Packningssatser som säljs idag, skit?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Om allt är så besvärligt så är det väl bara att använda Loctite flänstätning, tex LOC 5208 som jag använder överallt i mina motorer.
Även till cylinderfot och topp.
mistick_yes.gif då fick vi ett kanonsvar. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är det bara jag som har problem med att jag får packningar som är för små?
går ju visserligen att åtgärda genom att lägga dom i vatten, men är lite irriterande.

sen blir jag lite förvånad över iden att kopiera packningar.
är konsten att "knacka" packningar med kulhammare bortglömd idag? mer exakt kan dom ju inte bli.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

erlan skrev:är det bara jag som har problem med att jag får packningar som är för små?
går ju visserligen att åtgärda genom att lägga dom i vatten, men är lite irriterande.

är konsten att "knacka" packningar med kulhammare bortglömd idag? mer exakt kan dom ju inte bli.

erlan
Nädå, så brukar jag oftast göra. Men nu har jag flera ILO-motorer jag ska fixa, och att hålla på o knacka til 6st packningar när man snabbt kan skära ut dom med en kniv istället lockar inte :)
Om inte annat så knackar jag väl till en av varje och sedan ritar av dom o skär ut.

Men till grundfrågan igen, jag förstår inte varför det erkar vara så svårt för dom som gör packningar och säljer att få till dom rätt? Om det vore liiite som skiljer hade ju varit en sak, men då dom inte stämmer på varken hålbild eller storlek. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte så där jättelätt att knacka en smal packning som ofta finns mellan motorhalvorna. Också viktigt att tänka på det är rätt tjocklek. Har för mig Sachs har tunnare packningar än ex. vis JLO Piano.

Vad jag sett finns det flera fabrikat att nytillverkade packningssatser.

Är dom alla lika dåliga eller finns det någon sort som är mindre dålig eller rent av riktigt bra? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förr när jag knackat till packningar mellan halvorna samt transkåpa så har jag knackat till den innre delen och sedan satt ihop och skurit den yttre delen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

56:an skrev: Vad jag sett finns det flera fabrikat att nytillverkade packningssatser.

Är dom alla lika dåliga eller finns det någon sort som är mindre dålig eller rent av riktigt bra?
Fick hem några BAC packningssatser till Zündapp sist jag beställde lite prylar från Holland, mycket fin kvalitet och bra passform.

http://www.bac-pakkingen.nl/nederlands/profiel.html <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beställde en sotningssats till ILO från Alvars i somras men fick en hel sats av någon anledning, Vilket passade bra då motorn fick rivas

Packningarna till blocket hade rätt hålbild men är lite stora så dom sticker ut 3mm runt hela blocket
Cylinderfotspackningen var perfekt, och toplockspackningen hade en riktigt felaktig hålbild, jag fick brotcha upp hålen rejält för att få på den <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->köpte komplett packningsats till min Kreidler, alla passa super utom den
som är imellan blockhalvorna, den fick man skära bort en bit på ca 5cm
undertill för den var felgjord där.. blev lite fuktigt..... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det verkar som att de slänger i toppackningar till Puch i JLO-satserna.
Då stämmer inte hålbilden och man får justera hålen. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det kan nog vara så...

Förresten minns jag att inte alla packningssatser var så bra då för länge sedan när jag var femton. I varje fall inte bland piratsatserna. MCB:s originalpackningssatser var dock alltid okej. <!-- </EdIndex> --></div>
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

Sura skrev:Om allt är så besvärligt så är det väl bara att använda Loctite flänstätning, tex LOC 5208 som jag använder överallt i mina motorer.
Även till cylinderfot och topp.
Jag frågade teknikern hos Henkel senast jag var på en Loctitekurs vilken gucka som var bäst till moppe och mc motorer och han sa direkt 5188 vilket verkar vara motsvarande 5208 men bättre lämpat för aluminium. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vill bara berätta att Suzuki packningar passar perfeckt :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På den tiden det begav sig, 60-70 talet, krympte packningarna när dom torkade. Vi lade dom i blöt. Varmt vatten med lite diskmedel. Diskmedel för att bryta kapilärkraften i vattnet. Då gick det fortare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

erlan skrev:är det bara jag som har problem med att jag får packningar som är för små?

erlan
Det har jag inte glömt bort Erland så gör jag ofta.... thumb_up

Knackar/klipper gärna egna packningar då får jag dom som jag vill....
ingen dålig passfrom som är på vissa nya packningar... 8)

Har alltid packningspappar av olika slag hemma för då kan man fixa nya packningar själv,
dessutom får jag dessa direkt utan att behöva åka/beställa dåligt passande packningar ...***ler**

Feltema har ett bra pris på p-papper oljebeständigt på rulle...det rosa/bächa pappret använder jag mest.
1000 x 500mm x 0,40mm a 44,90kr.....man får ut ganska många packningar... :D

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Packningar/Packningspapper-60215/ <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använder endast Hylomar mellan motorblocken och även till transkåpan. Håller tätt utan problem. Fast det är klart, detta gäller ju endast Zündapp. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Skriv svar