mc körkort

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
reggaefisken

mc körkort

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanske fel forum, men jag häger inte på några andra bensin drivna forum :lol:
Nästa år ska jag ta bil och mc körkort
bil körkortet är jag inte alls intresserad av, det är mer ett måste.
Men mc körkortet har jag velat ha länge!

då kommer frågan!
Jag kommer var 24 när jag tar kk, så det naturliga är att ta A obegränsad
Men min dröm sen 14års ålder har varit en Husqvarna rödmyra.
Jag är inte alls intresserad av att köra ett fullblod monster på miljoners kubik specielt när man är en klen 70kg kille

Så har ni något tips på en veteran mc i samma stil som rödmyran som kan bli godkänd att köra upp för A begränsad eller A obegränsad? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de du behöver är hästkrafter och mycket vikt egentligen, sen behöver
du ju en tillräckligt bra styrgrad på motocykeln för att den ska lämpa sig på uppkörningen.

de bästa skulle ja tycka är att köpa en billig modern motorcykel med bra
bromsar och som är lätt att hantera, då blir både övningskörning och
uppkörning bra mycket lättare och säkrare en om du skulle trassla dig ut
i trafiken på en gammal tvättställning från 1892

sen när du har din behörighet så säljer du övningshojen och köper drömbågen i dina ögon <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok, men blir det lättare att skaffa A begränsad än A obegränsad.

På begränsad måste du upp till 400cc men max 25kw.
Känns som begränsad mc blir billigare att köpa och lättare att hantera?

Eller det är skit samma?

Sj har jag bara kört 50-250cc maskiner så har ingen erfarenhet av tyngre än det... förstår att vikten ökar och allt det medför.
Dvs tyngre mc blir svårt i låga hastigheter men lättare i högre hastigheter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara hojen är välbalanserad så ska det inte vara några problem trots din låga vikt. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du får ju tungt-mc kort så fort du fyllt en viss ålder, om de nu inte var 24
års ålder.. om du har 25kw behörighet sen innan.

de som är med din mellanklass hoj: 400ccm t.ex. så släng dän
strypningen på den så har du en fullt duglig tung mc att köra med
som inte är tung som en skolbus men lagom potent och smidig <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag körde upp med en 650 som trafikskolan sedan strypte för att jag bara fick ta begränsat. Så egentligen har man kört upp för tung :wink:. Det var en kille där med en bandit 1200cc som faktiskt var lättare att köra än min 650 bandit. Så det är inte alls säkert att dom blir mer otympliga bara för att det är mer kubik.

Ska du liks ta mc kortet och kan ta obegränsat så ta det så får du köra alla tvåhjulingar :D.

Är det nån som vet hur det är om man har tagit begränsat och sedan ska ta för obegränsat. Jag tog begränsat hösten 2011 och fyller 21 år mars 2013 så då är tanken att ta obegränsat och då har jag nästan haft kortet i drygt 2 år så då borde det väl gå att göra en uppkörning fast man inte är 24 år.

En till fråga. Visst måste man göra en uppkörning för tyngre behörighet för man får det väl inte gratis efter att en viss tid har passerat? Blev aningen förvirrad över det här då en kompis påstår att man får det gratis utan att behöva göra en ny uppkörning men jag är skeptisk till att man får något gratis av transportstyrelsen.

Sorry för att jag lånade tråden lite :imsorry: <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inget körkort varken bil eller något mc krort

Så när jag kört mc har det varit en hel del i thailand och här i sverige har jag bara provat polares mc, Men den tyngsta jag kört var en 250cc typ 80tals limp hoj tror det var honda. den var lätt körd och gick inte allt för fort

det som skrämmer mig är att den ska dubblas i cc för man ska kunna ta körkortet men det kanske inte är svårare...
Om man har en bra mc att övningsköra med. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Honda har ganska hög tyngdpunkt i mitt tycke så är man mindre ska man leta efter hoj med lägre tyngdpunkt, ex Yamaha. Satsa på en glidare de har inte så jäkla mycket ax jämfört med gathojar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nroos, din kompis har helt rätt, bara du fyllt 23 eller 24 (när man får ta
obegränsat) och har 25kw begränsat innan så får du automatiskt obegränsat
pga din ålder, de sa t.o.m min körskola <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->21 år är det för A obegränsad

"Om du haft körkort med behörighet A (begränsad effekt) i minst 2 år får du köra motorcykel med obegränsad effekt även om du inte fyllt 21 år. Du behöver då inte byta ut körkortet. Datumet då körkortet utfördades visar om du uppfyller detta."

taget från http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

Fick ett tips om en glidar mc som fyllde kriterierna för begränsad, som inte kosta allt för mycket så det blir nog att ta mellan när det automatiskt går över till tung efter ett tag.

typ den här

http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_Virago_535_39413780.htm?ca=23_11&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:Nroos, din kompis har helt rätt, bara du fyllt 23 eller 24 (när man får ta
obegränsat) och har 25kw begränsat innan så får du automatiskt obegränsat
pga din ålder, de sa t.o.m min körskola
Otroligt att man faktiskt får något "gratis". Det låter ju väldigt lovande det här. Jag var rädd att jag var tvungen att göra en ny uppkörning. Min körskolelärare sa t.o.m att jag skulle göra det. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men 21 år gälle rju om du tar det i sommar (innan Januari 2013), tar du det efter Januari 2013 så måste du köra upp för att få full A-behörighet, så om du är 24 då är de tlika bra o ta tung på en gång.
Tar du det däremot nu i sommar 8begränsad altlså) får du den tyngre automatiskt efter 2 år. <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->F*n då, hadde glömt att de ska ändra reglerna :cry:

tyvärr så har jag ingen möjlighet att ta det i sommar. <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det bra med de ny reglerna är att A begränsad är ökad till 35kw (47hk)
Det känns som man klarar sig väl på det, men jag ska ta tung bara för jag vill ha möjligheterna 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Halvars

Inlägg av Halvars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Böt bort en Rödmyra som var helt komplett och bara att åka med mot en Zyndapp cylle (70 cc) nu behöver jag bara resten som motor och moppe så har jag en Zyndapp :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar