min moped är faktiskt helt otrimmad. ja har till o med satt tillbaka ljuddämparinsatsen i den. snigelmoped kanske men ja har inte moped för att åka hur fort som helst. visst de e trevligt om den kanske går i 55km/h. <!-- </EdIndex> --></div>Levve skrev:Det är jämt en massa jävla tjat om vad som är lagligt eller inte..
Om jag vill köra cykel m. påhängare så gör jag det.
Hur många på det här forumet kan säga att dom inte har den minsta
lilla olaglighet på mopparna? Nä, trodde väl det..
BÄTTRE LYSS TILL DEN MOTOR SOM SPRACK ÄN ALDRIG HA TRIMMAT EN MOPPE!
Gamla påhängsmotorer på cykelram är olagliga....
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Traktor klass I - max 50 km/h
Traktor klas II - max 30 km/h
Motorredskap - max 20 km/h
Så var det i.a.f. förr. Är det inte så numera? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har för mig det ärRoos skrev:För motorredskap gäller följande:
Klass I - Konstruerad för max 50km/h.
Klass II - Konstruerad för max 30km/h.
Men oftast går det ju fortare än så
Traktor klass I - max 50 km/h
Traktor klas II - max 30 km/h
Motorredskap - max 20 km/h
Så var det i.a.f. förr. Är det inte så numera? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
läser du på lite mer, och inte slutar direkt där, så hade du även kunnat konstaterat att det finns två st typer av klass 2, äldre svensk moped, även så kallad 30 moped, den får gå i 30. men dom som ser ut som eu mopeder utan regg skyllt får bara gå i 25 <!-- </EdIndex> --></div>nissebro1 skrev:Det verkar att vara en helt ny lag. Jag har läst vid flera tillfällen vad gäller olika klasser för moped. Den senaste t.ex. Nya klass 2 moppar som ej får gå fortare än 25 km/tim.![]()
![]()
![]()
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 22 aug 2010, 23:00
- Ort: Lund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
När mopedlagen/förordningen trädde i kraft godkände Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, VoV, ett antal motorer för montering på befintliga cyklar.
Det som en gång blivit godkänt är i princip alltid godkänt. Ändrade krav på exempelvis reflexer, bakljus har i vissa fall tillkommit men på ett fordon kan i stort sett inga andra krav ställas än de som gällde när det var nytt.
Kravet på försäkring gäller när en moped brukas i trafiken. Om en moped varit oanvänd och oförsäkrad dessförinnan saknar betydelse.
Att montera en modern påhängsmotor, från Indien, Kina eller varifrån de nu kommer, på en cykel är däremot inte tillåtet om man tänkt bruka den i trafiken.
Rätta mig gärna om jag har fel! <!-- </EdIndex> --></div>
Detta kan inte stämma.umekille skrev:Svar: Det är inte tillåtet att montera en förbrännings påhängsmotor på en cykel. De som finns idag, får användas endast om de har haft en gällande trafikförsäkring i obruten följd sedan 1961.
Har det gjorts uppehåll i fordonets trafikförsäkring, om så en enda dag, så får det inte längre användas för trafik på allmän väg.
Med vänliga hälsningar
Cassepierre Hans TRrfo
Supportenheten
Transportstyrelsen
När mopedlagen/förordningen trädde i kraft godkände Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, VoV, ett antal motorer för montering på befintliga cyklar.
Det som en gång blivit godkänt är i princip alltid godkänt. Ändrade krav på exempelvis reflexer, bakljus har i vissa fall tillkommit men på ett fordon kan i stort sett inga andra krav ställas än de som gällde när det var nytt.
Kravet på försäkring gäller när en moped brukas i trafiken. Om en moped varit oanvänd och oförsäkrad dessförinnan saknar betydelse.
Att montera en modern påhängsmotor, från Indien, Kina eller varifrån de nu kommer, på en cykel är däremot inte tillåtet om man tänkt bruka den i trafiken.
Rätta mig gärna om jag har fel! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det stämmer ju inte iofs , klart att fordon skulle kunna förbjudas <!-- </EdIndex> --></div>scoiattolo skrev:Det som en gång blivit godkänt är i princip alltid godkänt. Ändrade krav på exempelvis reflexer, bakljus har i vissa fall tillkommit men på ett fordon kan i stort sett inga andra krav ställas än de som gällde när det var nytt.
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 22 aug 2010, 23:00
- Ort: Lund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Förklara gärna hur du menar och varför ett fordon skulle kunna förbjudas. Jag känner inte till något som blivit det. <!-- </EdIndex> --></div>S_Compakt skrev:Det stämmer ju inte iofs , klart att fordon skulle kunna förbjudasscoiattolo skrev:Det som en gång blivit godkänt är i princip alltid godkänt. Ändrade krav på exempelvis reflexer, bakljus har i vissa fall tillkommit men på ett fordon kan i stort sett inga andra krav ställas än de som gällde när det var nytt.
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Så det har uppenbarligen ändrats. <!-- </EdIndex> --></div>
När jag tog körkort den 13 Mars 2012 så var det i allafall 30Km/h för motorredskap klass II, och 50Km/h för motorredskap klass I56:an skrev: Jag har för mig det är
Traktor klass I - max 50 km/h
Traktor klas II - max 30 km/h
Motorredskap - max 20 km/h
Så var det i.a.f. förr. Är det inte så numera?

Så det har uppenbarligen ändrats. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så länge jag kan minnas har det då varit 30km/h för motorredskap, alltså sedan mitten på 80-talet iaf.
Sen Motorredskap klass 1 och 2 ha rju införts på senare år (senaste 15 åren eller nåt), när jag tog traktorkort och utbildningsbevis för hjullastare (23 år sedan) så fanns inte Motorredskap för 50km/h, utan då var det 30 för allt. Traktor fanns ju två klasser däremot, jordbrukstraktor och trafiktraktor om jag inte minns fel.
Var ju populärt för dom som skulle köra gamla Scania/Volvo A-traktorer att sätte dit en vändskiva så det blev ett motorredskap istället för trafiktraktor, blev ju mycket billigare skatt då
<!-- </EdIndex> --></div>
Sen Motorredskap klass 1 och 2 ha rju införts på senare år (senaste 15 åren eller nåt), när jag tog traktorkort och utbildningsbevis för hjullastare (23 år sedan) så fanns inte Motorredskap för 50km/h, utan då var det 30 för allt. Traktor fanns ju två klasser däremot, jordbrukstraktor och trafiktraktor om jag inte minns fel.
Var ju populärt för dom som skulle köra gamla Scania/Volvo A-traktorer att sätte dit en vändskiva så det blev ett motorredskap istället för trafiktraktor, blev ju mycket billigare skatt då
