Hur fila kolven för bättre bottendrag?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1 grad i tdc eller en grad halvvägs i cylindern. Ganska stor skillnad. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:
erlan skrev: efter en seriös diskusion med en av poliserna som plundrat min 50ss på trimmade delar. (jag ville inte åka dit på någon fistrimmning jag inte viste om
, ännu närmare körkortet.) jag hade även studerat deras handbok för flygande besiktning som vi hade på fordonsutbildningen på den tiden.
då kom det i alla fall fram följande intresanta fakta: gällde sachs, övriga märken var vid tidpunkten ointresanta.
dom hade inte några mått på avgasporten. så den kunde jag sota med slipstift.
dom hade inget mått på cylinderhöjden. så jag kunde ta ett finskär på drygt en mm på tätningsytan för att få tätt.
insugsporten räknade man minsta diametern så jag justerade insuget så det blev koniskt, större in mot cylindern.
samma med förgasaren minsta diametern, så där tog jag och justerade den med en konisk brotch.
efter en kvälls arbete med att leta på det perfekta tändläget så gick den riktigt fint.
enda problem som återstod var att få kompisarna att tro på att min compact var otrimmad, det lyckades jag alldrig med. hurvida polisen hade avslöjat den vet jag inte
Kul story men hur snabbt gick den då med smygtrimmningen?
hur fort den första 1980 gich vet jag inte, men 1279an ökade från 37 på orginal hastighetsmätaren till 46. sedan snodde jag hastighetsmätaren till min erlan så jag har ingen koll på om den tappat något när den fått gå ett pår somrar. enbart blanseringen gjorde 3 km på mätaren.den veven var dock hemsk i balansering, gick knapt att sitta ner på moppen.
tyvärr så äger jag ännu ingen gps så någon "ärlig" hastighetsmätning kan jag inte göra.
mopeden är skodd med carideng finnabbade nabbdäck eftersom den används lite offroad. så det finns jo mera lättrullade däck.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Problemet med att låta pluggen sitta kvar är att
motorn går med akut andnöd.Och får inte motorn
luft/bränsle så kommer den aldrig ge någon
effekt/vrid. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man kör den orörd, har man en viss max strömmningshastighet, genom pluggen. Om man justerar tider, ökar man suget och srtömmningshastiheten, genom pluggen.
Ex om kolven öppnar insuget vid ett visst läge, då börjar det suga genom pluggen. Strax innan har insuget varit stängt och inget flöde. Filar man en lucka i kolven öppnar den tidigare och flödet kommer igång tidigare. <!-- </EdIndex> --></div>
94482

Inlägg av 94482 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Citat:
En lösning är att höja vevhuskompet.
Mura i allt dödutrymme med kemisk metall

vilken kemisk metall rekomenderar ni ska bygga upp lite bakom skruven på bilden
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vilken bild ? :? <!-- </EdIndex> --></div>
herdware

Inlägg av herdware »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Så här ser bilden tydligen ut. (Klicka för större) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar