökad livslängd och lite högre effekt. Detta ka faktiskt acgöra om jag överhuvudtaget kan köra mopeden en längre sträcka. Har problem med vita fingrar. Jag vet att jag lämnat in en Yamaha dt vev med kolv för länge sedan till en Bosse Brolin. Mopeden blev helt undebar att köra. I princip inga vibbrationer alls. Tyst o.s.v. Möjligen någon som har koll på detta? (hållern Bosse på är han vid liv?) skulle vara oerhört tacksam för tips. Detta får kosta en hel del om så behövs. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man pratar om balansfaktor, på en vevaxel. En encylindrig motor vibrerar alltid vid något varv. Obalansen kan man manipulera med vikter, på motsatt sida vevstaken, oftast Volfram. Eller lätthål på var sida vevstaken. Obalansen brukar man plasera på ett varv där man sällan kör på.
Ett exempel, Sachs har orginal en vevstake av aluminium. Vid byte till en stålstake, som väger 11 gram mera än orginal, får man obalansen på maxvarv, vid en otrimmad motor. Tillläggas bör att det är min erfarenhet.
Vibrationerna i styret kan man eliminera med vikter inne i styret, i ytterändan. Om styret vibrerar, så passar svängningarna in med vibrationerna från motorn. justering av längden och vikten i ändan på styret, minskar vibrationerna. <!-- </EdIndex> --></div>
grahnen

Inlägg av grahnen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Man pratar om balansfaktor, på en vevaxel. En encylindrig motor vibrerar alltid vid något varv. Obalansen kan man manipulera med vikter, på motsatt sida vevstaken, oftast Volfram. Eller lätthål på var sida vevstaken. Obalansen brukar man plasera på ett varv där man sällan kör på.
Ett exempel, Sachs har orginal en vevstake av aluminium. Vid byte till en stålstake, som väger 11 gram mera än orginal, får man obalansen på maxvarv, vid en otrimmad motor. Tillläggas bör att det är min erfarenhet.
Vibrationerna i styret kan man eliminera med vikter inne i styret, i ytterändan. Om styret vibrerar, så passar svängningarna in med vibrationerna från motorn. justering av längden och vikten i ändan på styret, minskar vibrationerna.
Tackar. Just det där ordet balansfaktor är då intresseant. Jag har hört någon säga typ "man brukar lägga dem på 85%" Vad menar man med detta? Det är väll inte så att man sätter upp vevaxeln i en rigg i dubbhålen och monterar kolven. Sedan låser vevstaken med t.ex. en tape i sitt längsta läge (ÖD) skall då vevaxeln stå still i alla lägen? D.v.s. Man skulle kunna anpassa kolven genom att slipa bort material (och polera den) så den väger jämt?? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar