Skoterett - SÅLD

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Dessutom grattis till att få fatt i en Flinta för 350 kr! På en marknad hittade jag en som de ville ha 3500 för - orenoverad... :shock: :evil:
Oj, det var ju våldsamma pengar. Jag är själv förvånad att jag fick den för 350 kr på Tradera. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På Tradera?? Är den komplett? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej inte komplett, allt löst var bortplockat i princip. Men det som var kvar är fint, inga skador vad jag kan se och som sagt glappfri vev :D

Bild från auktionen;

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och jag som sålde ett flinta (3vxl) motorblock för 700kr på tradera. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->PHU, då kan min avundsjuka lugna sig... Tradera är ju annars lite lustigt, beroende på när varan är ute så kan man göra klipp eller dras med i sanslösa budkaruseller. Likadant när man säljer - jag har tex fått allt ifrån 390 till 1600 kr för samma sorts datorpryl vid några olika tillfällen... :shock:
Och 700kr, det var vad jag gav för min kompletta Sachsrova - men det var på Blocket. Och jag har inte startat den än, i och för sig... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inget nytt på skoterett-fronten tyvärr. Höll på för ett tag sedan och skulle byta stödfjäder men jag fick inte loss den lilla sprinten för fjädern så det slutade med att jag riktade stödet och det räckte tydligen för att den skulle stå rakt och snyggt. Får se om det slår i backen i fortsättningen.

Skulle ta mig en tur häromkvällen men tji fick jag. Brummar igång på startgas men någon soppa verkar komma fram så jag gav upp. Hade inte riktigt tid att riva halva moppen för att få loss förgasaren och ge den en omgång.

Får ta tag i det nån kväll framöver.

Kan inte bestämma mig för om jag ska göra en seriös lack eller bara slipa av, fixa ev bucklor och måla den med nån vitfärg som går bra att rolla. Det senare alternativet är ju billigare och går mycket snabbare. Det första alternativet innebär en stor risk för att den blir stående i flera år om jag känner mig själv.

Den skoterett jag hade som 13-åring var taskigt ommålad i vitt så mitt första alternativ skulle ju vara korrekt i det avseendet :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Långvårdsfall är ju en klassiker när man försöker vara lite ambitiös... :roll:
Ska bli intressant att höra vad du hittar inne i din förgasare. I min är jag numera ganska säker på att det bor små :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har lite planlöst börja slipa på Fröken nu. Många lager färg... och tjocka :twisted: Men, men, en timma här och en halvtimme där torde ge resultat till slut.

Men.. jag har svårt att bestämma mig. Jag gillar ju fina och originallika mopeder och är därför sugen på att lacka den vit igen... å andra sidan har jag alltid velat haft en mattsvart moppe med röda/gröna/gula/orange fälgar och lite fräna dekaler.. kanske ett sadelöverdrag i flake.

Blir den vit så tror jag att mina egna krav på finish kommer att, vare sig jag vill eller inte, höjas för att till slut spåra ur.... Blir den mattsvart så är det ju en annan sak....

Svårt val alltså. Jag har inte tid och ork att göra en superoriginalrenovering av en moped till (som jag ännu inte är klar med :roll: ). Dels för att det tar sån tid och kostar såna pengar och dels för att jag förmodligen blir alldeles för rädd om den och således inte använder den särskilt mycket.

Vad göra? Är jag en idiot som förstör en bit svensk motorkulturhistoria (hahahahaha...) genom att blåsa på mattsvart och skoja till det lite?
Färg går ju att ändra på....

Vad tycker ni? <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker man kan lacka nästan hur man vill så länga man inte förstör några karossdelar, men det är min åsikt <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst! Några planer på att sätta kapskivan i henne har jag inte. Just nu lutar det nog åt vit garagelack iallafall.

Slipar nån stund när jag får tid över. Huvva vad många lager färg det var på framskärm och benskydd. Originallack, grå fulfärg, grundfärg och en smetig blåmetallic. Nåt lager har krackelerat i fula sprickor så enda sättet att få ordning på det är att slipa plåtrent...men den blå lacken kladdar ihop och sätter igen slippappren (ja jag har slipmaskin). Det blev till att ta fram stålborsten (mässingsborst) till borrmaskinen och fräsa av det värsta, resten tar jag med slipmaskinen....

Men...det tar tid. Hoppas kunna få färg på de stora delarna innan det blir vinter, då kan jag fixa småprylar och sätta ihop den under vintern.

Vis av erfarenhet vet jag att mina planer ofta går i stöpet man man vet aldrig. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådärja, nu är 4 lager färg eliminerade från framskärmen.

Bild

Tur att det bara är de blålackade partierna som kräver såhär mycket jobb. Övriga partier är betydligt mer lättjobbade, har ju bara 3 lager :lol:

Bild

Snabblack? Pyttsan, får ju slipa i många timmar till... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar bli många timmar i garaget för dig. Rent och snyggt blir det i alla fall.

Du fråga på Skoterett-Bild tråden om hur våran går. Den går alldeles utmärkt. Den är original och det märks i branta uppförsbackar då den känns trött. Annars så märker vi inte av några svagheter eller värmebekymmer.
Enda minuset är att vi bara har "spring/promenad-start", men jag har inte brytt mig om det eftersom den startar på "första-rullet" med full choke och halvgas.

Film - Skoteretten <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ajabaja ingen hjälm... staff_italiamac_fastidioso.gif.... .. evildevil <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Opps! :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg ju ut att prutta på fint den där :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar