Hur fila kolven för bättre bottendrag?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Anglia59

Hur fila kolven för bättre bottendrag?

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ske renovera motorn till min Örnen (Puch) och eftersom det är längesedan jag filade någon kolv vill jag se om det finns några tips här.

Jag är inte ute efter någon större fart utan hellre bättre bottendrag så man slipper gå upp för backarna.... det räcker om mopeden gör ca 30-40km/h

Har sökt runt lite på oika sidor och det verkar förespråkas olika sätt att fila kolven bla lucka, jacka och även några rekomenderar att höja cylindern med tjockare packning bla.

Finns det någon som har bra koll på det här? <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är en vanlig Puch motor, så ta ut pluggen om
du vill ha den starkare. Visst kommer den gå fortare
än 30-40, men man behöver ju inte köra med fullgas
jämt. <!-- </EdIndex> --></div>
Anglia59

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var just det jag inte tänker göra, en kolv är billigare och enklare att återställa. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om jag minns rätt så är väl puchen så smart designad i insuget så pluggen behöver inte sitta med presspassning. har nått minne från yngre dar att vissa puchåkare polerade av pluggen några hundradelar, och sedan hade dom bara en blocknyckel i fickan, så kunde dom stanna, skruva loss förgasaren från cylindern och sedan släppa tillbaks eller fiska upp pluggen efter behag och polisrisk.
puch och tomos var ju dom tacksammaste motorerna att bara ta ur pluggen på.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska du ha en stark motor som inte varvar mer så bredda avgasporten,
och höj kompressionen.Vill du att den ska varava lite mer så tillverka en aluminium packning under cylinder foten och bestycka om förgasaren så har du en moped med sannsad och trevlig karaktär :wink:
Att öka insugs durationen enbart gör mariginell skillnad om du verkligen vill ha en trevlig stark moppe. <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borra cylindern till 41 mm så blir den ju bra mycket starkare samt svårare att se för polisen om man nu tänker på dom <!-- </EdIndex> --></div>
Anglia59

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:Vill du att den ska varava lite mer så tillverka en aluminium packning under cylinder foten och bestycka om förgasaren så har du en moped med sannsad och trevlig karaktär :wink:
Tack! var sådana tips jag ville höra om.
Hur tjock "borde" man göra packningen, lär inte finnas något rakt svar på den frågan men antar att det räcker med 1mm eller där någonstans. <!-- </EdIndex> --></div>
Anglia59

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cylindern är 38mm och loppet är i bra skick så borrning blir sista utvägen, tanken är som sagt att få till en motor med trevlig karaktär med enkla medel.

Vill jag trimma mera finns det mängder med andra delar att köpa..... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag läser vad du skriver så vet jag inte riktigt vad du är ute efter :oops:
Du vill göra så lite som möjligt
Det sa inte kosta nåt
och moppen ska bli urstark men inte gå fortare än 40

Det här verkar vara en omöjlig ekvation

Billigast är att ta ur pluggen (köp en beg utan plugg om du inte vill ta ur på den du har)

http://www.tradera.com/cylinder-puch-auktion_100703_153510106

Sen köper du ett 10k framdrev, Då kan du klättra i berg med den i 40km/h <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Anglia59

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har varken skrivit att det inte får kosta något och har inte heller nämnt några krav på att den ska gå som en traktor, vill bara förbättra originalet lite utan att behöva ta ur pluggen.

Och ska man ändå trimma mer finns det mänger med tillbehör jag kan köpa men det är inte intressant till just den här motorn.

Mats T gav ett bra och seriöst förslag med enkla åtgärder som jag kommer att prova med. Annars får det bli helt original utförande. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Anglia59 skrev:Var just det jag inte tänker göra, en kolv är billigare och enklare att återställa.
Det var detta inlägget jag tänkte på

Och jag undrar om MatsT s recept gör nån större skillnad med pluggen kvar
men du kan ju prova bredda utblåset men då har du gjort ingrepp i cylindern också

En lösning är att höja vevhuskompet.
Mura i allt dödutrymme med kemisk metall även hålen i vevskinkorna
Om du ska renovera så köp en topracing vev den har hålen pluggade

Med mindre "dödutrymme" så blir "suget" hårdare så den hinner suga in mer genom pluggen
Sen blir det ett högre tryck när blandningen ska upp genom kanalerna till förbränningsrummet

Det är bara att testa
Sen är det väl så att alla andra börjar med att ta ur pluggen...

Vi kanske har en början till en ny tråd här
"Toppfart med pluggen kvar"
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att spara cylindern på min ILO har jag justerat endast kolven. En "lucka" i underkant mot insuget ca 8 mm hög. Sedan har jag filat överkanten på kolven, vid överströmmarna och utblåset. Överströmmarna pekar urfilningen bakåt och utblåset rakt fram. Jag har filat tills det är 0,5 mm kvar till kolvringen. Alla kanter är rundare för att minska virvlar i flödet och glödtändning. Dessutom har jag en kugge mera fram på drevet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->trimmad kolv och två kugg drevat (fram) är ju en riktig klassiker.
det var väl många som åkte med liknande setup på 70-talet.
3 mm var lagom att fila bort på en sachs.

efter en seriös diskusion med en av poliserna som plundrat min 50ss på trimmade delar. (jag ville inte åka dit på någon fistrimmning jag inte viste om
, ännu närmare körkortet.) jag hade även studerat deras handbok för flygande besiktning som vi hade på fordonsutbildningen på den tiden.
då kom det i alla fall fram följande intresanta fakta: gällde sachs, övriga märken var vid tidpunkten ointresanta.
dom hade inte några mått på avgasporten. så den kunde jag sota med slipstift.
dom hade inget mått på cylinderhöjden. så jag kunde ta ett finskär på drygt en mm på tätningsytan för att få tätt.
insugsporten räknade man minsta diametern så jag justerade insuget så det blev koniskt, större in mot cylindern.
samma med förgasaren minsta diametern, så där tog jag och justerade den med en konisk brotch.
efter en kvälls arbete med att leta på det perfekta tändläget så gick den riktigt fint.
enda problem som återstod var att få kompisarna att tro på att min compact var otrimmad, det lyckades jag alldrig med. hurvida polisen hade avslöjat den vet jag inte, men min 1279a går med ungefär samma setup + borrad till 6e överdim och balanserad statiskt på två linjaler, eller ändrad balansfaktor om ni så vill.
alla spel chimsade så nära maxspel som möjligt.

på etnol.nu så har jag sett skrivet att pluggade puchar verkar svar bra på att köras på e85. spritens kylande effekt gör nog märkbar skillnad med så litet hål i pluggen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

erlan skrev: efter en seriös diskusion med en av poliserna som plundrat min 50ss på trimmade delar. (jag ville inte åka dit på någon fistrimmning jag inte viste om
, ännu närmare körkortet.) jag hade även studerat deras handbok för flygande besiktning som vi hade på fordonsutbildningen på den tiden.
då kom det i alla fall fram följande intresanta fakta: gällde sachs, övriga märken var vid tidpunkten ointresanta.
dom hade inte några mått på avgasporten. så den kunde jag sota med slipstift.
dom hade inget mått på cylinderhöjden. så jag kunde ta ett finskär på drygt en mm på tätningsytan för att få tätt.
insugsporten räknade man minsta diametern så jag justerade insuget så det blev koniskt, större in mot cylindern.
samma med förgasaren minsta diametern, så där tog jag och justerade den med en konisk brotch.
efter en kvälls arbete med att leta på det perfekta tändläget så gick den riktigt fint.
enda problem som återstod var att få kompisarna att tro på att min compact var otrimmad, det lyckades jag alldrig med. hurvida polisen hade avslöjat den vet jag inte
Kul story men hur snabbt gick den då med smygtrimmningen? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Mats T

Inlägg av Mats T »

Anglia59 skrev:
Mats T skrev:Vill du att den ska varava lite mer så tillverka en aluminium packning under cylinder foten och bestycka om förgasaren så har du en moped med sannsad och trevlig karaktär :wink:
Tack! var sådana tips jag ville höra om.
Hur tjock "borde" man göra packningen, lär inte finnas något rakt svar på den frågan men antar att det räcker med 1mm eller där någonstans.
1MM gör på ett väldigt grovt ca 10 grader i duration på samtliga portar.
Vilket kan vara lämpligt i grova drag om det inte ska bli någon varv maskin som inte har något i botten
Men tänk då på att göra en kolvlucka ,Då insug minskar i duration då man flyttar upp cylindern :wink:

Gjorde en flak moped maskin åt en herre för ett tag sedan då han ville köra tunga prylar från båten , med höjd komp bred avgasport samt höjd cylinder på 1mm ,det vart arbetshäst av den :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar