elschema till mustang mamba?
elschema till mustang mamba?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå
det finns möjligtvis inte någon vänlig själ som har ett elschema till en mustang mamba.
och skulle kunna lägga upp en bild.
fick nämligen en mamba häromdan som är totalrenoverad och det ända som var kvar var elen och lite småtjafs. så nu ska jag försöka få ihop det och ett elschema skulle underlätta något så fruktansvärt <!-- </EdIndex> --></div>
det finns möjligtvis inte någon vänlig själ som har ett elschema till en mustang mamba.
och skulle kunna lägga upp en bild.
fick nämligen en mamba häromdan som är totalrenoverad och det ända som var kvar var elen och lite småtjafs. så nu ska jag försöka få ihop det och ett elschema skulle underlätta något så fruktansvärt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du utanpåliggande tändspole (1977-) eller "vanlig" tändspole (-1976) ?
Om du har gamla tändplattan med inbyggd tändspole så kan du använda det här elschemat, visserligen till en MCB men det funkar lika bra ändå.

gul - belysning 15W
svart - dödare
grå - bakljus 3W
grön - bromsljus 5W
Har du nyare modellen med utanpåliggande tändspole då är det lite andra färger (ut från själva tändplattan) att hålla rätt på :
grön - blinkers
blå - tändspole primär
gul - belysning 15W
grå - bakljus 3W
gul/grön - bromljus 5W <!-- </EdIndex> --></div>
Om du har gamla tändplattan med inbyggd tändspole så kan du använda det här elschemat, visserligen till en MCB men det funkar lika bra ändå.

gul - belysning 15W
svart - dödare
grå - bakljus 3W
grön - bromsljus 5W
Har du nyare modellen med utanpåliggande tändspole då är det lite andra färger (ut från själva tändplattan) att hålla rätt på :
grön - blinkers
blå - tändspole primär
gul - belysning 15W
grå - bakljus 3W
gul/grön - bromljus 5W <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är utanpåliggande tändspole
så om nån har ett elschema till det så vore det kalas.
kanske är en dum fråga men de tre kablarna som kommer ut ur själva motorn vad är vad där?
de tre kablarna har färgerna:
Svart
Grön
Grå eller beige (antagligen grå) <!-- </EdIndex> --></div>
så om nån har ett elschema till det så vore det kalas.
kanske är en dum fråga men de tre kablarna som kommer ut ur själva motorn vad är vad där?
de tre kablarna har färgerna:
Svart
Grön
Grå eller beige (antagligen grå) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om du fixar några bilder på din tändplatta så blir det nog mycket enklare att förklara hur du ska koppla. <!-- </EdIndex> --></div>
Har du bara tre kablar ut från tändplattan ?joal skrev:det är utanpåliggande tändspole
så om nån har ett elschema till det så vore det kalas.
kanske är en dum fråga men de tre kablarna som kommer ut ur själva motorn vad är vad där?
de tre kablarna har färgerna:
Svart
Grön
Grå eller beige (antagligen grå)
Om du fixar några bilder på din tändplatta så blir det nog mycket enklare att förklara hur du ska koppla. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://imageshack.us/photo/my-images/21/photo20120411181635.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/194/photo20120411181720.jpg/
här är lite bilder på de tre kablar som kommer ut ifrån motorn och även en på den utanpåliggande tändspolen. <!-- </EdIndex> --></div>
http://imageshack.us/photo/my-images/194/photo20120411181720.jpg/
här är lite bilder på de tre kablar som kommer ut ifrån motorn och även en på den utanpåliggande tändspolen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om du tar bort svänghjulet och jämför din tändplatta med bilderna nedan så ska du nog få fart på din moppe

Några kablar syns det knappt var dom är anslutan, ska försöka förklara så gott det går....
blå - tändspole primär, ansluten på brytarspetsen sen vidare till kondensatorn (svart kabel) och sen blå igen till den undre/nedre spolen på bilden
gul - belysning 15W, den övre/undre spolen ansluten till höger.
grå - bakljus 3W
gul/grön - bromljus 5W, den övre/undre spolen ansluten till vänster.
orange kabel kan du strunta i då den ska mata blinkersen.
<!-- </EdIndex> --></div>
OK, ser ut som någon har bytt kablarna.joal skrev:http://imageshack.us/photo/my-images/21 ... 81635.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/194/photo20120411181720.jpg/
här är lite bilder på de tre kablar som kommer ut ifrån motorn och även en på den utanpåliggande tändspolen.
Om du tar bort svänghjulet och jämför din tändplatta med bilderna nedan så ska du nog få fart på din moppe

Några kablar syns det knappt var dom är anslutan, ska försöka förklara så gott det går....
blå - tändspole primär, ansluten på brytarspetsen sen vidare till kondensatorn (svart kabel) och sen blå igen till den undre/nedre spolen på bilden
gul - belysning 15W, den övre/undre spolen ansluten till höger.
grå - bakljus 3W
gul/grön - bromljus 5W, den övre/undre spolen ansluten till vänster.
orange kabel kan du strunta i då den ska mata blinkersen.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för hjälpen
ska försöka mig på detta i helgen. och får se ifall jag fixar det.
jag är bättre på mek och lackering intehelt väck på el heller men när man inte ens vet hur det ska se ut eller vad som är vad så
men nu börjar det klarna efter tipsen tack igen.
men kan det vara såhär att anledningen att jag bara har tre kablar är att jag inte har någon bromskontakt (för det finns det inte ens något fäste för) och blinkers utan bara
matarkablar till tändningen, belysningen och bakljuset ? kanske <!-- </EdIndex> --></div>
ska försöka mig på detta i helgen. och får se ifall jag fixar det.
jag är bättre på mek och lackering intehelt väck på el heller men när man inte ens vet hur det ska se ut eller vad som är vad så

men nu börjar det klarna efter tipsen tack igen.
men kan det vara såhär att anledningen att jag bara har tre kablar är att jag inte har någon bromskontakt (för det finns det inte ens något fäste för) och blinkers utan bara
matarkablar till tändningen, belysningen och bakljuset ? kanske <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Alla Mustang Mamba hade bromsljus från fabrik.
Bromsljuskontakten fäster du mellan ett hål på insidan svingen och själva bromsstaget, syns på bilden om du kollar noga.

Så här ska bromsljuskontakten se ut.

Fjädern hakar du i hålet i svingen (i närheten av stoppklacken till bromsskölden) och kontakten skruvas fast på bromsstaget, om fästörat på bromsstaget fattas så kan du använda den lilla klämman på bilden.
http://www.norscand.com/bromskontakt-universal-drag-p-11524-c-1625.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
Kan väl vara så men det ser ut som att kablarna är bytta då färgerna ej stämmer, varken med nya eller gamla tändplattan.joal skrev: men kan det vara såhär att anledningen att jag bara har tre kablar är att jag inte har någon bromskontakt (för det finns det inte ens något fäste för) och blinkers utan bara
matarkablar till tändningen, belysningen och bakljuset ? kanske
Alla Mustang Mamba hade bromsljus från fabrik.
Bromsljuskontakten fäster du mellan ett hål på insidan svingen och själva bromsstaget, syns på bilden om du kollar noga.

Så här ska bromsljuskontakten se ut.

Fjädern hakar du i hålet i svingen (i närheten av stoppklacken till bromsskölden) och kontakten skruvas fast på bromsstaget, om fästörat på bromsstaget fattas så kan du använda den lilla klämman på bilden.
http://www.norscand.com/bromskontakt-universal-drag-p-11524-c-1625.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Njae, om du skall byta "färg" på kablarna till rätt färg är det väl bara å köra på, Jag brukar fota det jag skall ta isär för att komma ihåg hur det satt, ibland kan den enklaste sak var svår om man inte kommer ihåg, det är frustrerande.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du ska löda på spolarna och kondensatorn så var försiktig så att du inte värmer sönder lacken på spolarna, kondenstatorn tycker heller inte om värme.
Ju större lödkolv du använder, desto kortare tid behöver du värma det som ska lödas.
Renligheten vid alla lödarbeten är A & O, skrapa rent ytorna så att all oxid försvinner och torka sedan rent med T-röd.
Om man vill så kan man förtenna ytorna man ska löda på, då fäster sedan dina kablar blixtsnabbt.
Sen när allt sitter på plats igen så får du justera in spolarna mot svänghjulet Lagom spel är väl ungefär 0.20mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Ju större lödkolv du använder, desto kortare tid behöver du värma det som ska lödas.
Renligheten vid alla lödarbeten är A & O, skrapa rent ytorna så att all oxid försvinner och torka sedan rent med T-röd.
Om man vill så kan man förtenna ytorna man ska löda på, då fäster sedan dina kablar blixtsnabbt.
Sen när allt sitter på plats igen så får du justera in spolarna mot svänghjulet Lagom spel är väl ungefär 0.20mm. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det Cobra5000 skriver är helt sant, men jag i min enfald tog det som givet 
Det är bara att testa sig fram, nångång är ju den 1:a man lär sig på misstagen. Lycka till. Om du nån gång skall tänka på att köpa nytt tändsystem, och det är till en bruksmoppe så köp ett Kokusan, många kommer säkert protestera nu, men på en bruksmoppe duger kokusanet gott. Jag själv skall satsa på ett PVL eller HPI till min CS. <!-- </EdIndex> --></div>

Det är bara att testa sig fram, nångång är ju den 1:a man lär sig på misstagen. Lycka till. Om du nån gång skall tänka på att köpa nytt tändsystem, och det är till en bruksmoppe så köp ett Kokusan, många kommer säkert protestera nu, men på en bruksmoppe duger kokusanet gott. Jag själv skall satsa på ett PVL eller HPI till min CS. <!-- </EdIndex> --></div>