Gammal racemoppe får nytt liv

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Wiklund: Ett ljud jag hoppas jag inte hör igen.. :wink:

Fatchance: Haha ja kanske är bra, casalen har ju samma motorfästen också.. :wink:

Billykid: Jag är också bara en glad amatör, och visst så blir det säkert en försämring men med tanke på hur många som är och gräver i sina nicasilcylindrar så tror jag att det funkar i dom flesta fall om man är försiktig när man slipar så det inte går flisor.
Däremot tror jag inte det är anledningen till haveriet, jag hade även fasat alla portar efter portning. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag har märkt med portning av alucylinder, är att man ska använda fina slipstift (T.ex diamantslipstift) vid portkanterna. Då hugger det inte lika mycket och nicasilet håller bättre.

Använder men den typen av pressad sand, så ökar risken med nicasilsläpp.

Sen är det skillnad på olika kvalitéer i cylindrarna också. På min Athena 80 släppte det lite nicasil, som tur var kunde jag "porta" bort det.
Sen en annan gång på en Stage6 Racing till en Aerox. Där gick det hur smidigt som helst! <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Törs man köra en så känslig fråga som vilken 2 takts olja du använder?
"oljefrågor på forumet kan lätt ta över" staff_shutup9ou.gif <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon typ av syntetisk castrol variant.. minns inte exakt vad den hette. Den har dock några år på nacken misstänker jag, men obruten förpackning innan jag använde den. Vad är det för hållbarhet på oljor? Någon som kan rekomendera en bra olja? <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motul har bra oljor, Castrol TTS också. <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite "sista dagen" meck innan Norberg.

Ny, portad cylinder, omsvarvad topp. Gör även ett test med 24mm gokartförgasare. Innsuget blev lite special, tvådelat och för att få längre bultar så tillverkade jag en hylsa med invändig gänga, filade till en mutter och sen m6 gänga. Riktigt flyt att förgasaren och cylindern hade samma bultdelning! Lite bilder då, innsugsbilderna är lite suddiga..

Bild
Bild
Bild

Pulsen till förgasaren tar jag från bakre överströmmaren som synes på bild.

Ska snart börja bygga en wheeliebar också :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm ser gött ut Patrik.... mistick_yes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ballt med membranförgasaren :D <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra Patrik - Ge dom en match i morgon!

För att stärka upp ditt självförtroende och för att knäcka dina kombatanter
i förtid, säg att det är ett YZ50 foder i Dappe cyllen! 8) :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dagen slutade med två bra tidkort och två rasade kolvar!

Kort summering: Rasade en kolv i första kvalrepan. Tog loss och synade, deppade lite, men cyllen såg ok ut så lånade en dremel och sandpapper av THO racing, slipade till och köpte en ny kolv av trimbutiken som var på plats. Nu gick den riktigt bra och han köra två kval innan tiden var slut. Det blev 10.79sek, 98.96km/h och 10,89, 98,71km/h. Sen rasade kolven på första repan på stegen...

Men jag är nöjd med tiden iallafall :) Har kommit underfund med att det förmodligen är designen på avgasporten som felar, att den är för rak i taket och inte en tillräcklig radie. Så kolvringen hinner nog inte fjädra tillbaka ordentligt på höga varv.

Men men, som fatchance sa tidigare, nu har jag ju tid att få ihop casalmotorn :wink:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bad shit Patrik! :cry:

Men riktigt respektabla tider! (med 66cc!?)

Bara att ta nya tag! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jasså var det du på den moppen <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fatchance: Tack, jo det är 66cc. Jag är nöjd iallafall! Dom som var snabbare än mig i kvalet hade alla svetat block och crosscylindrar med 10-20cc mer :)

Cobra: Jo visst var det jag. Vad körde du för något? Väldigt svårt att placera ett forumnamn till en person när man är på events.. <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns väl bara en moppe. stummis så klart ! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar