Problem med MCB 1155

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ahslund

Problem med MCB 1155

Inlägg av ahslund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har mot bättre vetande just skaffat mig en Monark 1155 (1965). Gammal hederlig trampmoppe. Jag har kört den några dagar och den har gått bra, men plötsligt går den inte längre. Jag kan starta den, men den dör efter några sekunder. Ibland kan jag åka ett tiotal meter.

Jag har rengjort förgasaren (en encarwi h9), kollat att flottören fungerar - men icke! Bör kanske nämna att det sitter en automatväxlad HVA-motor på underverket. Det är inte heller något stopp i bränsleslangen. Har också testat att starta utan bensinlock, tänkte om det kanske var vakuum i tanken. Nu har jag slut på idéer - kan ju faktiskt inget om motorer (herregud - jag är ju historielärare!).

Någon som har något tips?

Dessutom vore det kul att hitta originaldekalerna till bensintanken. Har sökt på nätet, men inte hittat Någon som har en bra länk? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Infästningen för bränsleslangen på flottörhuset går att skruva av, därunder sitter ett filter som ofta är fullt med skit. Det är många som inte känner till detta... Om du inte har rengjort där - gör det. Jag tycker det låter som ett bränslerelaterat problem. <!-- </EdIndex> --></div>
ahslund

Inlägg av ahslund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att filtret redan är borttaget, eftersom det sitter ett bränslefilter på bensinslangen. Blir dock osäker ... får kolla. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla för det ska sitta där.. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När motorn stannat vrid genast av soppakran skruva upp flottörlocket, om flottören är tom. är det nåt jox mellan tank å förgasare (logiskt va)

Har du soppa i flottören så är förmodligen ett munstycke tätt prova detta genom att: provstarta motorn om den ej startar med soppa i flottören ta å spraya in bränse i en pipett genom förgasarhålet (glöm inte att ge full gas ) startar motorn är det ett förgasarfel.

Startar den inte efter den behandlingen så är det Tändningsfel både kondning å svänghjul kan ge dessa fenomen ibland har jag åkt 4km å moppen dör. Sedan startar den snällt igen dagen efter.. :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket bra beskrivet, Du är en riktig moped doktor mistick_yes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
ahslund

Inlägg av ahslund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade mycket riktigt ett smutsigt filter väl dolt i flottörhuset. Den är nu rengjort och jag har kontrollerat att det rinner bensin in till flottören. Tyvärr hann jag inte mer idag (lyckades tappa filtret på garagegolvet och fick leta i säkert 30 minuter innan jag hittade det). Lyckades emellertid inte få igång skithögen.

Ska testa dr.novolettes första tips nästa gång.
Tändningsfel både kondning å svänghjul kan ge dessa fenomen
Låter jobbigt? Hur fixar man sådant? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Moppar som har stått längre tid och man börjar köra med dom, när dom blir varma lossnar sot i ljuddämparen som sätter igen längst bak i dämparen. <!-- </EdIndex> --></div>
ahslund

Inlägg av ahslund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Moppar som har stått längre tid och man börjar köra med dom, när dom blir varma lossnar sot i ljuddämparen som sätter igen längst bak i dämparen.
Hur rengör man bäst en ljuddämpare? Autosol har jag använt till utsidan, men jag gissar att det inte fungerar till insidan. :P

Vill redan nu passa på att tacka för alla tips och råd! Tack! <!-- </EdIndex> --></div>
ahslund

Inlägg av ahslund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jakten på sanningen fortsätter ...

Skruvade upp ljuddämparen idag, men hittade knappt något sot. Följde sedan dr.novolettes anvisningar - stängde av soppakranen när mopeden dog. Tyvärr fanns det bensin i flottören vilket kanske inte är så bra? Ska jag utgå ifrån att det är något fel på tändningen?

Är fortfarande rådlös. Ska försöka fixa en annan förgasare och se om moppeeländet startar då.

En frågor till er som vet:

Kan detta fel bero på för mycket olja i bensinen? (vad är en lagom procentsats?) <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Vanlig" blandning ligger mellan 2-4% beroende på vem du frågar (kommer nog en hel del olika åsikter på det här...). Men jag tror inte att ditt problem skulle bero på oljehalten i bensinen. Jag skulle börja med att plocka av förgasaren och rengöra den grundligt och blåsa ur alla håligheter med tryckluft. Kvarstår problemet så skulle jag skaffa nytt stift och kondensator och om det fortfarande inte funkar byta tändspole.
Har du haft lös bensinkranen och rengjort den? <!-- </EdIndex> --></div>
ahslund

Inlägg av ahslund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förgasaren är rengjord med tryckluft, så jag tror inte problemet ligger där. Tändstiftet är nytt och det rinner bensin från soppaslangen.

När det gäller kondensator och tändspole är jag helt grön. Vet knappt var de sitter om jag skall vara ärlig. Finns det månne någon trevlig guide som kan vägleda en glad amatör? Eller någon som kan tipps om en bra bok?

Känns som det börjar bli dags att lämna in mopeden för reparation. Skulle ju vara roligt att åka lite innan vädret går sönder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ahslund skrev: Skulle ju vara roligt att åka lite innan vädret går sönder.
En del av oss kör året runt.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att byta tändspole och konding är inget problem, även för en nybörjare. Du behöver en svänghjulsavdragare (finns att köpa där man säljer mopeddelar tex www.alvars.se) och förslagsvis en skruvmejsel samt en hylsnyckelsats och en skiftnyckel. Lossa kablarna från den grå(?) plattan på motorn och kom ihåg eller skriv ner hur dom sitter. Skruva av vänster kåpa på motorn. Lossa centrummuttern på svänghjulet. Applicera avdragaren och dra loss detsamma. Skruva loss tändplattan. Tändspolen är den spolen som tändkabeln kommer från och kondensatorn är den lilla runda grejen som sitter kopplad till tändspolen via en liten kabel som går vidare till brytarna. Lossa tändspolen och ta bort den. Kondensatorn kan du knacka ur med en hylsa. Knacka den "bakåt". Sedan är det bara att montera de nya grejerna. Knacka i den nya kondingen bakifrån. Många kondingar har en mutter för anslutning, om du inte vill löda så ska du köpa en sån. Det finns sprängskiss över tändsystemet till flinta här på sidan, skriv ut en sån och studera om du är osäker. lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
ahslund

Inlägg av ahslund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu bytt kondensator utan att mopeden går bättre. Nästa projekt blir att byta tändspole. Bör man köpa ett stefa-original eller går det bra med en universalspole (med rätt cc såklart)?

När jag skruvade upp svänghjulet såg jag att det liksom stack ut saker ur "ljusspolen" (?) (den däringa saken med lindad koppartråd). Bör även den bytas? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar